Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Lille au scăzut în trimestrul al doilea din 2023 cu 2,7% față de trimestrul anterior, până la 687 de euro (2,28 de euro/km), dar sunt în creștere cu 1,2% față de perioada similară din 2022. Iar prețurile spot au scăzut cu 3,7% față de trimestrul anterior, până la 732 de euro (2,42 de euro/km) și cu 4,7% față de perioada similară din 2022.

Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 1,1% față de trimestrul întâi din 2023, până la 505 euro (1,67 de euro/km) și cu 8,8% față de trimestrul al doilea din 2022, iar cele spot au scăzut cu 5,6% față de trimestrul anterior, până la 530 de euro (1,76 de euro/km) și cu 11,9% față de al doilea trimestru al anului anterior. Astfel, de la Lille la Duisburg tarifele spot sunt acum doar cu 5% mai mari decât cele din contracte, față de 12,4% în primul trimestru din 2023.

Datele disponibile de la institutul francez de statistică INSEE pentru trimestrul al doilea din 2023 arată că vânzările totale cu amănuntul din această țară au scăzut cu 1,24% față de trimestrul precedent: cu 2,95% mărfurile alimentare și cu 1,75% bunurile industriale. Tot de la INSEE aflăm că cererea de produse germane scade constant în Franța, ceea ce duce la scăderea ușoară a tarifelor de transport.

Producția franceză își continuă creșterea, fiind cu 1,7 puncte mai mare decât trimestrul anterior. Dar, cum economia acestei țări este dominată de consum și el scade, tarifele de transport care ar putea scădea mai mult din această cauză sunt totuși susținute la un nivel ridicat de producția industrială franceză puternică.

Inflația din Franța a scăzut până la 4,5% în iunie 2023, dar alimentele s-au scumpit cu 13,6%, ceea ce continuă să reducă apetitul pentru consum al populației.

Cât privește volumele și tarifele dinspre Lille spre Duisburg, cele spot au scăzut din cauza cererii reduse și a disponibilității mai mari a vehiculelor, deci a concurenței dintre transportatori. În plus, inflația din Germania a fost de 6,4% în iunie 2023 și, deși a scăzut de la maxima de 10,4% din octombrie 2022, este mai mare cu 0,3% față de mai, sugerând că această țară nu parcurge un drum drept în direcția unor prețuri mai stabile.

În iunie 2023, scumpirea alimentelor a fost de 13,4% (mai mică totuși decât cea de 21,2% din februarie) și contribuie cel mai mult la creșterea costurilor populației, de când tarifele la energie s-au diminuat. Per total consumatorii plătesc acum mult mai mult pentru produsele esențiale obișnuite, iar rezultatul este un consum mai mic, o capacitate mai mare de transport spot și deci un tarif spot mai mic. Tarifele de transport pe bază de contract însă au crescut, ceea ce poate fi explicat parțial printr-un optimism mai mare față de perspectivele economiei germane pentru al doilea semestru al anului.

Potrivit Upply Freight Index, tarifele de transport rutier din Franța au scăzut din nou în octombrie, cu 1,7% față de septembrie, din cauza scăderii volumelor. Deci deja sunt semne că recesiunea va fi dificilă pentru transportatorii afectați, pe de o parte, de scăderea tarifelor, și, pe de altă parte, de creșterea costurilor.

Penuria de combustibil și încetinirea economiei au fost în octombrie două dintre subiectele cele mai importante din presa franceză, după ce pe 27 septembrie angajații TotalEnergies au început acțiuni de protest care au paralizat rapid regiunile Nord și Ile-de-France și apoi au ajuns în restul țării. Abia pe 8 noiembrie s-au întors la muncă ultimii dintre cei aflați în grevă, deci Franța a trecut în octombrie printr-o situație dificilă în aprovizionarea cu combustibil, care i-a afectat întreaga economie, și mai ales transporturile.

Deși încrederea consumatorilor și-a revenit ușor în octombrie față de prima parte a anului, aceasta rămâne la niveluri scăzute raportate la o perioadă de timp mai mare. Inflația continuă să crească și ajunge acum în sectorul alimentar, unde institutul francez de statistică INSEE estimează că la final de decembrie creșterea medie a prețurilor va fi de 12%. Dacă la aceste probleme se adaugă situația internațională incertă din cauza conflictului din Ucraina și măsurilor anti-Covid-19 din China, analiști Upply văd „un val vast de tristețe care se formează la orizont“.

După cum arată graficul alăturat, octombrie 2022 a fost total atipic față de anii precedenți. În general, această lună este sinonimă cu intrarea în sezonul de vârf, de dinainte de Crăciun, în care cererea crește, ceea ce duce și la creșterea prețurilor de transport. În 2022 însă asistăm la un fenomen opus: la o scădere a cererii.

Revenind la tarifele din octombrie, scăderea lor nu este determinată în primul rând de ieftinirea combustibilului – care în septembrie a fost de 0,8% în Franța și care se reflectă în tarifele din luna imediat următoare – ci de scăderea cererii. De altfel, asta reiese și din cel mai recent sondaj realizat de FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța), care spune că antreprenorii din transport continuă să fie pesimiști cu privire la activitatea economică a companiilor lor și se așteaptă la o nouă scădere în trimestrul al patrulea din 2022.

Evoluția tarifelor în noiembrie va fi deosebit de interesantă de observat, deoarece în octombrie prețul motorinei a crescut brusc, cu 14,6% față de septembrie, și noile valori ar trebui să ducă la creșteri de tarife în noiembrie.