După o scădere generală a veniturilor în 2023, multe dintre marile grupuri de transport și logistică de la nivel global au avut în 2024 creșteri, în ciuda contextului economic care a continuat să fie fragil, așa cum reiese din analiza anuală pe care o face Upply (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups). Aceasta include și un clasament al principalilor furnizori globali de logistică, în care toate activitățile sunt combinate. Upply subliniază faptul că în acest raport sunt prezentate grupuri active internațional și în Europa pe diverse segmente ce țin de transport și logistică și a căror cifră de afaceri depășește 10 miliarde de dolari, obiectivul fiind acela de a oferi o idee despre această industrie în general, nu de a evalua operatorii în raport unii cu alții, deoarece domeniile lor de activitate nu sunt comparabile.
Analiza evidențiază faptul că marile companii de curierat continuă să domine piața, fiind susținute de creșterea puternică a comerțului electronic. Alături de ele printre liderii globali se numără operatorii de transport maritim, a căror forță este în creștere și care au o strategie avansată de integrare verticală, ce ar trebui să le permită să controleze lanțurile de aprovizionare de la un capăt la altul, dar și să își reducă vulnerabilitatea la fluctuațiile din transportul maritim, care fac ca veniturile să fie volatile.
Din Topul realizat de Upply se mai remarcă faptul că transportatorii de marfă puri devin din ce în ce mai rari printre primii 15 operatori globali de transport și logistică.
Lider în clasamentul pe 2024 nu mai este UPS (care acum are venituri totale de 91,070 de miliarde de dolari, în creștere cu 0,1% față de 2023, și EBITDA de 11,917 de miliarde de dolari, în scădere cu 6,4% față de 2023), ci DHL (cu 91,110 miliarde de dolari, cu 3% mai mult decât în 2023, respectiv 11,478 de miliarde de dolari, cu 2% mai puțin decât în 2023). Livrările expres rămân cea mai mare sursă de venituri pentru grupul DHL, înaintea transportului de mărfuri, ambele activități înregistrând o creștere moderată, de 1,2%, respectiv 1,8%, în 2024, și o scădere accentuată a profitului operațional, de 4,5% (până la 3,495 de miliarde de dolari), respectiv 24,5% (până la 1,540 de miliarde de dolari). În transportul aerian și maritim de mărfuri, veniturile au crescut din nou, cu 2,1%, până la 15.757 de milioane de dolari, datorită creșterii tarifelor. Pe segmentul transportului rutier de mărfuri creșterea a fost de numai 0,7%, iar divizia supply chain a înregistrat o performanță mai bună, EBIT fiind cu 11,1% mai mare decât în 2023, adică de 942 de milioane de dolari, și cifra de afaceri cu 4,3% mai mare.
UPS, după ce a trecut în 2022, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, de pragul psihologic de 100 de miliarde de dolari, nu a mai atins nici în 2023 nici în 2024 această performanță, anul trecut înregistrând o stagnare a cifrei de afaceri, după ce în 2023 ea scăzuse cu 9,3% față de 2022. Cel mai bine dintre toate activitățile grupului american a mers cea de coletărie internațională, în timp ce divizia de soluții pentru supply chain a scăzut din cauza vânzării Coyote în septembrie 2024, scădere compensată parțial de creșterea altor activități de pe acest segment, în special a expedierii aeriene și maritime de mărfuri. Iar logistica a crescut semnificativ, în special în sectorul sănătății, care a devenit o prioritate strategică pentru UPS și unde a realizat numeroase achiziții.
Pe locul al treilea se află, ca și în 2023, FedEx, a cărui performanță însă nu este strict comparabilă cu a celorlalte grupuri din top, deoarece anul fiscal se desfășoară de la 1 iunie până la 31 mai, dar în cazul căruia observăm tendințe apropiate cu cele din activitatea UPS, adică o ușoară creștere, de 0,3%, a veniturilor, până la 87,926 de miliarele de dolari, și o scădere mai mare a EBITDA, de 3,7%, până la 9,481 de miliarde de dolari. Transportul expres rămâne principala activitate a grupului, cu venituri de 75,3 miliarde de dolari în 2023 (cu 1% mai mult decât în 2022), adică 85,6% din totalul cifrei sale de afaceri, în timp ce veniturile din transportul de marfă au scăzut cu 6%, până la 8,9 miliarde de dolari. În ceea ce privește profitul, divizia express a crescut cu 1%, până la 4,9 miliarde de dolari, iar cea de transport de marfă a scăzut cu 18%, până la 1,5 miliarde de dolari. Analiza Upply mai amintește că FedEx este angajat într-un program de reducere a costurilor care va continua până în anul fiscal 2025-2026.
Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.
Abonează-te02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit