În al doilea trimestru din 2024 au existat modificări rapide pe piața de transport aerian și maritim și dezechilibre între ratele de cumpărare și cele de vânzare, mai ales în ceea ce privește exporturile din Asia, așa cum arată reprezentanții Expeditors (companie care oferă transport maritim, depozitare, operațiuni vamale și alte servicii logistice), citați de Ti Insight. În plus, capacitatea pieței aeriene a fost limitată de cererea de comerț electronic, iar rutele maritime au fost perturbate semnificativ, așa cum știm deja, de evenimentele geopolitice din Marea Roșie, ceea ce a dus la servicii mai puțin frecvente, timpi de tranzit mai lungi și congestii portuare.
Ti consideră că rezultatele Expeditors sunt relevante pentru situația tuturor expeditorilor și proprietarilor de active de transport aerian și maritim. Compania a avut vânzări susținute, dar profituri sub presiune, venituri cu 4% mai mici față de trimestrul al doilea din 2023, deși cu 9% mai mari decât în primul trimestru din 2024, și un venit operațional cu 16% mai mic decât în 2023 și cu 10% mai mic decât în trimestrul anterior.
În transport aerian de marfă, Expeditors a avut un tonaj cu 15% mai mare decât în 2023 și mai mare și decât în primul trimestru din 2024, datorită trecerii de la maritim la aerian. Iar ratele de cumpărare au depășit ratele de vânzare, deoarece comercianții cu amănuntul chinezi au crescut cererea mai repede decât au putut crește transportatorii capacitatea.
Volumele de transport maritim de mărfuri gestionate de Expeditors au scăzut cu 3% față de trimestrul al doilea din 2023, deși au crescut față de trimestrul anterior din 2024, iar aici, la fel, ratele de cumpărare au crescut mai mult și mai repede decât cele de vânzare, și criza din Marea Roșie a făcut să fie nevoie de navele intrate recent pe piață, inclusiv din cauza dificultăților operaționale din porturi. Indiferent însă cât de bine s-au descurcat Expeditors și alte firme de profil în condițiile dificultăților din transportul maritim și aerian, întrebarea care se pune, subliniază analiștii Ti, este cum vor răspunde acestea la schimbările de pe piață, care ar putea fi foarte rapide.
Sursă foto: Expeditors
După doi ani prosperi, industria de transport și logistică a intrat în 2023 la nivel global într-o perioadă cu turbulențe, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), iar companiile de transport expres și transport de coletelor mici continuă să domine în mare măsură piața, având performanțe constante, care le protejează de volatilitate.
Situația lor este foarte diferită de cea a companiilor de transport maritim, care, după ce s-au apropiat de primele trei poziții în clasament în 2022, datorită veniturilor excepțional de mari de atunci, se află acum cu mult în urmă. Ele au reușit, datorită profiturilor pe care le-au obținut în ultimii doi ani, să se diversifice activ în logistică, dar amploarea activităților lor din acest domeniu nu este încă suficientă pentru a contrabalansa turbulențele de pe piața transportului maritim, deci scăderea veniturilor și profiturilor a fost, în 2023, violentă.
UPS continuă să conducă în clasamentul mondial al operatorilor logistici și de transport după cifra de afaceri, cu venituri de 90,958 de miliarde de dolari (după ce în 2022 depășise, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, pragul de 100 de miliarde de dolari), și EBITDA de 12,724 de miliarde de dolari, cu 9,3%, respectiv cu 32% mai mici decât în 2022. Numărul de colete manipulate zilnic a scăzut și el cu 8,2%. UPS a dat vina pe turbulențele macroeconomice, despre care a spus că au fost alimentate de inflație și de schimbările în comportamentul consumatorilor. Pe piața sa internă din SUA, grupul a suferit și devieri de trafic din cauza amenințării cu greva în iulie 2023, în timp ce era angajat în negocieri salariale cu sindicatul Teamsters. În cele din urmă, s-a ajuns la un acord în al treilea trimestru al anului. UPS a subliniat și situația economică dificilă, care, împreună cu presiunile politice, a provocat o scădere a cererii pentru serviciile sale de colete mici în Europa și Asia. Iar divizia de soluții pentru lanțul de aprovizionare a suferit și ea din cauza problemelor de pe piața expedițiilor, care au dus la scăderea tarifelor de transport aerian și maritim.
Pe locul al doilea ca venituri este DHL Group, cu 88,483 de miliarde de dolari și EBITDA de 11,712 miliarde de dolari, în scădere cu 13,4%, respectiv cu 14,2% față de 2022. Și în cazul său veniturile au fost diminuate mai ales din cauza performanței slabe a diviziei de expediții/transport de marfă și într-o măsură mai mică de cea a diviziei de transport expres, în timp ce activitatea din lanțul de aprovizionare a înregistrat o creștere a veniturilor de 3,2%. Divizia expres a devenit astfel principala sursă de venituri a grupului, iar transportul aerian și maritim au generat împreună venituri de 15,43 de miliarde de dolari, cu 42,9% mai puțin decât în 2022, în principal din cauza reducerii tarifelor. Marja de profit brut a scăzut cu 25,5%, până la 3,68 de milioane de euro. Activitatea de transport rutier de marfă a fost mai puțin afectată, veniturile scăzând cu 3,9%, iar EBIT fiind stabil, de 1,44 de miliarde de dolari, în timp ce transportul expres a suferit o scădere a volumului B2B și B2C, ceea ce a dus la o scădere cu 10% a veniturilor și cu 19,8% a EBIT. Divizia care se ocupă de supply chain și-a majorat ponderea din veniturile totale ale grupului de la 17,3% în 2022 la 20,7% în 2023, datorită unei creșteri de 3,2% a veniturilor. Toate regiunile și sectoarele au înregistrat creșteri ale veniturilor, susținute de noi contracte, de reînnoiri de contracte vechi și de creșterea comerțului electronic. FedEx este pe locul al treilea, cu venituri de 87,693 de miliarde de dolari, cu 13,4% mai mici decât în 2022, și EBITDA de 10,003 miliarde de dolari, cu 8,7% mai mare decât în 2022. Compania are însă o caracteristică specială, exercițiul financiar se desfășoară între 1 iunie și 31 mai, deci încetinirea s-a făcut simțită în exercițiul financiar 2022-2023, care a inclus primele cinci luni din 2023. Prin urmare, comparația de la an la an a fost mai puțin defavorabilă decât în cazul concurenților săi, care au un exercițiu financiar ce corespunde anului calendaristic. Scăderea veniturilor FedEx în anul financiar încheiat la 31 mai 2024 a fost de doar 2,3%, în timp ce EBITDA a arătat o îmbunătățire clară. Transportul expres a rămas principala activitate a grupului, generând venituri totale de 40,8 miliarde de dolari în 2023, în scădere cu 4% față de anul precedent, reprezentând 46,6% din cifra sa totală de afaceri. Urmează FedEx Ground, care a înregistrat venituri de 34,3 miliarde de dolari, cu 2% mai mari decât în anul anterior, în timp ce divizia de transport de marfă a avut venituri cu 6% mai mici, de 9,1 miliarde de dolari. În ceea ce privește rezultatele operaționale, divizia expres încă se luptă cu un profit operațional în scădere cu 27%, până la 776 de milioane de dolari, iar pentru FedEx Ground profitul operațional a crescut cu 29%, până la 4,1 miliarde de dolari, în timp ce divizia de transport rutier de marfă a scăzut cu 6%, până la 1,8 miliarde de dolari. În anul fiscal 2022-2023, FedEx a lansat un program de îmbunătățire a profitului, care pare să dea roade și este probabil să continue, și care presupune reduceri de costuri, în special sub forma reducerii locurilor de muncă din Europa. Concret, pe 12 iunie, grupul a anunțat că începe negocierile pentru a scădea forța de muncă administrativă și comercială din Europa cu 1.700-2.000 de persoane.
Sursă foto: UPS
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit