Un raport Upply despre impactul războiului din Ucraina asupra schimburilor comerciale dintre UE și Rusia arată că penuria de gaze a afectat cel mai puternic industria chimică, iar capacitatea mică a dus la creșterea aprovizionării din afara UE, în special pentru produsele cu emisii ridicate de gaze necesare pentru prelucrarea ulterioară. În primele opt luni din 2022, volumul importurilor germane de produse chimice chinezești a crescut cu 30%, reprezentând 60% din totalul importurilor acestei țări de la furnizori din afara UE (față de mai puțin de 20% în 2021).
Schimbarea fluxului comercial în industria chimică duce și la unele modele noi în activitățile de transport maritim, cum ar fi deturnarea ofertei de negru de fum din Rusia către China, care a creat o anumită cerere de transport feroviar de marfă pe ruta transsiberiană din China către UE, grav afectată de război, deoarece transportatorii maritimi evită acest produs din cauza preocupărilor legate de siguranță și a obligațiilor de curățare a containerelor după utilizare – mai ales având în vedere capacitatea redusă de transport maritim din primul semestru al lui 2022.
Pentru industria fierului și a oțelului, UE a crescut importurile în principal din Turcia, dar și din diferite țări din Asia de Est, cum ar fi China, Coreea de Sud și Vietnam. China este în prezent al doilea cel mai mare furnizor de oțel din afara UE după Rusia. În ceea ce privește industria lemnului, se observă o creștere semnificativă a aprovizionării din Brazilia, SUA, China și Marea Britanie. Atât exporturile de lemn din Brazilia, cât și cele ale SUA către UE au crescut cu 62% în primele șase luni de la izbucnirea războiului.
Așa cum reiese din cel mai recent barometru Transporeon, indexul capacității de transport rutier din Europa a continuat și în mai scăderea începută în martie, atingând cea mai joasă valoare din ultimii trei ani. Concret, acesta a scăzut până la 74,7 puncte, fiind cu 11,3% mai mic decât în luna anterioară. Iar față de mai 2020 capacitatea disponibilă pe piața spot a scăzut chiar cu 58,4%.
Spre deosebire de acest indicator, indexul prețului de transport a avut o evoluție diferită, crescând începând din martie 2021, iar în mai 2021 a ajuns la cea mai mare valoare din ultimii trei ani, de 113,5 puncte. Prețurile din mai 2021 au crescut cu 8,4% față de luna anterioară și cu 28% față de mai 2020.
În ceea ce privește impactul Brexit asupra indicatorilor analizați de Transporeon, se observă faptul că prețurile și capacitatea de transport pe ruta dintre Franța și Marea Britanie sunt în linie cu tendința generala pieței europene. Capacitățile au scăzut semnificativ, fiind acum de 88,1 puncte, cu 25,4% mai mici decât în luna anterioară și cu 40,9% mai mici decât în mai 2020. Iar prețurile au crescut până la 136,4 puncte, ceea ce înseamnă cu 12,9% mai mult decât în aprilie 2021 și cu 61,7% mai mult față de mai 2020.
Cea mai mare creștere de preț față de luna anterioară s-a înregistrat în FMCG, de 42,5% față de aprilie, până la 106,9 puncte, de asemenea un vârf pentru ultimii trei ani. Iar capacitatea din această industrie a scăzut cu 15% față de aprilie 2021 și cu 37,4% față de mai 2020, până la 99,2 puncte.
Prețul a crescut semnificativ și în industria chimică, ajungând la 87,7 puncte, cu 12,4% mai mult decât în aprilie 2021 și cu 16,6% mai mult decât în mai 2020. Pe de altă parte, aici capacitatea de transport este stabilă, de 87,8 puncte, cu o pierdere de numai 1,8% față de luna anterioară, dar de 61,5% față de mai 2020.
Industria auto a avut o capacitate de 75,4 puncte, cu 13,7% mai mică decât în aprilie 2021 și cu 51,6% mai mică decât în mai 2020. Prețurile aici continuă să-și revină, ajungând la 104,4 puncte, fiind mai mari cu 5,5% decât în aprilie 2021 și cu 35,2% decât în mai 2020.
Reamintim că această analiză este realizată pe baza datelor rezultate din peste 1,8 miliarde de încărcări pe an la nivel european, pe piața spot. Ea pune în evidență faptul că revenirea economică după pandemie este clară dacă ne uităm la piața de transport rutier de marfă, capacitățile scăzute și prețurile în creștere fiind rezultatul unei situații bune a comenzilor din partea expeditorilor. Iar pe ruta Franța-Marea Britanie se remarcă o normalizare.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit