Potrivit estimărilor realizate de analiștii UniCredit, economiile din UE-ECE* și din Balcanii de Vest ar urma să se majoreze cu aproape 1,6% în 2023 și 3,1% în 2024. Astfel, România va înregistra performanțe economice peste medie, în timp ce Ungaria și Cehia vor rămâne în urmă.
În cel mai recent Raport trimestrial ECE „Creșterea mai rapidă se confruntă cu provocări externe”, UniCredit Research subliniază că principalul risc va fi evoluția slabă pentru economiile regionale din Europa, SUA și China, iar revenirea ar putea să întârzie cheltuielile de capital, exporturile și cererile de consum spre final de an sau chiar și în 2024.
În plus, cererea internă s-ar putea consolida în continuare, deoarece creșterea salariilor va depăși inflația începând cu a doua jumătate a acestui an, iar condițiile financiare se vor relaxa anul următor.
„Guvernele din țările ECE sunt reticente în a retrage sprijinul fiscal pentru gospodării, ceea ce va declanșa procedura de deficit bugetar excesiv în 2024”, potrivit raportului trimestrial.
Economiștii UniCredit adaugă că se așteaptă ca sumele primite prin Facilitatea de Redresare și Reziliență (PNRR) să fie mai mici în acest an.
Prognozele privind inflația, pentru finalul lui 2023, variază între 6% și 9%, cu excepția Turciei. Analiștii UniCredit estimând că, anul viitor, va fi un ritm dezinflaționist mai lent.
De asemenea, sunt așteptări ca toate băncile centrale din ECE să-și reducă rata dobânzii de politică monetară în 2024, la sub 6% în Europa Centrală și Serbia, la 7% în Rusia și la 20% în Turcia.
Printre principalele riscuri evidențiate în Raportul trimestrial ECE se numără inflația peste ținta stabilită pe termen mediu, recesiunea în Zona Euro și SUA, precum și creșterea economică sub așteptări în China care va afecta economiile țărilor ECE, tot astfel impactul războiului Rusia-Ucraina asupra turismului de pe litoralul Mării Negre, precum și naționalismul și euroscepticismul care pătrund în politicile economice.
„Țintele de inflație vor fi probabil ratate din cauza prețurilor mai mari la energie și a presiunii cererii asupra prețurilor, pe fondul stimulentelor fiscale din 2023 și a creșterii salariilor reale. Rusia și Serbia ar putea fi excepțiile”,
completează Dan Bucșa, economist șef al UniCredit pentru țările ECE.
75% dintre retailerii online din țara noastră își propun ca principal obiectiv de business extinderea gamelor de produse, pe fondul inflației ridicate, pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și a satisface dorința pentru diversitate a clienților, potrivit unei analize realizate de Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital de pe piața locală.
Pentru a obține o creștere în business și pentru a ține pasul cu tendințele pieței, 10% dintre companiile din industria de ecommerce intenționează să investească în automatizarea anumitor procese de afaceri, 7% să își majoreze cota de piață, iar 7% să își optimizeze strategiile și bugetele de promovare până la sfârșitul anului.
De asemenea, potrivit analizei realizate de Limitless Agency, retailerii online raportează mai multe provocări principale la nivel de business, printre care 30% semnalează scăderea numărului de comenzi și vânzări slabe, 20% – concurența ridicată, 16% – problemele cu stocurile și furnizorii, 11% – imprevizibilitatea și 8% creșterea cheltuielilor.
Mai mult, 40% dintre retailerii online consideră că piața de ecommerce se confruntă, în special, cu creșterea concurenței externe și cu o piață suprasaturată, precum și cu practici neloiale, probleme cu livrările de comenzi și un deficit de personal calificat.
Conform analizei, 35% dintre jucătorii de pe piața de ecommerce sunt preocupați de inflația ridicată, 20% de impredictibilitatea în afaceri, 15% de creșterea impozitelor, tot astfel și 15% de instabilitatea fiscală, iar 10% de asigurarea cashflow-ului.
Cu toate acestea, piața de ecommerce din România se află pe un trend ascendent, românii făcând achiziții online în valoare de peste 180 de milioane de euro în primul trimestru, în timp ce consumul privat a crescut rapid cu 7,3% în martie 2023, determinat de creșterea vânzărilor de îmbrăcăminte și încălțăminte, precum și de produse alimentare, potrivit datelor agenției Limitless Agency.
„Pe o piață care crește într-un ritm accelerat, cum este cea de ecommerce, investițiile continue în dezvoltarea propriului magazin online trebuie să fie preocuparea principală a oricărui antreprenor. Într-un context în care și concurența este tot mai strânsă, iar consumatorii sunt tot mai exigenți, pe lângă diversificarea gamei de produse și implementarea unor automatizări care să simplifice procesul de lucru, retailerii online investesc tot mai mult în campanii de promovare online, în special Google Shopping Ads, Display Ads, Search Ads, dar și Facebook Ads. La Limitless folosim tehnologii avansate pentru promovarea produselor, cu o rată de conversie ridicată și o creștere rapidă a vânzărilor și a profitului clienților.”,
a declarat Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit