Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2023 au fost înmatriculate în România peste 1.400 de camioane noi Volvo Trucks, dintre care 90% sunt autotractoare, iar dintre șasiuri 80% sunt destinate construcțiilor și restul sunt echipate cu macarale sau sunt vehicule din gama medie, pentru distribuție.

20-25% dintre camioanele livrate în 2023 au fost comandate în 2022, dar de anul trecut producția a revenit la normal și în cazul companiei suedeze și termenul de livrare s-a redus la circa trei luni, așa cum era înainte de pandemia de Covid-19, deci autotractoarele sau șasiurile standard comandate în ianuarie 2024 pot fi livrate în aprilie.

Compania suedeză nu produce pe stoc decât un număr limitat de unități, de exemplu modele standard pentru construcții, dar deocamdată comenzile pentru 2024 sunt puține, deși declarațiile ministrului de transport sunt că anul acesta vor fi finalizați 170 km de autostradă. „Mi se pare nerealist”, subliniază directorul de vânzări Volvo România, Alexandru Sântămărian, „dar vom vedea. Dacă pot fi făcute plățile, pentru că banii sunt cea mai mare problemă, este posibil, deoarece constructorii sunt pregătiți cu echipamentele necesare.”

În ceea ce privește transportul pe distanțe lungi, volumele de marfă se așteaptă să scadă în continuare până la nivelurile „normale” din 2017-2019, din cauza situației macroeconomice și a taxelor mai mari de drum, dar pe de altă parte reprezentanții Volvo România se așteaptă ca vânzările de autotractoare să fie similare cu cele din anii trecuți, deoarece unele companii mari trebuie să înlocuiască din flotă. Cât despre camioanele electrice, din care în 2023 au fost înmatriculate cinci unități, în 2024 comenzile nu sunt încă la acest nivel, „dar startul este bun”, așa cum apreciază Per Forsberg, director general Volvo Romania, „și nu ne oprim”.

Renault Trucks a livrat în 2023 în România circa 800 de vehicule noi, majoritatea grele și 10% Master, dintre care unele specializate către IGSU, Armată și alte instituții publice, care nu apar în statisticile oficiale privind înmatriculările. Adică a înregistrat o creștere de 10% față de 2022 și a avut o cotă de piață de 6,4%, care ar fi putut fi mai mare, de circa 7%, așa cum explică directorul comercialGinel Trincă, dacă ar fi fost înscrise în circulație la timp unele vehicule livrate spre final de an.

Din cele 800 de unități, 30-35% au fost comandate în 2022, când importatorul din România nu a avut suficiente locuri în producție pentru autotractoare, în special în primele nouă luni. De altfel, din același motiv nu s-au vândut nici în 2023 suficiente autotractoare câte s-ar fi putut conform cererii, iar ponderea lor în totalul livrărilor a fost destul de mică, de 45%, restul fiind specializate, de diverse tipuri.

Dintre șasiurile livrate în 2023, cele mai multe au fost pentru construcții, servicii municipale și distribuție. Unele contracte, mai ales pentru vehicule de pompieri și alte aplicații municipale, au fost câștigate în urma licitațiilor la care compania continuă să participe alături de parteneri deja tradiționali „și sper ca și 2024 să fie bun din acest punct de vedere, deși va fi an electoral“. Prețurile camioanelor noi s-au stabilizat în a doua parte a anului trecut, dar nu au scăzut, ca la unii competitori, pentru că, spre deosebire de cei care vând multe autotractoare și care spre final de an au făcut eforturi de destocare, Renault Trucks România nu a avut multe unități disponibile. Însă o ieftinire are loc deoarece politica firmei este să ofere gratuit noile sisteme de siguranță cerute din iulie de GSR.