Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O analiză realizată de OVI privind piața transportului rutier de mărfuri din 2022 arată că acesta este puternic afectat de creșterea prețului energiei și al altor costuri (combustibil, piese, anvelope etc.) și de lipsa șoferilor, dar în același timp trebuie să realizeze și tranziția energetică și să aleagă soluția optimă pentru fiecare tip de utilizare. În plus, din analiză mai reiese că, după deteriorarea situației economice în a doua jumătate a anului trecut – în condițiile în care în trimestrul al doilea activitatea fusese la un nivel decent – în 2023 se așteaptă o scădere a pieței de transport rutier de mărfuri.

Creșterea costurilor camioanelor grele ale firmelor din Franța care fac transport rutier de mărfuri a fost, în medie, de 18% pentru cele diesel și de 43% pentru cele care rulează pe gaz natural.

În ceea ce privește piața de vehicule utilitare, atât autotractoarele, cât și autoșasiurile s-au scumpit în mod repetat în 2022 și au ajuns la termene de livrare foarte mari, care constituie, ambele, obstacole în calea înmatriculărilor din 2023.

Observatorul PNB Paribas indică faptul că scăderea cu 2,8% a comenzilor de autotractoare din prezent față de 2021 se explică printr-o dinamică fără precedent în 2022, când piața a crescut cu 12,2%, în timp ce pentru șasiuri, ale căror vânzări au scăzut brusc în 2022, din cauza duratei mai mari de carosare, comenzile sunt în prezent în creștere cu 16,5%.

Prețul autotractoarelor a crescut în Franța cu 14,4% în 2022, iar cel al șasiurilor cu 16,4%, valorile sunt greu de negociat de către transportatori din cauza lipsei de disponibilitate a mașinilor noi, iar stocurile de vehicule grele rulate s-au epuizat și ele.

Potrivit OVI BNP Paribas, în 2023 piața per ansamblu va scădea în Franța cu 7,5% la autotractoare noi și cu 6,8% pentru șasiurile noi, iar prețurile vor continua să crească, în special pentru vehiculele noi, cu 11,5% în cazul autotractoarelor și cu 12,1% în cazul autoșasiurilor.

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat recent o analiză a transportului românesc de marfă din 2020, realizată în colaborare cu UNTRR Despre flota de transport rutier de marfă a României există puține date, concluzionează CNR, singurele disponibile fiind cele ale Eurostat, care arată că în 2019 erau înmatriculate la noi circa 150.000 de camioane și 130.000 de semiremorci. Deci numărul mediu de ansambluri articulate de 40 t care îi revine unei firme este de 4-5, o medie relativ mică, în acord cu declarațiile managerilor de transport intervievați de autorii studiului.

Numărul autotractoarelor a crescut constant de la 105.760 în 2015 la 146.646 în 2019, cel al autotractoarelor mai tinere de doi ani a înregistrat un vârf în 2016, de 14.003 unități, și a fost de 11.532 în 2019, cel al autotractoarelor de 2-5 ani a crescut și el de la un an la altul și de la 13.157 în 2015 la 20.921 în 2019, cel al autotractoarelor de 5-10 ani a avut un vârf în 2016, de 37.700, și a fost în 2019 de 36.756, cel al autotractoarelor de 10-20 de ani a crescut de la 47.182 în 2015 la 64.400 în 2019, iar cel al autotractoarelor mai vechi de 20 de ani a fost de 13.337 în 2019, pentru anii de dinainte neexistând date oficiale.

În ceea ce privește vehiculele de peste 3,5 t pentru transport de marfă, nu există date decât pentru 2018 și 2019. În 2019 au fost 145.927 de unități, din care 3.070 mai noi de doi ani, 3.665 de 2-5 ani, 7.068 de 5-10 ani, 56.707 de 10-20 de ani și 75.417 de peste 20 de ani. Iar dacă vorbim de semiremorci, numărul lor a crescut și el de la un an la altul, de la 96.645 în 2015 la 129.862 în 2019.