Ad
Ad
Ad

În primul semestru din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 4.458 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t – dintre care 4.313 autotractoare și 145 de autoșasiuri – față de 4.171 în perioada similară din 2023, în condițiile în care după primele trei luni ale anului se înregistrase o scădere de 46 de unități față de 2023.

Pe piața autotractoarelor de peste 16 t, unde s-au înmatriculat 4.313 unități noi, față de 3.962 în primul semestru din 2023, lider continuă să fie Mercedes-Benz, cu 1.226, față de 920 în anul anterior, urmat de DAF, cu 655 în 2024 și 634 în 2023, Volvo Trucks (630/719), Scania (454/311), MAN (422/547), Iveco (340/295), Ford Trucks (295/243), Renault Trucks (254/232) și ATP Trucks (37/60).

În ceea ce privește șasiurile de peste 16 t, s-au înmatriculat 145 de unități, față de 209 în primele șase luni din 2023, iar lider de piață a fost, ca și în 2023, Ford Trucks, cu 42, în scădere importantă față de cele 111 din anul anterior. Clasamentul continuă cu MAN, cu 25, față de 11, Renault Trucks, cu 15/7, Liebherr (14/11), DAF (11/5), Mercedes-Benz (10/12), Faun (9), Iveco (7), Farid (5), Volvo Trucks (3) și ATP Trucks, Schwing, Eschlbock și Toni Maurer (câte 1).

În luna mai, înmatriculările de tractoare au scăzut de la an la an cu 11,3%, până la 1.939 unități, în condițiile în care declinul din primele cinci luni ale anului a ajuns la 14,7%. La începutul anului, acesta era mult mai adânc, calculează Asociația Poloneză a Industriei Auto pe baza datelor CEPiK, că de exemplu în februarie, înmatriculările în acest segment erau cu 20% mai mici de la an la an.

Situația este oarecum salvată de șasiurile auto, datorită cărora scăderea din luna mai în întregul grup de camioane cu o greutate de peste 3,5 tone a fost de 9,2%, iar după primele cinci luni – de 12,8%, potrivit datelor PZPM.

Scăderea înmatriculărilor de tractoare cu remorcă este rezultatul încetinirii economice resimțite în întreaga Europă. Scăderea numărului de comenzi a dus la o scădere a prețurilor serviciilor și a zdruncinat situația financiară a companiilor.

Miercuri, 5 iunie, Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia și asociația patronală Transport și Logistică Polonia au organizat o deplasare în jurul capitalei (în apropierea Cancelariei prim-ministrului, a Sejm-ului Republicii Polone și a Ministerului Infrastructurii) cu camionete publicitare care au difuzat un apel către cei de la putere prin difuzoare.

Din difuzoare se auzeau: „Transportul rutier polonez se prăbușește. Transportatorii asigură un milion de locuri de muncă, alimentează bugetul de stat de ani de zile. Astăzi dau faliment. Ei sunt uciși de concurența neloială, de costurile excesiv de ridicate ale forței de muncă și de termenele de plată lungi. Dle prim-ministru, ne confruntăm cu un dezastru. Fără sprijinul guvernului, ne confruntăm cu un dezastru. Propunerile noastre sunt pe masă de mult timp. Fără intervenția dumneavoastră, transportul nu va merge mai departe.”

Lucrurile nu stau mai bine nici în alte țări. În timpul recentelor greve ale fermierilor din Germania, aceștia au fost susținuți de transportatorii rutieri. Și aceștia se află sub presiune din cauza scăderii prețurilor la servicii și își reduc achizițiile.

KBA din Germania a raportat că segmentul tractoarelor cu remorci a înregistrat scăderi puternice: 25% în luna mai (până la 2.502 unități) și 13,8% în primele cinci luni. Înmatriculările de remorci și semiremorci sunt, de asemenea, în scădere: cu 13,9% în luna mai (la 24800) și cu 3,4% de la începutul anului, la 118.062 de unități. KBA nu publică statistici de înmatriculare pentru remorcile de mare tonaj.

Cu toate acestea, în Germania, înmatriculările de camioane au crescut cu 2,5% de la an la an în luna mai, la 25.239 de vehicule, și au crescut cu 15% în primele cinci luni, la 132.561 de unități, impulsionate de înmatriculările de șasiuri și vehicule cu un dmc mai mic de 16 tone.  De asemenea, asociația franceză a constructorilor auto nu publică date privind înmatriculările de tractoare cu remorcă și nici de semiremorci. Înmatriculările în Franța de vehicule comerciale cu un dmc mai mare de 5,1 tone au crescut în luna mai cu 5,5%, la 4.068 de unități, și cu 6,5%, la 22.289 de unități, în primele cinci luni. Înmatriculările Renault Trucks au crescut cu 5,9%, până la 6161 unități, ceea ce conferă mărcii o cotă de piață de 27,6%, în timp ce alți producători au înregistrat o creștere de 6,7%.