Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2019, vehiculele de transport marfă au avut un parcurs de 5,135 miliarde de miliarde de kilometri, în creștere cu 5% față de anul precedent. 64% din distanțe au fost parcurse internațional (3,28 de miliarde de kilometri) și 34% (1,85 de miliarde de kilometri) au fost parcurse pentru marfa transportată național. Creșterea kilometrilor rulați la național în 2019, față de 2018, a fost de 15%, în timp ce la internațional a fost observată o creștere micuță de doar 1%. La nivel național, numărul kilometrilor parcurși contra cost (918.852.000 km) și în cont propriu (935.967.000 km) au fost aproximativ egali. Situația este total diferită la transportul internațional. Astfel, din totalul de 3,28 de miliarde de kilometri parcurși, 89% (2,93 de miliarde) au fost contra cost și doar 11% (351.064.000) au fost parcurși pentru transportul în cont propriu al mărfurilor. Potrivit datelor furnizate de INSSE, vehiculele incluse în cercetare au parcurs la internațional un total de 3.280.492.000 km, din care rulajul „pe gol“ însumează 9% (circa 288 milioane kilometri), reprezentat în principal de dislocările pentru cabotaj și cross-trade.

La transport internațional cei mai mulți kilometri au fost realizați de vehiculele care fac transport cross-trade, 1,31 de miliarde de kilometri, ceea ce reprezintă 44% din total. Pentru transportul mărfurilor încărcate pe teritoriul României (export), în 2019 au fost parcurși 779.941.000 km (26%), iar pentru descărcări pe teritoriul țării noastre, mai exact importuri, vehiculele au parcurs 614.432.000 km (20%). Din nou cabotajul a cumulat cel mai mic procent, 10%, cu 286.205.000 km rulați.

Investitiile nete concretizate in lucrari de constructii noi au crescut cu 20,6%, in T1 2019 fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar investitiile generale nete (care includ si utilajele, dar si alte cheltuieli) au crescut cu 5,7%, comparativ cu T1 2018, potrivit INSSE.
In opinia specialistului in constructii Marius Panuta, aceste statistici sunt imbucuratoare atat pentru economia nationala, cat mai ales pentru cele peste 46.000 de companii romanesti din domeniu. Cu toate acestea, el este de parere ca majoritatea licitatiilor sunt organizate haotic, aspect care afecteaza si pretul final al prestarii serviciilor, care de cele mai multe ori nu reflect realitatea pietei.

In acest sens, specialistul a lansat Bursa Like Consulting, prima platforma din Romania care organizeaza licitatii in timp real si care aduce la un loc atat achizitorii, cat si prestatorii din domeniul constructiilor. “Prin lansarea acestei platforme unice in Romania, ne dorim sa-i ajutam pe achizitori sa organizeze mai bine licitatiile din constructii, noutatea fiind componenta de «timp real» oferit de platforma. Asadar, toate companiile care s-au inscris la licitatii pentru lucrari publice sau private au acum posibilitatea de a vedea in timp real, pe o durata prestabilita de organizator, ultimul pret licitat, astfel incat competitia sa poata fi dusa pana in ultima secunda. Consideram ca o astfel de platforma va aduce nu numai o mai buna transparenta licitatiilor, dar si pretul final obtinut in urma lor va fi cat mai aproape de pretul corect”, a declarat Marius Panuta, fondatorul platformei. Platforma este gratuita pentru prestatori si reuneste verificatori de proiecte, specialisti in constructii, experti tehnici, ingineri proiectanti, auditori energetici, cadastristi, diriginti de santieri. Toti acesti specialisti au rolul de prestatori in platforma, care liciteaza in timp real la proiectele propuse de achizitori. In scurt timp de la lansare, platforma a reusit sa atraga atentia mai multor investitori romani si straini.