Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Camioanele electrice sunt mai puțin zgomotoase decât modelele diesel omoloage cu până la 50%. Acesta este concluzia studiului de mobilitate privind logistica cu zgomot redus realizat de Institutul Fraunhofer IML și finanțat de Ministerul Mediului, Protecției Naturii și Transporturilor din Statul Renania din Westfalia de Nord, Germania. Scopul studiului – care va fi publicat la începutul lui 2024 – a fost de a dezvolta standarde pentru măsurarea emisiilor de zgomot în timpul livrărilor urbane.

Datele pentru studiu au fost colectate, printre altele, în timpul unei serii de măsurători efectuate pe pista de testare MAN din München. MAN Truck & Bus a participat cu modelul electric eTruck (vehicul de pre-producție, ce va fi livrat clienților pentru prima dată în 2024) și cu un TGX 18.510 convențional, cu motor diesel, din aceeași clasă de greutate, ambele cuplate cu semiremorci și încărcare la capacitate, pentru o greutate totală de 40 t. Angajații centrului de măsurare acreditat Peutz Consult GmbH au efectuat măsurătorile în numele Fraunhofer IML, folosind sonometre portabile calibrate la dreapta și la stânga carosabilului, fiecare la o distanță de 7,5 m.

Pe pista de testare MAN au fost simulate diferite scenarii pentru măsurarea emisiilor de zgomot: conducerea cu 20 km/oră cu sistemul de avertizare acustică AVAS activat (include zgomote artificiale de condus, deoarece zgomotul de rulare al anvelopelor poate fi auzit clar doar la viteze mai mari), conducere la 30 km/oră și la mers înapoi, cu sistemul de avertizare al marșarierului pornit și oprit. În plus, au fost colectate date privind accelerația. Fiecare măsurătoare a fost efectuată de cel puțin zece ori.

„Pe baza măsurătorilor, nivelul de zgomot al eTruck, la o viteză constantă de 20 km/oră, este cu aproximativ 6 dB mai mic decât modelul diesel corespondent, iar dacă se ia în considerare faptul că acesta din urmă este, la rândul său, cu aproximativ 5 dB mai silențios decât referința (un camion diesel clasic, conform literaturii de specialitate), atunci diferența în favoarea eTruck crește la 11 dB. Camionul electric este cu 50% mai silențios decât un model diesel clasic în ceea ce privește impresia auditivă”, a declarat Michael Wirtz, manager de proiect pentru măsurători la Peutz Consult GmbH. Pentru a putea clasifica și mai bine evoluția zgomotului MAN eTruck, Wirtz a făcut o comparație cu mașinile de pasageri cu sistem de propulsie convențional: „Cu o putere a sunetului de aproximativ 49 dB(A)/m la 20 km/h, eTruck este cu doar 1 dB «mai tare» decât autoturismul, care are 48 dB(A)/m.”

Dr. Christoph Jeßberger, Product Strategy Manager la MAN, a subliniat faptul că vehiculele comerciale electrice pot fi folosite pentru livrări urbane nu doar în timpul zilei, ci și seara târziu sau dimineața devreme. Se facilitează astfel o gamă largă de utilizări și flexibilitate pentru clienți.

Multe state membre au adoptat deja restricții privind nivelul de zgomot. Olanda, de exemplu, a dezvoltat un standard de protecție împotriva zgomotului (PIEK). Pentru a obține certificările necesare (pentru livrările de noapte, de exemplu) camioanele și utilajele sunt testate acustic și nu trebuie să depășească anumite limite de decibeli la diferite distanțe impuse.

În Germania, emisiile de zgomot sunt evaluate conform TA Lärm (Instrucțiuni tehnice privind protecția împotriva zgomotului).

„În prezent, nu există informații standardizate cu privire la emisiile de zgomot ale vehiculelor comerciale cu propulsie alternativă utilizate în logistică în Germania”, a declarat Daniela Kirsch, manager de proiect la Fraunhofer IML. „De aceea avem nevoie de o soluție similară certificatului PIEK, pe care companiile să o poată folosi pentru orientare. Prin realizarea unui manual privind emisiile de zgomot pentru camioanele cu sisteme alternative de propulsie folosite la livrările din zonele urbane, dorim să ușurăm munca municipalităților și a autorităților responsabile cu autorizarea.”

Mod de conducereMAN eTruckMAN TGX 18.510Diferența
Marșarier (cu/fără avertizare sonoră)47,8/45,7 db(A)60,9/60,1 db(A)-13,1/14,4 db(A)
Accelerație50,4 db(A)62,4 db(A)-12 db(A)
Viteză constantă 20 km/oră48,9 db(A)54,7 db(A)-5,8 db(A)
Viteză constantă 30 km/oră52 db(A)56 db(A)-4 db(A)

Potrivit unui studiu realizat de Institutul Fraunhofer în numele Asociației germane a industriei auto (VDA), pentru a se putea atinge obiectivele UE privind emisiile de CO2 (-30%, comparativ cu 2019), de-a lungul autostrăzilor din Germania sunt necesare până în 2030 cel puțin 260 de stații, cu 1.200 de puncte de încărcare pentru camioanele electrice.

Experții au calculat că pentru vehiculele comerciale grele sunt necesare locații de încărcare rapidă la fiecare 50 de kilometri. Astfel, pentru a crește cota de camioane electrice în flota totală de vehicule comerciale grele la aproximativ 5%, rețeaua rutieră are nevoie de 630 de puncte de încărcare individuale, iar pentru o cotă de 15% sunt necesare 1.200 de puncte de încărcare de-a lungul autostrăzilor.

Datorită kilometrajului zilnic ridicat al camioanelor grele, este necesară încărcarea regulată a vehiculelor în spații publice. În scenariile lor, experții presupun că aproximativ jumătate din energia electrică necesară pentru camioanele electrice ar putea fi încărcată pe autostrăzi, adică în locații publice, și că ar trebui prevăzut un timp mediu de așteptare de cinci minute înainte ca un punct de încărcare să devină liber. Scopul trebuie să fie încărcarea suficientă a vehiculelor în intervalele legale de pauză de 45 de minute, ceea ce necesită construirea rapidă a unui sistem performant cu 350 kW.

Experții de la Fraunhofer estimează costurile totale pentru extinderea unei rețele de stații de încărcare a camioanelor de-a lungul autostrăzilor între 200 și 500 de milioane de euro, în funcție de densitatea punctelor de încărcare, de penetrarea pe piață a camioanelor electrice și de reducerea costurilor în infrastructură. Datorită timpilor de livrare lungi, experții fac presiuni pentru a se începe rapid construcția acestor locații.