Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit datelor interne DSV Road, parte din grupul DSV, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa, primele luni ale acestui an au marcat o creștere ușoară în exportul de mărfuri față de aceeași perioadă a anului anterior. Acest lucru s-a datorat în special industriei auto și a celei electronice, care au înregistrat o cerere sporită pentru transportul către Europa.

„Deși 2024 este un an provocator în industria transportului de mărfuri, observăm o tendință de creștere ușoară a exportului de mărfuri din România în alte țări. În cadrul DSV Road, activitatea de export a înregistrat o creștere de 22% în primele două luni din an comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ca urmare a încheierii de noi parteneriate și a lărgirii portofoliului de clienți. Astfel, per ansamblu suntem optimiști privind evoluția acestui segment în următoarele luni. Sunt mai multe motive care pot da un impuls exportului, printre care extinderea rețelei de autostrăzi, dar și creșterea potențialului de business și calitatea produselor românești. Totodată, se dezvoltă segmentul de fabricare a produselor din diverse domenii de către firme internaționale în România, în special industria auto și cea electronică.”,

a declarat Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

România exportă o gamă diversificată de produse în diverse țări din întreaga lume. Printre cele mai exportate produse se numără vehiculele și componentele auto, care au beneficiat de investiții și capacități de producție competitive la nivel global. De asemenea, exporturile din industria electronică, incluzând echipamente electronice de consum, componente IT și echipamente industriale, au crescut în ultima perioadă, consolidând poziția României pe harta exporturilor europene.

În sectorul agricol, România exportă cereale, legume, fructe și utilaje agricole, reflectând totodată o tendință ascendentă în acest domeniu. Printre alte tipuri de produse exportate sunt incluse materialele plastice și din cauciuc, produsele textile, metalele și articolele din metale.

În ultimii ani, România a exportat cel mai mult în Germania, rămânând una dintre principalele piețe de export, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Următoarele destinații importante pentru exporturile românești au fost Italia, Ungaria și Franța. Datele oficiale arată că în 2022 valoarea exporturilor către aceste țări a atins aproape 40 de miliarde de euro.

„În afară de piețele cu tradiție către care afacerile din România exportă cel mai mult, au intrat pe harta exportului și țări ca Polonia și Bulgaria, interesate de produsele românești. Foarte important este că piața se dezvoltă din ce în ce mai mult și harta exportului pentru România se lărgește tot mai mult, astfel încât numărul de IMM-uri care trimit produse în afara granițelor este tot mai mare. IMM-urile românești transportă între 2.000 și 5.000 de tone de mărfuri lunar, fiind efectuate, în medie, 900 de transporturi pe lună.”,

a precizat Daniel Babii, Business Development Director în cadrul DSV Road.

Pe fondul majorării exportului, a crescut și cererea pentru transportul de tip grupaj, datorită flexibilității sale de a transporta cantități diferite, între 30 kg și 3.000 kg, fără obligația închirierii unui camion întreg. Grupajul rămâne preferat și pentru capacitatea sa de a reduce cheltuielile de transport cu până la 80%. De asemenea, este urmat de transportul intermodal, prin utilizarea combinată a trenului și a camionului, și a celui full truck load, cu încărcări complete.

Interesul crescut este și pentru soluția de Green Transport, urmând trendul companiilor multinaționale cu programe de sustenabilitate și strategie ESG de a opta pentru transport de mărfuri pe bază de biocombustibil. IMM-urile folosesc analiza impactului asupra mediului prin mărfurile transportate cu aplicația CO2 Reporting Tool, care calculează cantitatea de emisii de CO2 și dispune de consultanță pentru optimizarea lanțului logistic.

DSV Road își propune să reducă cu aproape 40% cantitatea de emisii de carbon până în 2030, inclusiv în România. La nivelul grupului DSV există un fond total de finanțare valabil de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România.

Pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani, România reprezintă una dintre cele mai importante piețe din regiune. Compania DSV Road estimează pentru acest an o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a generat o cifră de afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.

În februarie, reprezentanții asociației de transport și logistică TLP din Polonia au avut întâlniri cu mai mulți oficiali ai Comisiei Europene, printre care Kristian Schmidt, Chief Information Officer Land Transport în cadrul DG MOVE, cu care au stat de vorbă despre provocările din transporturi și viitorul acestei industrii. În plus, Kristian Schmidt a vizitat Dartom Sp. z o.o., o mare afacere de familie prezentă pe piața de transport de la începutul anilor 1990, pentru a vedea modelul de afaceri al acesteia, provocările actuale și viitoare și oportunitățile de dezvoltare în contextul schimbării reglementărilor europene.

Tema principală a fost adaptarea la cerințele Pachetului Mobilitate și la alte pachete legislative care au impact asupra transporturilor din Europa, dar a fost abordată și importanța digitalizării și implementarea tehnologiilor verzi ca răspuns la cerințele tot mai stricte de mediu.

Dariusz Szumacher, președintele CA Dartom, a făcut apel la reprezentanta CE să se concentreze asupra aplicării corecte a reglementărilor existente în toate statele membre în loc să introducă noi modificări legislative. Și a subliniat că reglementările actuale, inclusiv Pachetul Mobilitate, implementat în multe companii poloneze, oferă un cadru legal solid pentru funcționarea pieței transporturilor din Europa, având însă ca efect secundar creșterea semnificativă a costurilor. Pe de altă parte, există companii care nu respectă condițiile și regulile comunitare și naționale și obțin astfel un avantaj competitiv semnificativ. Deci intensificarea eforturilor de aplicare a reglementărilor existente ar aduce mai multe beneficii industriei decât introducerea de noi restricții.

S-a subliniat, de asemenea, că, dacă apar noi reglementări, ele ar trebui analizate cu atenție pentru a se asigura că pot fi puse în aplicare egal și echitabil în întreaga Uniune.

Kristian Schmidt a declarat că nu intenționează să introducă noi reglementări pentru sectorul transporturilor, ci CE se va concentra asupra dezvoltării și punerii în aplicare a unor instrumente adecvate pentru aplicarea corespunzătoare a celor existente.

Directorul DG MOVE a prezentat și o scurtă evaluare a situației politice actuale, acordând o atenție deosebită cooperării dintre Europa și SUA, încetării dependenței energetice de Rusia, războiului din Ucraina și amenințărilor la adresa lanțurilor de aprovizionare din Asia, în special din Orientul Mijlociu și Îndepărtat.

Kristian Schmidt a fost deosebit de interesat și de protestele transportatorilor și agricultorilor, nu numai din Polonia, ci și din Franța și Germania, și a declarat că rezolvarea problemelor sociale este responsabilitatea statelor membre.

Comisia Europeană nu ar trebui să pună obstacole în calea inițiativelor statelor membre de a ajuta, prin compensarea pierderilor, transportatorii și alte grupuri sociale afectate de liberalizarea transportului bilateral și a comerțului cu Ucraina – a fost una dintre concluziile întâlnirii. Iar TLP a reamintit că a apelat de mai multe ori la autoritățile poloneze pentru o astfel de acțiune (sprijin pentru transportatorii care și-au pierdut locurile de muncă pe relația est), încă din primele zile de după declanșarea agresiunii ruse.

Reprezentanții DG MOVE au atras atenția asupra poziției puternice a industriei poloneze, inclusiv a transportatorilor rutieri polonezi, în modelarea economiei poloneze și a UE, precum și asupra faptului că Polonia va juca un rol important în procesele geopolitice și economice ale UE după încheierea conflictului din Ucraina. Comerțul între UE și Ucraina a crescut constant în ultimul timp, iar Polonia joacă un rol semnificativ, exporturile către țara vecină fiind în 2023 cu 25% mai mari, până la aproximativ 10 miliarde de euro.

Reprezentanții Comisiei au vorbit și despre situația actuală și calendarul de lucru pentru revizuirea Directivei privind transportul combinat, au subliniat importanța unor terminale extinse, moderne, care să permită transbordarea mărfurilor din diferite moduri de transport, dar au și atras atenția asupra faptului că, din cauza cerințelor clienților și a barierelor existente, transportul feroviar nu va înlocui transportul rutier internațional pe distanțe lungi mulți ani de acum înainte. Însă el poate și ar trebui să își sporească treptat importanța în sistemul european de transport.

Reprezentanții TLP au vorbit și despre necesitatea de a se introduce urgent prevederi de implementare a regulamentului UE privind informațiile electronice în transportul rutier (e-CMR, așteptat de majoritatea transportatorilor), care ar reduce semnificativ blocajele de plată și costurile administrative atât din partea transportatorilor, expeditorilor și operatorilor logistici, cât și a clienților. Din păcate, potrivit informațiilor obținute în cadrul reuniunii, termenele de implementare a sistemului european vor fi amânate cu cel puțin doi ani. Chiar dacă unele teme de actualitate nu au mai ajuns să fie abordate din lipsă de timp, TLP se declarata mulțumită de dialogul cu reprezentanții DG MOVE și cred că aceștia au acum o perspectivă mai largă asupra cerințelor industriei de transport, deoarece au văzut și punctul de vedere al antreprenorilor.