Rok Žakelj, directorul operațional la Rohlig SUUS Logistics, a subliniat impotanța strategică a Portului Koper din Slovenia, poarta comercială către Europa Centrală. Deși, țara are o linie de coastă de numai 44 de kilometri, acesta este unul dintre porturile cu cea mai rapidă creștere din regiunea adriatică. Portul Koper a raportat rezultate solide, înregistrând un nou record de tranzit de peste 1,13 milioane TEU în 2024.
În ciuda provocărilor globale precum criza din Marea Roșie și a incertitudinilor pieței în general, debitul maritim total al portului a crescut cu 3% față de anul precedent, debitul de containere cu 6%, iar cel de mărfuri generale cu 8%. Pe de altă parte, traficul de vehicule de pasageri (o specialitate bine cunoscută a portului Koper) a scăzut cu 3% de la an la an, reflectând încetinirea generală a vânzărilor de automobile și indicând tendințele mai generale din industrie.
Portul beneficiază de o locație geografică strategică, investiții continue și infrastructură de ultimă generație. Aceste infrastructuri pot gestiona toate tipurile de mărfuri, inclusiv containere, vehicule, vrac uscat și lichid, mărfuri generale, produse agricole, care călătoresc pe continentul european prin transport rutier, feroviar sau intermodal.
Rohlig SUUS Logistics este prezent în Slovenia din 2019, cu sucursale în locații cheie precum Koper și Brnik. Compania precizează că există un interes în rândul clienților din ce în ce mai mare pentru această rută, în special datorită capacității de a crea lanțuri logistice flexibile care pot fi adaptate la condițiile de piață globale aflate într-o rapidă schimbare. Portul Koper este o poartă importantă către țările Ungaria, Austria, Slovacia și Republica Cehă. Este un nod strategic a două coridoare paneuropene majore de transport, Mediterana și Marea Baltică-Adriatică. Coridorul de transport Baltic-Adriatic este deosebit de important pentru extinderea în curs a liniei de cale ferată din portul Koper. Această nouă linie de cale ferată este piatra de temelie a coridorului intermodal internațional Baltic-Adriatic.
În acest context, dublarea liniei feroviare între Diwacha și Koper este un proiect cheie, menit să crească semnificativ eficiența și capacitatea de transport. De asemenea, va putea găzdui până la 231 de trenuri pe zi, față de 72 în prezent. Cu toate acestea, condițiile geologice neprevăzute au cauzat lucrări și costuri suplimentare care ar putea întârzia finalizarea investiției. La finalul lui 2023, Luka Koper d.d. a adoptat un nou plan strategic valabil până în 2028 pentru a aborda principalele provocări ale anilor următori. Dezvoltarea planului se bazează pe patru piloni: creșterea capacității infrastructurii și a debitului, accelerarea punerii în aplicare a conceptului de port inteligent, asigurarea unei structuri adecvate a resurselor umane și concentrarea pe dezvoltarea durabilă, reducând în același timp impactul negativ asupra mediului și impactul social.
La fel de important, dezvoltarea porturilor adriatice a fost influențată de factori geopolitici. Războiul din Ucraina a deplasat către vest rute comerciale importante pentru țările din Europa Centrală și de Est. Porturile adriatice – inclusiv Trieste în Italia, Rijeka în Croația și Koper în Slovenia – au devenit importante centre de transbordare pentru mărfurile originare sau destinate Europei Centrale și de Est. Pe de altă parte, criza de la Marea Roșie a reprezentat o provocare pentru porturile din Europa de Sud, care au pierdut avantajul de a oferi termene de livrare mai scurte către Europa în comparație cu porturile din Europa de Nord. Cu toate acestea, portul Koper a avut rezultate bune în aceste condiții.
Afluent Arad South Terminal își consolidează constant poziția pe piața logistică, printr-o serie de investiții și modernizări menite să transforme terminalul într-un hub intermodal de referință în regiune.
Terminalul dispune de flotă proprie și infrastructură feroviară pentru transportul de containere, transport convențional și de cereale, facilitând conexiunile directe între transportul feroviar și cel rutier.
În prezent, compania gestionează în medie între 4 și 6 trenuri pe săptămână, cu legături directe spre porturile din Europa, inclusiv o conexiune stabilă cu Portul Constanța, din terminalul DP World. De asemenea, prin conexiuni cu Budapesta facilitează accesul către alte porturi majore europene. Nicoleta Oală, Afluent Arad South Terminal, a precizat că în funcție de solicitări pot descărca și încărca toate categoriile de mărfuri, oferind flexibilitate pentru o gamă largă de industrii.
Planurile Afluent Arad South Terminal includ extinderea capacității feroviare cu alte trei linii de cale ferată, de 750 de metri cu spații de depozitare, urmând să fie creat un hub logistic regional. Poziționat strategic la doar 3 km de autostradă și pe Coridorul IV TENT, terminalul beneficiază de terenuri proprii, având astfel capacitate de extindere.
Pe plan internațional, colaborează cu Elveția, Germania și Italia, inclusiv prin furnizarea de trenuri spot de cereale, ca răspuns la cererea pieței.
„Planurile noastre pentru 2025 includ optimizarea rutelor existente prin creșterea frecvenței trenurilor, precum și dezvoltarea de noi conexiuni directe cu terminale intermodale din Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Olanda atât pentru transporturile de containere, cât și pentru semiremorci. Aceste inițiative vor reduce timpul de tranzit și vor îmbunătăți eficiența logistică între Europa de Est și Europa Occidentală. Având în vedere conexiunea noastră directă cu un tren pe săptămâna către și dinspre portul Constanța, de mai bine de patru ani, ne dorim extinderea acestei rute și creșterea volumelor, susținute de interesul tot mai mare al companiilor. Ne dorim ca transportul intermodal în România să se dezvolte, nu ca urmare a dificultăților din portul Constanța, ci datorită poziției strategice a țării noastre și a solicitărilor care sunt în creștere pentru acest segment, pentru transportul sustenabil”, a declarat Nicoleta Oală.
Pe partea de inovație și sustenabilitate, compania a implementat un sistem de management pentru gestionarea fluxurilor logistice și a testat camioane electrice pentru transportul de tip „first & last mile”. În viitor, compania intenționează pentru noul proiect de dezvoltare să treacă pe panouri fotovoltaice pentru a eficientiza amprenta de carbon.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit