Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit Pachetului Mobilitate, vehiculul trebuie returnat la unul dintre centrele operaționale ale întreprinderii din statul său membru de stabilire în cel puțin 8 săptămâni de la părăsirea statului membru respectiv. Pentru a clarifica modalitatea de calcul a acestei perioade de 8 săptămâni, Comisia Europeană a oferit explicaţii clare în acest sens.

Astfel, conform normelor UE privind calculul perioadelor, datelor și limitelor de timp, perioada totală de 8 săptămâni menționată începe de la ora 0:00 a zilei următoare ieșirii vehiculului din statul membru de stabilire și se încheie la sfârșitul aceleiași zile din a opta săptămână următoare. Cu alte cuvinte, vehiculul ar trebui să se întoarcă la acest centru operațional sau la orice alt centru din statul său membru de stabilire, cel târziu la ora 23:59 din aceeași zi a săptămânii, 8 săptămâni mai târziu.

De exemplu, dacă vehiculul părăsește statul membru de stabilire în orice moment, marți, 29 martie 2022, ar trebui să se întoarcă la orice centru operațional al întreprinderii din statul membru de stabilire cel târziu la sfârșitul zilei (23:59) de miercuri, 25 mai 2022.

În cazul în care ultima zi a unei perioade exprimată în săptămâni este o sărbătoare legală, duminică sau sâmbătă, perioada se încheie cu expirarea ultimei ore a următoarei ore de lucru. zi. Având în vedere că obligația se referă la returnarea vehiculului în statul membru de stabilire, numai sărbătorile legale din statul membru respectiv sunt relevante. Astfel, dacă vehiculul părăsește centrul operațional în orice moment, vineri, 25 martie 2022, perioada de 8 săptămâni se va încheia sâmbătă, 21 mai 2022. Cu toate acestea, deoarece ultima zi a acelei perioade este sâmbătă, perioada este considerată ca se încheie la ora 23:59 a următoarei zile lucrătoare, și anume luni, 23 mai 2022.

Obligativitatea întoarcerea camionului la 8 săptămâni în statul membru de stabilire a creat discuţii încă înainte de adoptarea Pachetului Mobilitate, argumentele împotriva acestei măsuri costisitoare, poluante şi, evident, discriminatorii fiind nenumărate. În ciuda polemicilor din spaţiul public şi a proceselor intentate la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene – fie de guvernele mai multor state membre, fie de alte părţi interesate – până în 2 februarie 2022 (data de la care a intrat în vedere această prevedere) nu a fost luată nicio decizie, nici măcar de amânare a aplicării măsurii, dacă nu chiar de suspendare. În aceste condiţii, întoarcerea camionului a rămas obligatorie, iar Comisia Europeană (CE) a emis un îndrumar prin care răspunde la cele mai frecvente întrebări pe această temă.

Strict referitor la modul în care vehiculul ar trebui să se întoarcă la 8 săptămâni în statul de stabilire nu există o obligativitate anume. Prin urmare, acesta se poate întoarce cu orice alt mijloc de transport, cum ar fi trenul, feribotul sau autotransportatorul, inclusiv pentru o parte a călătoriei. Această lămurire este foarte importantă, pentru că anumite autorităţi de control din occident au lansat ideea că vehiculul trebuie adus pe roţi, ceea ce, evident, nu este obligatoriu, conform CE.