Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Irizar e-mobility a primit o comanda pentru 15 autobuze solo electrice ie tram plus infrastructura de incarcare aferenta din partea municipalitatii din Aix en Provence, Franta. Vehiculele, configurate pentru transportul a 90 de pasageri si cu o autonomie de peste 50 km, vor fi folosite pe o ruta de 7,2 km, cu 19 statii, care face legatura intre vestul si sudul orasului. Infrastructura de alimentare cu curent electric include statii de incarcare in depou si instalatii pantograf la fiecare capat al liniei.
 

Irizar ie tram este un produs dezvoltat 100% de grupul basc, inclusiv trenul de rulare, bateriile si sistemele de alimentare fiind realizate in fabrica Irizar e-mobility. Primul autobuz catre Aix en Provence va fi livrat in aprilie 2019, iar restul, pana in toamna aceluiasi an.

Irizar a demarat proiectul electro-mobilitatii in 2011, odata cu lansarea primului autobuz urban electric din portofoliu. i2e a fost foarte bine primit pe piata si, in conditiile in care tot mai multe municipalitati si-au facut o prioritate din inlocuirea autobuzelor diesel cu vehicule prietenoase cu mediul, constructorul basc a decis sa dezvolte gama electrica, investind atat in diversificarea portofoliului, cat si in tehnologia de propulsie. Irizar e-mobility, inaugurata oficial luna trecuta la Aduna, Spania, este prima fabrica europeana dedicata constructiei de vehicule electrice si asamblarii de baterii. Aici se construiesc autobuzele ie bus si ie tram, precum si camionul electric ie truck, prezentat in premiera in cadrul evenimentului.
 

Fabrica Irizar e-mobility de la Aduna se intinde pe o suprafata de 18.000 m2 si are o capacitate initiala de productie de 1.000 de vehicule pe an (patru unitati/zi). In prezent se construieste un autobuz la doua zile, iar din septembrie se va trece la un autobuz/zi, in conformitate cu comenzile primite, cu livrare in toamna. Investitia totala se ridica la 75 de milioane de euro, pe langa echipamentele de ultima generatie, constructia in sine fiind orientata spre ecologie, sustenabilitate si reciclare. Astfel, numeroasele ferestre amplasate pe pereti, dar si pe tavan, permit patrunderea luminii naturale in zona de productie, pentru ca energia electrica sa fie economisita. Iluminatul interior si exterior este integral LED, iar toate procesele de productie sunt monitorizate printr-un sistem central de control, care asigura exploatarea eficienta a locatiei. De altfel, Irizar e-mobility detine certificare energetica clasa A.
Nu mai putin de 150 de locuri de munca au fost create odata cu inaugurarea noii fabrici de la Aduna, iar pana la sfarsitul acestui an alti 200 de angajati se vor alatura celor existenti. In functie de evolutia volumelor de productie, estimarea este ca in urmatorii cinci ani sa se mai angajeze intre 300 si 500 de persoane. Foarte interesant, media de varsta in randul tehnicienilor implicati in dezvoltarea proiectului de electro-mobilitate este de 26 de ani.

Tehnologie proprie si inovatie
Toata gama de vehicule electrice Irizar este construita folosind tehnologie proprie. De altfel, constructorul basc este implicat in mai multe proiecte europene de cercetare, care vizeaza imbunatatirea sistemelor de inmagazinare a energiei, standardizarea sistemelor de incarcare, conectivitate, condus autonom, inteligenta artificiala etc.
Irizar nu ofera doar vehiculele electrice, ci si intreaga infrastructura necesara pentru alimentare. In plus, in fabricile proprii sunt produse bateriile si sistemul de management al acestora, motorul electric, sistemul de control al climei Hispacold, usile si rampele (electrice sau manuale) Masats, precum si sistemul Datik de asistenta pentru sofer, care acum a fost extins cu functia Autodock, ce permite pozitionarea perfecta a autobuzului sub pantograf.
Gama de produse include modelele ie bus, disponibile in variante de 10,8, 12 si 18 m lungime, ie tram, autobuzul articulat cu aspect de tramvai, si, mai nou, camionul ie truck, toate fiind 100% electrice.
Autonomia autobuzelor poate ajunge la 200-220 km, in conditii de trafic urban si interurban, in functie de capacitatea bateriilor instalate. In special in cazul tramvaiului pe roti, ie tram, au fost aduse numeroase inovatii atat in ceea ce priveste designul, cat si functionalitatea. Constructia este realizata pe structura ie bus, careia i-a fost inlocuita partea din fata, dintre pilonii A si B, cu o alta mai rotunjita. Oglinzile conventionale au fost de asemenea inlocuite cu unele digitale, omologate, iar pentru a incuraja pasagerii sa foloseasca intreg spatiul interior articulatia este de culoare deschisa, astfel incat salonul sa fie iluminat optim. Elementele cromate folosite atat la interior, cat si la exterior, confera o nota de stil.
Grupul Irizar incorporeaza sapte brand-uri (Irizar, Irizar e-mobility, Alconza, Datik, Hispacold, Masats si Jema) si opereaza 13 fabrici in Spania, Maroc, Brazilia si Africa de Sud plus centrul Creatio de cercetare si dezvoltare. In 2017, grupul a inregistrat o cifra de afaceri de 620 de milioane de euro.