Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeana critica doua dintre prevederile Pachetului Mobilitate 1, aratandu-se ingrijorata cu privire impactul asupra Mediului si in ceea ce priveste functionarea pietei interne. Potrivit Adinei Valean, comisarul european pe transporturi, Comisia va cere o evaluare de impact asupra masurii intoarcerii camionului in tara de origine si asupra restrictionarii transportului intermodal, urmand sa le corecteze printr-o legislatie ulterioara, daca va fi cazul.

In cadrul trilogului din data de 12 decembrie a.c., fortat de catre presedintia Finlandei, in urma caruia s-a ajuns la un acord asupra Pachetului Mobilitate 1, intr-o forma total defavorabila statelor aflate la granita UE, Comisia Europeana, prin intermediul Adinei Valean, si-a exprimat cateva rezerve cu privire la doua amendamente: intoarcerea camionului in tara de origine si restrictiile privind transportul combinat, cuprinse in propunerea raportorului S&D Ismail Ertug privind Accesul la piata si profesie (modificarea Regulamentelor CE nr. 1071/2009 si 1072/2009).
Cele doua amendamente au fost supuse unui vot in Colegiul comisarilor si, pentru ca exista suspiciuni ca cele doua amendamente invocate sunt in contradictie cu linia catre o neutralitate climatica, exprimata si asumata de catre noua Comisie Europeana condusa de Ursula von der Leyen prin asa numitul „Pact Ecologic“, s-a luat decizia de a cere o evaluare de impact, iar daca va fi cazul schimbarea legislatiei pentru a corecta erorile pe care aceste masuri ar urma sa le aiba. „Pe aceste doua masuri, respectiv intoarcerea camionului si restrictiile privind ultima parte a transportului combinat, s-a luat decizia de a face o evaluare de impact, asa numitul «Impact assesment». Ea trebuie facuta din mai multe punct de vedere, al efectelor asupra mediului – mai multe emisii de CO2, poluare fonica, congestie s.a.m.d., plus din punct de vedere al pietei interne, sa vedem daca nu cumva ele pot constitui bariere in functionarea corecta a pietei interne, Comisia avand in vedere liberalizarea acestei piete, nicidecum obstructionarea ei“, a afirmat, pentru Tranzit, Adina Valean, comisar european pentru transport. Daca in urma rezultatelor obtinute, se va dovedi ca cele doua masuri sunt in contradictie cu prevederile din Pactul Verde, Comisia Europeana va propune o legislatie de corectie. Noile norme vor trebui aprobate de Consiliu si Parlament, in calitate de foruri decizionale. „Avand aceasta evaluare de impact in spate, cele doua propuneri pot fi modificate sau chiar scoase. Sper eu aceste corectii, daca sunt de facut, sa le putem face pana la finalul anului 2020, insa este o munca de echipa, trebuie definite criteriile si vor fi mai multe D.G. – uri (n.r. – Directii Generale) implicate – MOVE (Mobilitate si Transport), CLIMA (Politici climatice) sau GROW (Piata interna)“, a mai punctat comisarul Valean pentru revista Tranzit.

Dupa aproape 10 ore de negocieri, in jurul orei locale 6:45, reprezentantii celor trei institutii europene – Consiliu, Comisie si Parlament – au ajuns la un Acord pe Pachetul Mobilitate 1. Din nefericire pentru transportatorii romani si nu numai, principala prevedere legata de intoarcerea camionului a ramas si va fi implementata, modificandu-se doar perioada fata de propunerea lui Ismail Ertug de la 4 la 8 saptamani. Redam mai jos care sunt prevederile principale ale Acordului pe fiecare dosar in parte. Mai multe veti putea citi in numarul urmator al revistei Tranzit!


Regulamentul 561/2006 – Perioadele de conducere si odihna

Perioada de referinta:
Actuala perioada de referinta de 2 saptamani ramane ca regula generala, asta inseamna ca soferii pot lua o pauza saptamanala redusa de 24 de ore si una normala de 45 de ore la fiecare saptamana.
• Derogare pentru soferii care activeaza pe international (daca doua pauze saptamanale reduse sunt petrecute in afara tarii unde are sediul compania si in afara tarii de resedinta a soferilor) este posibil sa efectueze doua pauze saptamanale reduse in oricare doua saptamani consecutive cu repaus compensatoriu obligatoriu care precede direct perioada de odihna normala din cea de-a treia saptamana.
• Timp de conducere de maximum 90 de ore la fiecare doua saptamani consecutive ramane ca si in prezent
• Tahograful inteligent II
• Introducerea tahografului inteligent in transportul greu cel mai tarziu in 2025 (cu incepere din 2023 pentru modele mai vechi)
• Introducerea tahografului inteligent la vehiculele sub 3,5 tone cel mai tarziu in 06/2026
• Interzicerea efectuarii pauzei de 45h in cabina camionului
• Soferul se poate intoarce acasa (dar nu se precizeaza daca in statul de origine sau in adresa din buletin) inainte de sfarsitul fiecarei a treia saptamani.

Accesul la piata /Cabotaj (Regulamentul 1071/2009 si 1072/2009)

Tipul de cabotaj
• 3 operatiuni de cabotaj in 7 zile cu o perioada de 4 zile de
• cooling-off (fara operatiuni de cabotaj in acelasi stat membru)
• Incalcarea regulilor de cabotaj poate duce la pierderea bunei reputatii si, implicit, a licentei de transport

Transport combinat: Posibilitatea statului membru sa aplice limitele de cabotaj si la transportul combinat

Criterii de aplicare
• Aplicarea regulilor pentru transportul de marfuri si pe traseu international
Intoarcerea acasa a vehiculului: Vehiculul trebuie sa se intoarca in statul membru de origine cel putin la fiecare opt saptamani
• O legatura mai puternica intre tara de inmatriculare a vehiculului si sofer

Detasarea soferilor / Lex Specialis

Detasarea se aplica
• Cabotajului
• Transportului rutier combinat
• Transportului international (atat pentru tranzit, cat si pentru transportul bilateral (plus alte doua optiuni).

Detasarea intragroup: nu au fost admise exceptii
Probleme aparute intre cele trei dosare
• Necesara o mai buna aplicare
• Necesare reguli si instrumente de monitorizare mai bune (de exemplu tahograful inteligent, informatii mai multe in IMI [Instrumentele pietelor interne] si in ERRU [Registrul European al operatorilor de transport rutier])
• se impun obligatii mai stricte pentru colaborarea dintre statele membre (verificarea companiilor etc.)