Un nou parteneriat strategic între DLL (De Lage Landen International B.V.), lider global în finanțarea furnizorilor, și Iveco Group, grup internațional cu activitate extinsă în sectorul vehiculelor comerciale, apărării și motopropulsoarelor, promite să accelereze tranziția energetică a transportului rutier european. Cele două companii anunță crearea unui joint venture menit să extindă accesul la vehicule comerciale cu emisii scăzute sau zero, oferite prin soluții flexibile de închiriere pe termen lung.
DLL preia controlul majoritar în GATE
În centrul acestei colaborări se află platforma GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem), înființată de Iveco Group în 2023 pentru a oferi soluții de mobilitate durabilă. DLL va achiziționa o participație majoritară de 51% în GATE, în cadrul unei majorări de capital rezervate, în timp ce Iveco Group va păstra 49% din acțiuni. Tranzacția este în prezent supusă aprobării autorităților de reglementare.
Această nouă structură va permite GATE să beneficieze de sprijinul financiar și expertiza DLL în finanțarea activelor, contribuind direct la accelerarea obiectivelor ambițioase de creștere ale platformei. Obiectivul este clar: să faciliteze accesul companiilor europene la vehicule comerciale nepoluante, într-un mod rapid, adaptabil și eficient din punct de vedere economic.
Închiriere adaptată nevoilor reale ale flotelor
Modelul GATE este conceput ca o soluție „la cheie”: o platformă digitală integrată, servicii de întreținere și asistență, parteneriate cu furnizori premium, și mai ales, o formulă de închiriere pe termen lung adaptată nevoilor reale ale transportatorilor. Fără investiții inițiale majore și cu un grad ridicat de flexibilitate, companiile își pot înnoi flotele mai ușor, cu vehicule electrice sau alimentate cu gaze, contribuind astfel la obiectivele climatice naționale și europene.
După lansarea în Italia (2023) și extinderea în Franța și Germania (2024), noua entitate GATE JV își propune să intre pe noi piețe unde DLL și Iveco Group sunt deja active. Pe termen lung, JV-ul intenționează să deschidă platforma și pentru alte mărci, nu doar IVECO, oferind astfel un model de mobilitate sustenabilă deschis și competitiv.
Lara Yocarini, CEO DLL, subliniază rolul acestui parteneriat în strategia companiei privind tranziția energetică:
„Unul dintre obiectivele DLL este de a fi un partener de tranziție pentru o lume mai bună. Suntem serioși în ceea ce privește strategia noastră de decarbonizare și investim în active mai durabile, mai rentabile și pregătite pentru viitor. Colaborarea cu Iveco Group, un pionier în transportul sustenabil, este o potrivire naturală.”
Acest parteneriat reflectă totodată tendința tot mai puternică a companiilor europene de a opta pentru modele flexibile de utilizare a vehiculelor comerciale, în detrimentul proprietății tradiționale, într-un efort de optimizare a costurilor și reducere a amprentei de carbon.
Un impuls major pentru mobilitatea verde
Prin această alianță, DLL și Iveco Group oferă mai mult decât finanțare: oferă un ecosistem operațional complet, menit să înlesnească decizia companiilor de a trece la vehicule comerciale electrice sau pe gaz natural. În contextul reglementărilor europene tot mai stricte și al nevoii de competitivitate economică în sectorul transporturilor, noul joint venture reprezintă un instrument esențial pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate fără a compromite performanța operațională.
Ford Trucks şi IVECO sunt singurii producători europeni de camioane care au rămas în afara oricăror alianţe cu alţi producători mondiali de vehicule grele, fiind expuşi pe cont propriu la toate costurile masive de dezvoltare pentru decarbonizare şi pentru generaţii noi de cabine care să respecte noile reglementări europene privind aerodinamica.
Cu un profil asemănător – sunt foarte experimentaţi în producţia de vehicule comerciale uşoare (Ford Otosan produce toate modelele de utilitare Ford: Courier, Custom, Connect, Transit, iar IVECO se bucură de un mare succes cu modelul Daily, singura furgonetă construită pe şasiu) şi îşi produc propriile motoare (Ford Trucks a început, de câţiva ani, şi producţia unei cutii de viteze proprii) – cei doi producători europeni şi-au dat mâna pentru a face faţă mai uşor tuturor condiţiilor din ce în ce mai restrictive de producţie şi comercializare a produselor.
Astfel, Ford Trucks, divizia de vehicule comerciale grele a Ford Otosan, și IVECO, parte a Iveco Group, au semnat un Acord de Dezvoltare Comună (JDA) pentru proiectarea și ingineria unei noi cabine destinate camioanelor de mare tonaj.
Acest acord consolidează colaborarea anunțată inițial în martie 2024 printr-un Memorandum de Înțelegere (MoU) și transformă inițiativa într-un proiect operațional concret. JDA oferă un cadru contractual clar pentru dezvoltarea cabinei, asigurând aprovizionarea comună cu componente esențiale, dar permițând fiecărei companii să producă și să asambleze cabina în propriile fabrici, respectând identitatea de brand a fiecărei mărci.
O cabină adaptată viitorului transportului greu
Noua cabină va respecta viitoarele reglementări europene, inclusiv standardul UE Direct Vision, menit să îmbunătățească vizibilitatea șoferului și siguranța rutieră. Pe lângă acest aspect, designul va optimiza aerodinamica, contribuind la reducerea emisiilor de carbon și la îmbunătățirea eficienței consumului de combustibil.
Colaborarea dintre Ford Trucks și IVECO urmărește maximizarea confortului și siguranței șoferului, oferind în același timp o cabină modulară, versatilă și compatibilă cu diverse sisteme de propulsie – inclusiv motoare diesel avansate, trenuri de rulare electrice și propulsie pe bază de hidrogen.
Investiție semnificativă și economii de scară
Cele două companii estimează investiții comune de aproximativ 343 de milioane de euro pentru acest proiect. În schimb, parteneriatul le va permite să reducă costurile de dezvoltare și să își îmbunătățească poziția competitivă pe piața camioanelor grele. Primele cabine sunt planificate pentru a intra în producție până în 2028.
Prin această colaborare, Ford Trucks și IVECO urmăresc să aducă pe piață o generație nouă de cabine, mult superioare celor aflate în prezent în dezvoltare. În plus, parteneriatul strategic sprijină angajamentele celor două companii în materie de sustenabilitate, prin reducerea amprentei de carbon și eficientizarea consumului de resurse.
La ceremonia de semnare a acordului au participat Güven Özyurt (director general Ford Otosan), Emrah Duman (vicepreședinte Ford Trucks), Olof Persson (CEO Iveco Group) și Luca Sra (președinte al diviziei de camioane Iveco Group).
Emrah Duman, vicepreședinte al Ford Trucks, a subliniat dedicarea Ford Trucks pentru inovația în inginerie și furnizarea de soluții de înaltă calitate pentru industria vehiculelor comerciale grele: „La Ford Trucks, ne angajăm să depășim limitele excelenței în inginerie. Acest acord de dezvoltare în comun este o dovadă a capacității noastre de a proiecta și dezvolta soluții de ultimă oră care nu numai că îndeplinesc, dar depășesc standardele în continuă evoluție ale industriei. Prin unirea forțelor cu IVECO, ne îmbunătățim capacitatea de a furniza cabine inovatoare, de înaltă performanță, care vor stabili noi repere în materie de siguranță, aerodinamică și confort al șoferului, asigurând în același timp eficiența costurilor și conformitatea cu reglementările.”
Luca Sra, Președinte, Truck Business Unit, Iveco Group, a declarat: „Suntem încântați să ducem parteneriatul nostru cu Ford Trucks la următorul nivel prin acest acord. Prin împărtășirea expertizei inginerești și combinarea punctelor noastre forte, vom crea un produs care stabilește noi standarde în materie de siguranță, eficiență, calitate și confort pentru șofer. Acest acord este o mișcare strategică care va permite atât IVECO, cât și Ford Trucks să rămână în fruntea pieței, bine pregătiți să respecte noile reglementări și să ofere clienților noștri o calitate și o valoare excepționale.”
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit