Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Provocările legate de aplicarea legii în cazul camioanelor și autobuzelor au fost în centrul discursului șefului grupului de lucru operațional al ROADPOL, Marijke Eskes, în cadrul Conferinței UE privind rezultatele din 2022 în materie de siguranță rutieră, care a avut loc pe 8 decembrie la Bruxelles.

Marijke Eskes, șefa departamentului de aplicare a normelor de circulație din cadrul poliției din districtul central al Țărilor de Jos, a subliniat în cadrul discuțiilor din grupul de experți ai Comisiei Europene și reprezentanți ai întreprinderilor private, că forțele de poliție sunt responsabile în principal de aplicarea legii, care reprezintă ultimul pas în lanțul reglementărilor, atunci când toate celelalte autorități nu au avut succesul scontat inițial. Ca primă provocare, ea a remarcat complexitatea reglementărilor și a legislației în domeniul transportului de mărfuri și de pasageri. „Acest lucru înseamnă că punerea în aplicare poate fi impusă doar de către ofițeri de poliție bine pregătiți. Pentru a verifica un camion sau un autobuz în zilele noastre trebuie să fii un expert de nivel înalt”, a declarat Eskes.

Ea a adăugat mai multe exemple în sprijinul afirmației sale, printre care și interdicția șoferilor de a lua perioada de odihnă săptămânală normală de 45 de ore în cabina camionului. Potrivit lui Eskes, nu există o metodă cuprinzătoare prin care un ofițer de poliție să poată verifica acest lucru în mod corespunzător. „Мanipularea tahografelor este o încălcare foarte sofisticată pe care numai ofițerii foarte bine pregătiți sunt capabili să o detecteze. Iar pentru acest tip de verificări pe marginea drumului, poliția are nevoie de echipamente specifice, care sunt foarte scumpe și, prin urmare, adesea indisponibile”, a explicat Eskes.

Al doilea punct al prezentării lui Eskes a fost raportul disproporționat dintre mărimea sancțiunilor și avantajul financiar al transportatorilor care încalcă regulile. „Amenzile par a fi mari, dar sunt mici în comparație cu avantajul economic care se obține prin nerespectarea legii. Așadar, observăm o mulțime de recidiviști. Unul dintre ofițerii mei din Olanda a oprit trei săptămâni la rând un camion cu același șofer care avea o încărcătură de fân prea înaltă și prea lungă pentru remorcă. Șoferul a declarat că șeful său a spus că preferă să plătească amenzile decât să plătească combustibil și salarii suplimentare și să piardă o altă comandă de transport.” Eskes a adăugat că, din considerente financiare, transportatorii reduc nivelul de întreținere a vehiculelor și de aceea poliția întâlnește o mulțime de camioane și autobuze prost întreținute.

Formarea ofițerilor de poliție în domeniul inspecțiilor de trafic comercial este un alt motiv de îngrijorare. „De asemenea, educarea și formarea personalului poliției costă mult timp și bani. Siguranța rutieră nu este o prioritate în majoritatea țărilor europene, așa că nu sunt alocați suficienți bani pentru astfel de cursuri de formare. Capacitatea poliției se îndreaptă în principal către infracțiuni penale și terorism, dar nu către controlul traficului și, mai ales, nu către controlul încălcărilor în cazul camioanelor și autobuzelor”, a explicat Eskes.

Marijke Eskes a remarcat, de asemenea, distragerea atenției șoferilor. „Este o problemă pentru toți participanții la trafic, dar pentru că vorbim despre vehicule de mare tonaj, această problemă este și mai gravă aici. Pericolul pentru ceilalți participanți la trafic și pagubele care pot fi provocate sunt uriașe”, a subliniat Eskes. Potrivit acesteia, principala provocare a distragerii atenției șoferilor de camioane și autobuze este detectarea, deoarece mașinile de poliție sunt joase, iar șoferii stau la un nivel mai înalt. „Așadar, trebuie să fim inteligenți și inventivi pentru a vedea aceste încălcări. Închiriem camioane sau autobuze pentru a putea constata că șoferii sunt distrași. Dar acest lucru costă foarte mulți bani, așa că putem face acest lucru doar întâmplător. Monocamera pe care am dezvoltat-o în Olanda poate fi de mare ajutor pentru a rezolva această problemă. Monocamera poate fi amplasată pe un viaduct peste autostradă și astfel se pot face poze cu șoferii care folosesc un dispozitiv electronic în timpul condusului și care primesc apoi la domiciliu.”

Eskes și-a încheiat discursul într-o  notă optimistă: “Majoritatea problemelor pot fi rezolvate atunci când noi, în calitate de autorități de aplicare a legii și alte autorități, colaborăm pe șosea și ne facem controalele împreună. Avem această colaborare în cadrul grupurilor de lucru și în formarea ofițerilor și în cadrul controalelor rutiere cu ECR (European Controle Route) de mulți ani. ECR este o rețea transfrontalieră privind transportul rutier și se dezvoltă acum într-o rețea mai largă în cadrul UE, ceea ce ne va oferi în viitorul apropiat mai multe oportunități de cooperare și de ajutor reciproc. Din 2021, ROADPOL colaborează cu ELA (Autoritatea Europeană a Muncii) și cooperarea este foarte reușită, chiar dacă abia am început-o”.