Un nou studiu Deloitte 2023 Global Automotive Consumer Study, derulat în 24 de țări din întreaga lume, dintre care nouă din Europa, arată că cei mai mulți consumatori sunt interesați de mașinile electrice și hibride, în principal datorită costurilor mai mici cu alimentarea față de motoarele pe combustie internă, de protecția mediului și de stimulentele acordate de autorități pentru cumpărarea unui autovehicul nepoluant.
Principalele argumente contra unei astfel de alegeri sunt pe de-o parte prețurile ridicate, pe de alta autonomia limitată, timpul necesar pentru alimentare și infrastructura de încărcare deficitară. Potrivit studiului, 77% dintre consumatorii din Marea Britanie, 75% din Germania, 75% din Belgia, 65% din Austria, 65% din Franța și 51% din Italia preferă ca mașina electrică să fie încărcată acasă. Cu toate acestea, tranziția de la motoarele pe combustie internă la cele electrice se produce lent în rândul țărilor europene analizate.
Procentul consumatorilor care ar alege un motor pe benzină sau motorină pentru următorul lor vehicul rămâne ridicat în Austria (54%), Turcia (54%), Germania (51%), Polonia (49%), Marea Britanie (49%), Franța (47%) și Belgia (47%). Însă, motoarele pe combustie internă pierd semnificativ teren în Spania (31%) și în Italia (unde 22% dintre consumatori ar opta pentru motor pe benzină sau motorină).
Mulți dintre cei care se declară interesați de un vehicul electric s-ar răzgândi dacă ar apărea pe piață o alternativă cu un combustibil sintetic, nepoluant pentru motoarele cu combustie internă, ponderea acestora variind între 44% în Belgia și 63% în Turcia.
„Preferința în creștere pentru mașinile electrice este evidențiată și de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile, chiar dacă datele pe 2022 arată că motoarele tradiționale continuă să acapareze mai mult de jumătate din vânzările de mașini în statele Uniunii Europene. În România, anul trecut, vânzările de mașini electrice au crescut cu aproximativ 10.000 de unități, cel mai mare avans fiind înregistrat în cazul celor pe baterie (+83,5%, pe locul patru în UE după Cipru, Letonia și Bulgaria). Cu toate acestea, autovehiculele pe baterie reprezintă mai puțin de un sfert din totalul celor electrice vândute în România în 2022 și sub 10% din total. Și pentru români, principalele motive de reticență în alegerea unei mașini electrice sunt legate de infrastructura precară de încărcare și de autonomia limitată, la care se adaugă durata scurtă de viață a bateriei și, la anumite modele, faptul că bateria nu poate fi înlocuită.”,
a precizat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
În privința criteriului de decizie al achiziției a unei anumite mărci rămâne calitatea autovehiculului, cu toate că așteptările privind termenul de livrare devine din ce în ce mai important în actualul context dominat de întreruperi ale lanțurilor de aprovizionare. Durata de așteptare acceptată pentru livrarea următorului vehicul diferă de la o țară la alta, astfel pentru 85% dintre consumatorii din Turcia și 77% din cei din Spania așteptarea nu poate depăși cinci săptămâni, în timp ce jumătate dintre austrieci și 57% dintre belgieni sunt dispuși să aștepte chiar mai mult.
În acelaşi timp, majoritatea participanților la studiu apreciază beneficiile dotărilor cu tehnologie, permițând accesul la surse de informare privind stadiul sau planificarea verificărilor necesare în procesul de întreținere, la blocajele din trafic și rutele alternative sau la siguranța traseului planificat.
Peste 26.000 de consumatori din 24 de țări, dintre care mai mult de 10.000 din nouă țări europene – Germania, Italia, Austria, Marea Britanie, Franța, Belgia, Spania, Polonia și Turcia – au participat la studiul Deloitte 2023 Global Automotive Consumer Study, conceput de Deloitte, compania care furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către circa 90% din companiile prezente în topul Fortune Global 500® și către mii de companii din sectorul privat.
Conform analizei obținute de compania Cebia care monitorizează piața de publicitate auto, jumătate dintre mașinile rulate vândute în 2022 nu au avut menționată țara de origine.
Aproximativ 51,61% din ofertele mașinilor nu specificau în reclamă de unde provin acestea. Analiza a fost efectuată pe un eșantion de 252.000 de mașini listate. Printre cele mai predominante în rândul mașinilor care nu aveau proveniența declarată la momentul vânzării au fost BMW-urile, urmată de Volkswagen.
„Pe piața din România, mașinile Volkswagen sunt cele mai vândute, urmate de mașinile BMW. Cu toate acestea, în cazul mașinilor pentru care vânzătorii nu au indicat proveniența, ponderea mașinilor BMW a depășit-o pe cea a mașinilor Volkswagen (14,8% vs. .13,2%). Sunt în majoritate mașini importate din străinătate. Este logic ca BMW-urile să fie predominante în rândul mașinilor pentru care cumpărătorii nu cunosc țara de origine. Este cea mai căutată marcă de mașini de lux din România, ceea ce face posibil să câștigi mai mulți bani din vânzarea lor.”,
a declarat Martin Pajer, CEO al Cebia, o companie care îi ajută pe șoferi să verifice istoricul mașinilor uzate pentru a evita să fie victimele fraudelor.
În funcție de țara de origine, diferența de preț a unui vehicul BMW, vechi de 10 ani poate ajunge la 15.000 de lei, a completat Martin Pajer. Următoarele locuri pentru care dealerii nu au precizat originea l-a ocupat Mercedes-Benz cu 11,68% și marca Audi cu 8,75%.
Martin Pajer punctează că atunci când mașinile nu își au originea precizată, cu siguranță, există de cele mai multe ori un motiv. De asemenea, chiar dacă dealer-ul nu cunoaște țara reală de origine, nu este neobișnuit ca dealerii să nu o menționeze pentru a mării prețul vehiculului. Țara de origine nu este prevăzută pe certificatul de înmatriculare, însă poate fi aflată verificând istoricul mașinii. Totodată, tara de origine poate fi cunoscută, datorită înregistrărilor producătorului în sistemul de verificare a istoricului mașinii uzate de la Cebia.
„Clienții ar trebui să întrebe dealerii de unde a venit mașina și unde a fost condusă. În ceea ce privește uzura, există adesea o diferență între dacă un vehicul a fost condus pe drumurile germane sau, de exemplu, pe coasta Spaniei. Mai mult decât atât, mașinile sunt adesea importate din Europa de Vest, moriv pentru care ar fi mai greu de vândut în Germania, de exemplu. Dacă un dealer ascunde adevărata origine a unei mașini, este foarte probabil ca el să ascundă altceva, cum ar fi un vitezometru dat înapoi, sau accidente și avarii. Și asta poate fi o problemă serioasă.”,
a adăugat Martin Pajer.
Pe lângă verificarea istoricului autovehiculului, puteți afla și un turometru fals, dacă a fost accidentat serios sau avariat și câte avarii s-au produs, puteți vedea fotografii cu mașina după un accident, anul real de fabricație și prima înmatriculare, pentru a descoperi dacă mașina a fost furată sau multe alte informații de interes. Datele din sistem datează de până la 30 de ani. Mai mult, Cebia oferă și verificarea auto direct pe portalurile de publicitate Autovit, OLX, Carzz și Lajumate.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit