Vânzările de vehicule electrice „ar putea ajunge la 33% la nivel global până în 2028 și la 54% până în 2035, pe măsură ce cererea se accelerează pe majoritatea piețelor importante”, a declarat consultantul AlixPartners. Anul trecut, vehiculele electrice au reprezentat mai puțin de 8% din vânzările globale și puțin sub 10% în primul trimestru din 2022.
Pentru a susține această cerere, producătorii și furnizorii de automobile se așteaptă acum să investească cel puțin 526 de miliarde de dolari în EV-uri și baterii în perioada 2022-2026, a declarat firma în cadrul briefingului său anual Global Automotive Outlook. Această sumă este mai mult decât dublă față de previziunile de investiții în VE pe 5 ani, de 234 miliarde de dolari în perioada 2020-2024.
Aceste investiții mai mari „au făcut acum inevitabilă creșterea EV”, potrivit lui Mark Wakefield, co-lider al practicii auto a firmei. „Industria încă se confruntă cu provocări economice și legate de lanțul de aprovizionare în timpul tranziției de la vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE) la EV-uri”, a adăugat Wakefield.
Tranziția va necesita „schimbări drastice ale modelelor de operare – nu doar a uzinelor și a oamenilor, ci a întregului mod de lucru”, a spus el. Unele companii vor beneficia de pe urma separării activităților legate de ICE și EV, a adăugat el.
De asemenea, materiile prime pentru vehiculele electrice costă de peste 2 ori mai mult decât cele pentru vehiculele cu motoare ICE: 8.255 de dolari pe vehicul față de 3.662 de dolari pe vehicul, începând cu mai 2022. „Tranziția de la ICE la EV va costa producătorii și furnizorii de automobile un cost cumulat de 70 de miliarde de dolari până în 2030”, potrivit lui Elmar Kades, inclusiv falimente și restructurări.
AlixPartners vede constrângerile de aprovizionare continuând până în 2024 și se așteaptă ca vânzările totale de vehicule la nivel mondial să scadă la 79 de milioane de unități în acest an, înainte de a urca la 95 de milioane în 2024. În Statele Unite, vânzările totale de vehicule ar trebui să crească la 16 milioane în 2023 și să atingă un vârf de 17,5 milioane în 2024, înainte de a începe să scadă în 2025-2026.
Portalul german VerkehrsRundschau informează că atacarea Ucrainei de către Rusia reduce creșterea economică și accelerează inflația din Germania. Dacă în decembrie se estima că în 2022 creșterea economică a acestei țări urma să fie de 3,7%, acum estimarea s-a redus la 2,2-3,1%. Iar inflația se așteaptă să ajungă la 5,1-6,1%, față de 3,3%, cât se crezuse la final de 2021.
Asta deoarece conflictul din Ucraina și sancțiunile economice împotriva Rusiei au dus la prețuri mai mari ale materiilor prime, la perturbări ale lanțurilor logistice pentru materie primă și componente și la creșterea nesiguranței mediului economic.
Creșterea prețurilor produselor de larg consum numai din primul trimestru al anului va duce la o scădere a puterii de cumpărare de circa șase miliarde de euro.
Pe de altă parte, comenzile numeroase pe care le primesc producătorii și normalizarea economiei în urma pandemiei de coronavirus ar trebui să dea un impuls puternic, astfel încât anul viitor creșterea economică ar urma să fie de 3,3-3,9%, iar inflația, de 2%, conform prognozei Institutului Ifo.
Din cauza contextului imprevizibil, Ifo a luat în calcul două posibile estimări, care, printre altele, țin cont de două evoluții diferite ale prețului energiei, ce va avea un impact major mai ales asupra consumatorilor particulari, deoarece vor crește, în scenariul pesimist, cu 3,7-5%, câtă vreme prețul barilului va ajunge la 140 de euro până în mai și apoi va scădea doar până la 122 de euro la final de an, iar gazul va ajunge la 200 de euro/megawatt oră până în mai și va scădea apoi treptat până la 163 de euro.
Investițiile firmelor în echipamente ar crește cu 0-3,9%, șomajul ar putea fi de 2,27-2,29 de milioane de persoane și va crește semnificativ numărul celor care lucrează cu normă scurtă.
Iar în scenariul optimist prețul petrolului va scădea de la 101 la 82 de euro/baril la finalul anului, iar prețul gazului natural de la 150 la 108 euro/megawatt oră.
02.10.2020
17.09.2021
Ultimul număr: Martie 2023
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit