În al doilea trimestru al anului (T2) 2023, balanța comercială a Uniunii Europene (UE) a revenit la un excedent de 1 miliard de euro, după șase trimestre consecutive în care a înregistrat deficit, potrivit datelor publicate luni de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
Datele comerciale recente relevă că îmbunătățirea s-a datorat în principal scăderii prețurilor la energie. Exporturile au înregistrat o scădere de 2%, în timp ce importurile au scăzut cu 3,5%, generând un mic excedent comercial de 1 miliard de euro.
Comparativ cu deficitul de 155 de miliarde de euro înregistrat în al treilea trimestru din 2022, cel mai mare nivel din 2019, această revenire pe excedent reprezintă o îmbunătățire semnificativă. Importurile din afara UE au scăzut în al doilea trimestru din 2023, cu un declin de 15,6% la energie și 10,9% la materiile prime, față de primul trimestru al acestui an. În privința exporturilor, toate sectoarele au consemnat scăderi cu excepția mașinilor și vehiculelor (+2,5%). Cele mai mari scăderi au fost exporturile la energie care au scăzut cu 22,5% și cele la materiile prime cu 9,3%.
În al doilea trimestru al anului 2023, UE a avut un excedent comercial semnificativ pentru alimente, băuturi și tutun, de 15,6 miliarde de euro, precum și pentru produse chimice, de 48,5 miliarde de euro. În sectorul mașinilor și vehiculelor, balanța comercială a crescut pentru al treilea trimestru consecutiv, atingând 52,4 miliarde de euro. Cu toate acestea, valoarea nu s-a apropiat încă de nivelul maxim înregistrat în primul trimestru din 2019 (60,7 miliarde de euro).
În ceea ce privește energia, balanța comercială s-a îmbunătățit, trecând de la un deficit de -115,3 miliarde de euro în primul trimestru al anului la -100 miliarde de euro în al doilea trimestru, reflectând o evoluție pozitivă în acest sector.
Vânzările de vehicule electrice „ar putea ajunge la 33% la nivel global până în 2028 și la 54% până în 2035, pe măsură ce cererea se accelerează pe majoritatea piețelor importante”, a declarat consultantul AlixPartners. Anul trecut, vehiculele electrice au reprezentat mai puțin de 8% din vânzările globale și puțin sub 10% în primul trimestru din 2022.
Pentru a susține această cerere, producătorii și furnizorii de automobile se așteaptă acum să investească cel puțin 526 de miliarde de dolari în EV-uri și baterii în perioada 2022-2026, a declarat firma în cadrul briefingului său anual Global Automotive Outlook. Această sumă este mai mult decât dublă față de previziunile de investiții în VE pe 5 ani, de 234 miliarde de dolari în perioada 2020-2024.
Aceste investiții mai mari „au făcut acum inevitabilă creșterea EV”, potrivit lui Mark Wakefield, co-lider al practicii auto a firmei. „Industria încă se confruntă cu provocări economice și legate de lanțul de aprovizionare în timpul tranziției de la vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE) la EV-uri”, a adăugat Wakefield.
Tranziția va necesita „schimbări drastice ale modelelor de operare – nu doar a uzinelor și a oamenilor, ci a întregului mod de lucru”, a spus el. Unele companii vor beneficia de pe urma separării activităților legate de ICE și EV, a adăugat el.
De asemenea, materiile prime pentru vehiculele electrice costă de peste 2 ori mai mult decât cele pentru vehiculele cu motoare ICE: 8.255 de dolari pe vehicul față de 3.662 de dolari pe vehicul, începând cu mai 2022. „Tranziția de la ICE la EV va costa producătorii și furnizorii de automobile un cost cumulat de 70 de miliarde de dolari până în 2030”, potrivit lui Elmar Kades, inclusiv falimente și restructurări.
AlixPartners vede constrângerile de aprovizionare continuând până în 2024 și se așteaptă ca vânzările totale de vehicule la nivel mondial să scadă la 79 de milioane de unități în acest an, înainte de a urca la 95 de milioane în 2024. În Statele Unite, vânzările totale de vehicule ar trebui să crească la 16 milioane în 2023 și să atingă un vârf de 17,5 milioane în 2024, înainte de a începe să scadă în 2025-2026.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit