Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aproximativ 300.000 de vehicule înmatriculate în Germania vor fi afectate de introducerea taxei de drum pe kilometru din această țară, de la 1 iulie 2024, și pentru utilitarele de peste 3,5 t (în loc de peste 7,5 t, ca în prezent). Iar asociațiile profesionale naționale cer claritate cu privire la categoriile incluse în această prevedere, așa cum scrie publicația Verkehrs Rundschau, citând o declarație comună a Asociației Federale de Economie, Transport și Logistică (BWVL) și Asociației Centrale de Horticultură (ZVG).

Deoarece unele dintre aceste vehicule sunt excluse de la plata taxei, dar se pare că nu se menționează explicit care anume. Conform guvernului federal, dintre cele 300.000 de vehicule ușoare, 100.000 ar trebui exceptate de la plată, deoarece sunt modificate artizanal, dar reglementările le includ în categoria excepțiilor și pe cele „comparabile cu cele modificate artizanal“. Adică cele care, conform reglementărilor germane privind transportul rutier de mărfuri și/sau pentru pregătirea profesională a șoferilor, au un statul special, dintre care multe oferă servicii horticole.

BWVL și ZVG mai subliniază că, atunci când se fac controale, efortul birocratic trebuie să fie cât mai scăzut posibil pentru toate părțile.

Cele două asociații cred că extinderea categoriilor de utilitare la care se aplică de la 1 iulie taxa de drum va afecta, în majoritatea cazurilor, firmele mici, în mare parte de familie, care nu au avut încă niciun contact cu subiectul taxei rutiere. Și tocmai de aceea este de mirare că nu sunt informate din timp cu privire la ceea ce le așteaptă, câtă vreme până atunci mai sunt circa 80 de zile luătoare, deci rezultă o medie de 2.500 de unități de bord ce trebuie instalate zilnic în cele 1.500 de ateliere autorizate pentru această operațiune.

În afară de timpul insuficient, firmele din domeniu se mai tem că banii din taxă nu sunt destinați infrastructurii rutiere, ci creșterii bugetului statului, și că starea proastă a economiei este provocată inclusiv de faptul că tot mai multe obligații au perioade de implementare prea scurte.

De la asociația poloneză de transport și logistică TLP aflăm că subiectele discutate cel mai mult în ultimul timp cu antreprenorii și managerii din transportul rutier sunt scăderea cererii, creșterea costurilor cu infrastructura rutieră și cu forța de muncă, adâncirea concurenței neloiale, creșterea barierelor administrative naționale și un deficit tot mai mare pe piața lucrătorilor calificați.

Cea mai mare îngrijorare a transportatorilor polonezi este creșterea taxei de drum din Germania, de la 1 decembrie, care le afectează mult profitabilitatea curselor spre vest, dacă nu cumva le face chiar neprofitabile. Pentru combinațiile de vehicule diesel, taxa a crescut în medie cu 15 cenți/km, mult peste marja/km pe care au avut-o firmele poloneze lucrând în Germania.

Antreprenorii care au investit în vehicule alimentate cu GPL sunt la fel de afectați. Ei își cumpăraseră astfel de camioane tocmai pentru a lucra în Germania și a fi scutiți de taxa de drum, acoperind astfel diferența de preț de achiziție față de modelele diesel. Dar de la 1 ianuarie 2024 nu mai sunt scutiți, ci vor avea o taxă apropiată de cea a vehiculelor pe motorină.

Utilitarele scutite de taxa de Germania sunt, reamintește TLP, cele cu emisii zero în sensul normelor UE privind taxarea rutieră: cele cu motoare electrice cu baterii (BEV) sau pile de combustie cu hidrogen (FCEV) și cele care ard hidrogen (ICE cu hidrogen). Dar în prezent numai primele sunt disponibile și prețul lor de achiziție este de circa patru ori mai mare decât al unui camion diesel – un alt motiv de îngrijorare pentru transportatorii polonezi, și nu numai.