De la asociația poloneză de transport și logistică TLP aflăm că subiectele discutate cel mai mult în ultimul timp cu antreprenorii și managerii din transportul rutier sunt scăderea cererii, creșterea costurilor cu infrastructura rutieră și cu forța de muncă, adâncirea concurenței neloiale, creșterea barierelor administrative naționale și un deficit tot mai mare pe piața lucrătorilor calificați.
Cea mai mare îngrijorare a transportatorilor polonezi este creșterea taxei de drum din Germania, de la 1 decembrie, care le afectează mult profitabilitatea curselor spre vest, dacă nu cumva le face chiar neprofitabile. Pentru combinațiile de vehicule diesel, taxa a crescut în medie cu 15 cenți/km, mult peste marja/km pe care au avut-o firmele poloneze lucrând în Germania.
Antreprenorii care au investit în vehicule alimentate cu GPL sunt la fel de afectați. Ei își cumpăraseră astfel de camioane tocmai pentru a lucra în Germania și a fi scutiți de taxa de drum, acoperind astfel diferența de preț de achiziție față de modelele diesel. Dar de la 1 ianuarie 2024 nu mai sunt scutiți, ci vor avea o taxă apropiată de cea a vehiculelor pe motorină.
Utilitarele scutite de taxa de Germania sunt, reamintește TLP, cele cu emisii zero în sensul normelor UE privind taxarea rutieră: cele cu motoare electrice cu baterii (BEV) sau pile de combustie cu hidrogen (FCEV) și cele care ard hidrogen (ICE cu hidrogen). Dar în prezent numai primele sunt disponibile și prețul lor de achiziție este de circa patru ori mai mare decât al unui camion diesel – un alt motiv de îngrijorare pentru transportatorii polonezi, și nu numai.
Este vorba de aproximativ 200 de rute noi, dintre care multe, așa cum arată asociația olandeză de transport și logistică TLN, au fost solicitate de transportatorii olandezi. În unele cazuri sunt drumuri scurte de legătură cu locațiile de încărcare și descărcare pe care combinatiile lungi (LHV) nu aveau voie să meargă, dar care sunt acum disponibile, după aproape trei ani de așteptare a noii legislații apărute în octombrie 2023. În acest mod, apreciază TLN, utilizarea LHV devine interesantă pentru mai multe companii, atât din punct de vedere al mediului, cât și al costurilor, aspect relevant având în vedere creșterea substanțială a taxei de drum din Germania de la 1 decembrie 2023.
Reamintim că începând cu 1 ianuarie 2017, combinațiile de camioane lungi și grele (LHV sau Ecocombi) sunt permise în Germania numai în anumite condiții, iar legislația specifică lor include și drumurile pe care acestea au voie să meargă, și care acum acoperă aproape toate autostrăzile din țară până la punctele de trecere a frontierei cu Olanda, Belgia, Luxemburg, Franța, Austria, Republica Cehă și Danemarca, precum și multe rute importante din rețeaua rutieră subiacentă.
Deocamdată însă nu se va modifica greutatea maximă admisă, de 40 t.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit