Noul camion Actros L poate fi comandat începând din aprilie 2024 și va intra în producție la sfârșitul în decembrie 2024. Cabina Pro, cu design futurist, anunță o nouă eră pentru seria de modele Actros, partea frontală, mai lungă cu 80 mm, și alte elemente aerodinamice, conferind o economie suplimentară de combustibil de până la 3%. Desigur, la eficiența Actros L contribuie și propulsorul OM 471, iar contractele de service precum Mercedes-Benz Trucks Complete, inclusiv Mercedes-Benz Trucks Uptime, pot contribui, de asemenea, la optimizarea costurilor totale de exploatare.
De subliniat că sistemele de siguranță precum Active Brake Assist 6 sau Active Sideguard Assist 2 depășesc cerințele Regulamentului general de siguranță, iar alte inovații – cum ar fi Multimedia Cockpit Interactive 2 cu servicii digitale suplimentare – sunt anunțate pentru primăvara lui 2025.
Actros L ProCabin a fost prezentată pentru prima dată la premiera mondială a modelului eActros 600 electric pe baterii, în octombrie 2023. Toate detaliile vizează creșterea aerodinamicii, de la pre-spoilerul de pe acoperiș, poziționat în fața spoilerului propriu-zis, la panourile deflectoare de pe stâlpul A din jurul geamurilor laterale și de la clapeta mare și plată din partea frontală a cabinei, până la bara de protecție optimizată cu deschideri minime de admisie a aerului pentru răcire ori la noile sale panouri de sub caroserie. Astfel, curentul de aer întâlnește o parte frontală favorabilă din punct de vedere aerodinamic, extinsă cu 80 mm, și continuă să fie ghidat optim în jurul autovehiculului. Deflectoarele laterale extinse au fost concepute ca niște vele, pentru a asigura o tranziție bună între autocamionul cu semiremorcă și remorcă atașată. Utilizarea diferitelor garnituri de etanșare pentru a decupla compartimentul motorului de fluxul de aer exterior completează conceptul aerodinamic.
Actros L este propulsat de cea de-a treia generație a motorului diesel OM 471, de 12,8 l, echipată cu două turbocompresoare noi, ce permite o economie maximă de combustibil de până la patru procente față de generația anterioară. Disponibil alături de propulsoarele OM 470 și OM 473, OM471 este conceput pentru a reduce costul total de proprietate (TCO), fără a face compromisuri în ceea ce privește performanța, dinamica de conducere sau confortul.
Design-ul futurist al cabinei nu vizează doar performanțele aerodinamice și de consum, ci și confortul șoferului. Astfel, toate luminile din interiorul și din jurul autovehiculului sunt cu tehnologie LED, inclusiv farurile opționale Matrix LED, disponibile pentru o performanță maximă de iluminare.
ProCabin este disponibilă în trei variante – Stream, Big sau Giga Space – cu multiple caracteristici de confort, cum ar fi încălzirea optimizată a scaunelor, huse noi premium, paturi cu rafturi și saltea premium înaltă, prize USB-C suplimentare în pereții laterali, un al doilea frigider, priză de 230 de volți etc. Funcțiile extinse ale panourilor de comutare de pe paturi, precum și iluminarea ambientală și lămpile de lectură LED suplimentare cu gât de gâscă sunt, de asemenea, noi.
Caracteristicile de siguranță utilizate la noul Actros L depășesc în mod semnificativ standardele stricte ale Regulamentului General de Siguranță (GSR), care va intra în vigoare din iulie 2024 și care impune o gamă largă de sisteme de asistență pentru șoferi, în vederea creșterii siguranței rutiere. În acest sens, Daimler Truck a dezvoltat o nouă platformă electronică, ce permite o vedere și mai amplă în față și în lateral cu ajutorul așa-numitei fuziuni de senzori, adică fuzionarea datelor radar și ale camerelor video. Platforma electronică oferă o procesare a datelor de 20 de ori mai rapidă, iar totalul de șase senzori instalați – patru radare laterale cu rază scurtă de acțiune în față și în spate, atât în dreapta, cât și în stânga, un radar cu rază lungă de acțiune în față, în centru, și camera multifuncțională din parbriz – pot acoperi acum un unghi de 270 de grade în jurul autovehiculului. Datorită unghiului de vizualizare semnificativ mărit, sistemele de asistență instalate își pot folosi și mai bine punctele forte.
Un exemplu de cât de eficientă este tehnologia de fuziune la 270 de grade și ce înseamnă depășirea prevederilor GSR este deja a șasea generație a sistemului Active Brake Assist (ABA). Cel mai recent asistent de frânare de urgență de la Daimler Truck poate efectua acum o frânare maximă automatizată până la oprirea completă la viteze de până la 60 km/oră, atunci când este idenficitată orice situație de iminentă de coliziune. O altă valoare adăugată a ABA 6 este monitorizarea mai multor benzi de circulație la distanțe de până la 250 m, pentru o detectare și mai bună a pericolelor.
A doua generație a sistemului Active Sideguard Assist (ASGA) monitorizează traficul atât pe partea șoferului, cât și pe cea a pasagerului și, cu ajutorul sistemului său de avertizare în două etape, poate alerta șoferii cu privire la pericolele potențiale, astfel încât intervenția în timp util poate atenua o situație critică din trafic. Zona de avertizare activă se extinde până la 30 m în spatele și 7 m în fața autovehiculului, funcționând la viteze de până la 30 km/oră. În plus, sistemul poate iniția o frânare automată pentru a opri complet vehiculul în zona de avertizare roșie până la propria viteză de viraj de 20 km/oră, în cazul în care șoferii nu răspund la avertizările anterioare. Această funcție depășește cerințele GSR, care stipulează doar că Sideguard Assist trebuie să emită avertisment dacă este necesar. În plus, ASGA 2 dispune de un concept inteligent de avertizare la schimbarea benzii de rulare, bazat pe poziția proprie a autovehiculului în interiorul benzii.
Nu în ultimul rând, noul Front Guard Assist poate fi o caracteristică utilă pentru a preveni accidentele cu pietonii sau bicicliștii care se pot afla direct în fața autocamionului atunci când acesta pornește la drum. Tehnologia de fuziune la 270 de grade acoperă unghiul mort din fața autovehiculului de la 0,8 m până la aproximativ 4 m pe toată lățimea autovehiculului.
Pe lângă sistemele de asistență axate pe siguranța traficului, noul Actros L beneficiază de interacțiunea bine coordonată a unor caracteristici precum Active Drive Assist 3 (ADA) și sistemul inteligent de transmisie și control al vitezei de croazieră Predictive Powertrain Control (PPC). ADA a permis conducerea semiautomată (SAE Level 2) într-un camion de serie încă din 2018 și este acum lansat în cea de-a treia generație. Începând cu iunie 2021, cea de-a doua generație de ADA a fost îmbunătățită cu funcția de oprire de urgență. Acum, ADA 3 îmbunătățește și mai mult asistența pentru șoferi în ceea ce privește ghidarea longitudinală și laterală a autocamionului. Pe de altă parte, PPC-ul prospectiv contribuie la o conducere relaxată, luând în considerare automat topografia, configurația drumului și semnele de circulație pentru un stil de conducere cât mai eficient. Din aprilie 2025, informațiile de traseu din sistemul de navigație vor fi, de asemenea, integrate pentru a permite evitarea frânării, accelerării și schimbărilor de viteză inutile.


Wörth am Rhein găzduiește nu numai cea mai mare fabrică de camioane Mercedes-Benz Trucks, ci, în același timp, și centrul de dezvoltare și testare al producătorului german (EVZ).
Toate testele cu camioane grele sunt efectuate într-o singură locație, pentru aceasta fiind utilizate șase platforme de testare interioare plus și pista din zona exterioară, învecinată direct.
La EVZ, procesele de testare și evaluare fac parte din munca de zi cu zi, indiferent de tipul de propulsie al vehiculelor. Activitățile se concentrează, totuși, din ce în ce mai mult, pe procedurile care vizează sistemele de acționare electrice, pentru camioane pe baterii și cu pilă de combustie pe hidrogen. Este vizată cu precădere seria Mercedes-Benz eActros 600 cu baterii, care este pregătită să intre pe linia de producție de serie.
Clădirea platformei de testare 220 de la sediul EVZ din Wörth găzduiește Multi Piston Bench, un banc de testare unic în lume, folosit la analizarea comportamentului vehiculelor la vibrații cauzate de diferite suprafețe de drum, din perspectiva confortului și siguranța șoferului. Simulările variază de la itinerarii de autostrăzi, drumuri rurale și drumuri cu gropi până la trasee dintre cele mai dificile. Generarea de vibrații în vehicul se realizează pe direcție verticală și longitudinală, folosind amplitudini și frecvențe definite. Scenariile de testare în Multi Piston Bench nu includ doar examinarea instalării stabile a rulmenților și amortizoarelor și a efectului comportamentului lor la vibrații asupra altor componente ale vehiculului, ci și identificarea locurilor înguste unde poate apărea abraziunea, cum ar fi canalele de cabluri și conducte.
În funcție de domeniul de aplicare, examinarea comportamentului la vibrații și rezonanță al vehiculului complet sau al ansamblurilor individuale poate dura între opt și 14 zile.
Pe Multi Piston Bench pot fi testate ansambluri cu până la cinci axe și o lungime totală maximă de 20 m, vehicule cu semiremorci sau remorci cu o lățime de până la 2,50 m, înălțime maximă de 5,30 m, o sarcină maximă pe roți de 8 t și greutate maximă combinată de până la 60 t.
O altă instalație de top este camera de testare climatică, una dintre cele mai puternice din Europa, în care vehiculele sunt testate de la temperaturi extrem de reci până la extrem de calde.
Camera de testare climatică este echipată cu elemente de siguranță, inclusiv un sistem de ventilație a gazelor de eșapament și un sistem de avertizare în cazul în care sunt scăpări de monoxid de carbon, hidrogen sau metan. În cazul unui pericol iminent, trei etape ale sistemelor de avertizare optică și acustică îndeamnă personalul prezente să părăsească imediat incinta și sunt avertizați și pompierii.
De altfel, angajaților le este interzis să acceseze sau să rămână în camera cliatică singuri sau fără îmbrăcăminte de protecție. Întotdeauna sunt prezenți doi membri ai personalului și oricine accesează Camera la temperaturi sub -25 de grade Celsius trebuie să prezinte un certificat medical. Peste +50 de grade Celsius niciun membru al personalului nu se poate afla în camera de testare climatică.
Rezultatele testelor obținute în instalațiile de testare în condiții de laborator sunt comparate în mod continuu cu rezultatele obținute din testele realizate pe drumurile publice, în diferite condiții climaterice. Influența unor factori precum gheața înmuiată de la căldură, efectul radiației solare și condițiile de lumină și vânt nu pot fi reproduse în condiții de testare staționară. Și tocmai de aceea testele se fac în regiuni precum Rovaniemi, la Cercul Arctic din Finlanda, sau Sierra Nevada din Andaluzia, sudul Spaniei. Acest lucru permite ca funcțiile fiecărui sistem individual de operare și de baterie să fie testate pe larg, securizate și optimizate.
Mercedes-Benz Trucks a finalizat testele de vară ale eActros 600 cu baterii electrice pentru transportul pe distanțe lungi încă din vara trecută. Inginerii de testare au petrecut aproximativ cinci săptămâni testând camionul electric cu o greutate brută combinată de 44 t și o sarcină utilă de aproximativ 22 t la temperaturi foarte ridicate, de până la +44 de grade Celsius în sudul Spaniei. Gama de teste s-a extins la funcționarea corectă a sistemului de aer condiționat, performanța sistemului de propulsie electrică și managementul termic al bateriei, până la măsurători în timpul încărcării la stațiile de încărcare rapidă. După finalizarea testelor, camionul prototip a reușit să finalizeze călătoria de peste 2.000 km de la Granada înapoi la centrul de dezvoltare și testare al Mercedes-Benz Trucks din Wörth am Rhein. În Finlanda, în martie 2024, Mercedes-Benz Trucks a finalizat ultimele teste de iarnă ale camionului eActros 600 pentru transport pe distanțe lungi, înainte ca vehiculul să intre în producția de serie, spre sfârșitul lui 2024. În gheață, zăpadă și temperaturi până la ‑35 de grade Celsius, prototipul eActros 600 a trebuit să-și demonstreze nu numai capacitățile sale în exploatare, ci și autonomia suficientă în condiții nefavorabile. În special efectele frigului extrem asupra manevrării, ergonomiei și confortului au fost testate la Rovaniemi, fiind urmărite criterii precum comportamentul la pornire și protecția împotriva frigului a componentelor unității, sistemul de management termic, comportamentul de încărcare și robustețea senzori.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit