Amazon s-a angajat să aloce un miliard de euro pentru decarbonizarea și electrificarea rețelei sale de transport în Europa și am prezentat vehiculele care contribuie la progresul către acest obiectiv la Centrul de inovare din Dortmund, Germania, ca parte a evenimentului Delivering the Future din 7 mai.
Prezentarea include o gamă de vehicule cu emisii zero, de la camioane grele electrice de 40 de tone la cărucioare manuale. Decarbonizarea rețelei de transport – și aducerea coletelor la clienți într-un mod mai sustenabil – sprijină obiectivul Amazon de a atinge un nivel net zero de carbon în toate operațiunile până în 2040.
Decarbonizarea „middle mile”
Amazon a plasat recent cea mai mare comandă unică de camioane grele electrice, mai mult de 200 de vehicule noi eActros600 de la Mercedes-Benz Trucks urmând să se alăture rețelei de transport „middle mile” de la sfârșitul anului 2025. Camioanele electrice vor fi implementate pe rute cu kilometraj mare din Regatul Unit și Germania, transportând remorci către și de la centrele de execuție, centrele de sortare și stațiile de livrare ale Amazon.
Amazon va instala puncte de încărcare electrică de 360 kW în locurile cheie, capabile să încarce bateriile camioanelor de 40 de tone de la 20 la 80% în doar peste o oră. Se așteaptă ca vehiculele cu zero emisii de gaze de eșapament să transporte peste 350 de milioane de pachete în fiecare an, odată ce vor fi pe deplin operaționale.
Livrarea electrică last mile se extinde
Până în prezent, mai mult de 3.500 de furgonete electrice de livrare sunt implementate în rețeaua Amazon de transport din întreaga Europă. Pentru a facilita livrările în mediile urbane dense, compania a înființat peste 60 de centre de micromobilitate în peste 45 de orașe europene, care permit milioane de livrări cu emisii zero pe jos sau cu ajutorul bicicletelor electrice de marfă. Printre cele adăugate recent se numără Belfast, Madrid, Florența, Roma și Viena, care se alătură centrelor de micromobilitate din Londra, Paris, Milano și München.
Dincolo de drumuri: transportul feroviar, maritim și cu tramvaiul
Amazon nu se oprește la transportul rutier și explorează toate căile pentru a reduce emisiile generate de transport. Prin mutarea produselor pe cale maritimă sau feroviară, în loc de transportul rutier cu camioane, își propune să reducă semnificativ amprenta de carbon. În medie, utilizarea unei rute feroviare sau maritime ajută la reducerea emisiilor de carbon cu aproape 50% și este adesea mai eficientă atunci când sunt transportate bunuri în Europa. În prezent, se bazează pe mai mult de 500 de rute feroviare și maritime pe continent.
Un exemplu recent include lansarea livrărilor feroviare la scară largă în Regatul Unit, folosind linia principală complet electrică West Coast între Scoția și Midlands. Mai mult de 20 de milioane de produse vândute pe Amazon sunt așteptate să călătorească pe rețeaua feroviară electrică din Regatul Unit în acest an.
Aceste inițiative produc rezultate măsurabile. În 2024, Amazon și partenerii acestora de livrare au livrat peste 200 de milioane de colete în întreaga Europă folosind vehicule electrice și manuale, inclusiv furgonete electrice, biciclete e-cargo, e-mopede și cărucioare.
Mercedes-Benz Trucks a trimis din nou cele două prototipuri aproape de producție ale modelului eActros 600 într-un turneu de testare prin nordul Europei – dar de data aceasta în timpul sezonului rece, în condiții uneori foarte iernoase. Obiectivul „Turului european de testare Winter 2025” a fost de a testa caracterul practic al modelului eActros 600 electric pe baterii – care între timp a primit titlul de Camionul Internațional al Anului 2025 și este produs în serie – în condiții reprezentative de iarnă în nordul Europei, pe diferite rute și topografii, precum și în diferite zone climatice, obținând informații importante cu privire la efectul temperaturilor de iarnă și al condițiilor de drum asupra consumului de energie al eActros 600.
Din cei aproximativ 6.500 km parcurși prin Europa de Nord, mai mult de jumătate din tur a avut loc pe rute identice cu partea de nord a Turneului european de testare de aproape șapte săptămâni care a avut loc în vara anului 2024. Încă o dată, cele două camioane au fost pe drum cu o masă brută combinată de 40 de tone.
Christof Weber, șeful departamentului Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Nu numai noi suntem interesați de modul în care se comportă consumul de energie al eActros 600 în diferite operațiuni de iarnă, ci mai ales clienții și șoferii noștri. Suntem foarte mulțumiți de rezultatele turului. Acestea ne arată că eActros 600 poate fi, de asemenea, foarte eficient și confortabil pe drum în iarna europeană.”
Turul de 16 zile a pornit spre nord la mijlocul lunii ianuarie de la Wörth am Rhein. Traseul a trecut mai întâi prin Germania, Danemarca, Suedia și Finlanda până la Cercul Polar Arctic. Apoi s-a întors la Stuttgart și Wörth prin Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Republica Cehă și Austria. În călătoria lor prin zece țări din nordul Europei, camioanele electrice au fost uneori pe drum la temperaturi extreme, între -18 și 9 grade Celsius. Vitezele medii zilnice au variat de la 64 la 77 km pe oră.

Aerodinamica și rezistența la rulare au o influență majoră asupra consumului de energie al camioanelor electrice pe baterii pe distanțe lungi în timpul iernii
„În cele din urmă, aerodinamica și rezistența la rulare au o influență considerabilă asupra consumului unui camion – indiferent de tipul de propulsie. Densitatea mai mare a aerului la temperaturi mai scăzute în timpul iernii duce întotdeauna la creșterea rezistenței la aer – și astfel la creșterea consumului. Anvelopele necesare pentru circulația pe timp de iarnă au, de asemenea, o rezistență mai mare la rulare și cresc consumul – cu cât condițiile de drum sunt mai nefavorabile, cu atât mai bună trebuie să fie aderența anvelopelor și cu atât mai mare este consumul”, explică Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range la Daimler Truck, care a fost prezent la întregul tur.
O analiză mai detaliată a unei secțiuni reprezentative a traseului, care a fost parcursă după o pornire la rece, la o temperatură medie de -2 grade Celsius și pe anvelope de clasă de eficiență energetică B, pe un carosabil fără zăpadă, arată o creștere a consumului de aproximativ 25% comparativ cu aceeași distanță parcursă pe anvelope de clasă de eficiență A. Cinci la sută din această creștere se datorează climatizării cabinei la o temperatură plăcută de 21 de grade Celsius. Mai puțin de un procent a fost folosit pentru încălzirea bateriei. Alți consumatori auxiliari au reprezentat mult sub un procent din consumul suplimentar. Aproximativ patru procente din acesta a fost cauzat de scăderea puterii de recuperare în comparație cu vara, care se datorează în mare parte rezistenței crescute la rulare și a aerului. Acestea din urmă, cu aproximativ 15%, reprezintă partea leului din creșterea consumului.
Pe rutele deosebit de dificile, cu drumuri predominant acoperite cu zăpadă și parțial înghețate, creșterea consumului de energie a crescut la aproape 50% în comparație cu circulația în timpul verii cu anvelope din clasa de eficiență A. Acest lucru se datorează în primul rând rezistenței la rulare semnificativ mai mare. Rezistența la rulare independentă de conducere a anvelopelor scandinave din clasa de eficiență energetică D concepute pentru aceste condiții extreme de iarnă a jucat un rol semnificativ în acest sens.

Temperaturile plăcute în timpului condusului și al dormitului în cabina șoferului au o influență redusă asupra autonomiei
Cei patru ingineri au parcurs aproape 3.000 km în primele cinci zile și au petrecut zi și noapte în camioanele lor.
„În timpul zilei, am setat temperatura la 21 de grade Celsius, iar noaptea la 19 grade Celsius pentru dormit – la temperaturi exterioare cuprinse între -7 și 4 grade Celsius”, explică Werner Kempfle, inginer de dezvoltare și co-director de proiect al eActros 600, care a participat și el la turneu. Acest lucru a dus doar la o reducere a autonomiei de două până la cinci procente. În ceea ce privește consumul total, așa-numita cotă de „hoteling” este, prin urmare, puțin semnificativă și un eActros 600 electric pe baterii, va ajunge la destinație.
Infrastructura publică adecvată de încărcare a camioanelor rămâne o excepție
Ca și în timpul verii, camioanele electrice au fost încărcate exclusiv la stațiile publice de încărcare în timpul iernii.
„Deși este încă o provocare să găsim opțiuni de încărcare special concepute pentru camioane, am găsit câteva parcuri de încărcare de ultimă generație, în special în Scandinavia, unde nu a trebuit să ne decuplați remorcile și unde exista o capacitate de încărcare suficientă și o infrastructură bună pentru pauzele de conducere”, spune Gottstein.
Mai ales iarna, când temperaturile sunt foarte scăzute și ninge, aceasta este o mare ușurare pentru șoferi. „În cele din urmă, însă, trebuie să recunoaștem și că aceasta a fost mai degrabă excepția și că infrastructura de încărcare trebuie încă extinsă în majoritatea cazurilor pe care le-am văzut”, continuă Gottstein.


Procesul de încărcare dintr-o privire cu noua aplicație „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0”
Aplicația „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0” recent introdusă pentru eActros 600 a făcut, de asemenea, viața mult mai ușoară pentru șoferi. Aplicația mobilă este o interfață digitală între șofer și autocamion, care poate fi utilizată pentru a apela informații de stare importante, cum ar fi starea bateriei și starea de încărcare, sau pentru a primi notificări push.
„În special în timpul încărcării, aplicația s-a dovedit a fi extrem de utilă. A însemnat că noi, șoferii, nu a trebuit să stăm permanent cu vehiculul în timpul încărcării. Datorită aplicației, am avut vehiculele sub control în orice moment, am putut vedea starea de încărcare și am putut reacționa imediat în cazul unei întreruperi a încărcării, de exemplu”, laudă Kempfle noul serviciu.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit