Analiza realizată de MerchantPro pe datele înregistrate de un eșantion reprezentativ de aproape 1000 de magazine online locale care folosesc platforma de soluții SaaS pentru eCommerce arată că fenomenul Black Friday s-a transformat în România într-o întreagă săptămână de reduceri și promoții. Această schimbare a avut ca efect distribuirea vânzărilor pe parcursul întregii săptămâni, însă per total a generat mai multe comenzi față de 2022.
Astfel, se remarcă o stagnare a vânzărilor în ziua tradițională de Black Friday (10 noiembrie), atât din perspectiva numărului de tranzacții, dar și a valorii acestora. La nivelul întregii săptămâni, Marti – Luni (7-13 noiembrie), vânzările au crescut cu 13.5%, iar numărul comenzilor plasate cu 10%. Cea mai bună zi comparativ cu zilele din Black Week 2022 a fost sâmbătă, 11 noiembrie, cu o creștere de 20% ca număr de tranzacții și o creștere de 36% din perspectivă valorică.
Black Friday se transformă în Black Week
Deși ziua de vineri, tradițional asociată cu Black Friday, a înregistrat o stagnare în numărul de comenzi, zilele de joi, sâmbătă, duminică și luni au demonstrat o recuperare semnificativă, cu creșteri la nivel de tranzacții y-o-y între 11% și 20%. Acest lucru sugerează că consumatorii s-au adaptat la noul format, distribuind cumpărăturile pe durata întregii săptămâni
Analiza pe ore pentru ziua de vineri, 10 noiembrie, evidențiază că deși în prima parte a zilei s-au plasat mai puține comenzi față de anul trecut, după-amiaza a adus recuperare. Cele mai semnificative creșteri s-au înregistrat între 18:00-19:00 (+27%) și 19:00-20:00 (+23%).
60 Euro, valoarea medie a coșului de cumpărături
Deși Black Week 2023 a adus o creștere în numărul și valoarea tranzacțiilor, valoarea medie a coșului de cumpărături s-a menținut la un nivel similar cu cel înregistrat de Black Friday 2022 și se situează la 60 Euro. Acest lucru reflectă un comportament de achiziție echilibrat și stabil și indică o atenție crescută la eficiență și cheltuieli planificate din partea cumpărătorilor.
„Ofertele atractive, promoțiile și reducerile specifice, dar, mai ales, utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți experiența de cumpărare au fost factori esențiali pentru creșterea vânzărilor. Interfețe de utilizator mai prietenoase, soluții de plată rapide și securizate și personalizarea ofertelor au contribuit la crearea unei experiențe de cumpărare online mai eficiente”, precizează Arthur Rădulescu, CEO Merchant Pro.
La nivel de platformă, cele mai mari creșteri au înregistrat categoriile Beauty și Sport, +47%, respectiv +37% din punct de vedere al numărului de tranzacții, la nivel de perioadă. Dinamica pozitivă în aceste categorii s-a menținut în fiecare dintre zilele din săptămâna analizată.
Potrivit analizei MerchantPro, segmentele cu tradiție în achizițiile de Black Friday, Fashion și Home&Deco, au înregistrat rezultate similare față de anul trecut, numărul de comenzi plasate menținându-se stabil la nivelul Black Week.
Cu toate acestea, se remarcă un comportament interesant de consum, pe niciunul dintre aceste segmente nefiind înregistrate creșteri în ziua de vineri, în Black Friday-ul tradițional. Pe segmentul Fashion creșterile semnificative au fost joi, +20%. Pe segmentul Home&Deco weekend-ul de după a adus dinamica pozitivă, cu creșteri ca număr de tranzacții de 20% sâmbătă, respectiv 17% duminică.
Analiza MerchantPro are în vedere datele consolidate de la aproape 1000 de magazine locale care utilizează platforma de eCommerce MerchantPro, pentru perioada 07-13 noiembrie 2023, în comparație cu perioada similară (08-14 noiembrie) din 2022.„Comportamentul de achiziție din acest an este schimbat, efect al extinderii perioadei de reduceri atât înainte de Black Friday, cât și după, spre weekend și Cyber Monday. În termeni de performanță generală, săptămâna Black Week a înregistrat o creștere de 10% în numărul total de tranzacții comparativ cu săptămâna Black Friday a anului precedent. Veniturile au crescut cu 13.5%, indicând o creștere solidă a cheltuielilor consumatorilor. Fenomenul interesant este că extinderea perioadei de reduceri a dat ocazia clienților să analizeze mai în detaliu ofertele, în final alegând să cheltuie mai mult. Este un semnal că avem acum un cumpărător mai matur și mai rațional, care nu mai cumpără impulsiv”, consideră Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro, platformă SaaS de eCommerce pe care funcționează peste 2000 de magazine locale active.
MerchantPro, platforma locală de soluții Saas pentru e-Commerce, a realizat un studiu efectuat pe datele înregistrate de magazinele online active atât în prima jumătate a anului 2022, cât și în 2023, care arată o creștere a vânzărilor de 8.5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, creșterea numărului de comenzi plasate de către clienți rămâne moderată, în creștere cu doar 6%.
Conform datelor analizate de MerchantPro, segmentul de piață cel mai dinamic este Home&Deco, înregistrând o creștere de peste 30% în numărul comenzilor plasate. În schimb, segmentul Fashion a generat o scădere ușoară de -5% în numărul de tranzacții.
Evoluția indicatorilor de eCommerce la nivel general pentru magazinele active pe platforma MerchantPro rămâne temperată. Valoarea medie a comenzii a avut o creștere discretă de la 50 euro în primele 6 luni ale anului trecut la 51 euro pentru semestrul 1 din 2023.
Trendul ascendent din 2022 a fost întrerupt temporar de conflictul din Ucraina, dar a fost reluat în vară și s-a menținut până la începutul anului 2023. În ianuarie 2023, au fost aproximativ 15% mai multe comenzi decât în aceeași lună a anului precedent. Cu toate acestea, pe fondul presiunii inflaționiste și a posibilei recesiuni globale, creșterea a încetinit, ajungând chiar să stagneze în aprilie 2023 comparativ cu aprilie 2022. Luna mai 2023 a înregistrat cele mai multe comenzi, atât numeric, cât și din punct de vedere al valorii tranzacțiilor.
Volumul total al vânzărilor online la nivel de platformă, al celor aproape 2.000 de magazine care folosesc MerchantPro, inclusiv cele activate în a doua jumătate a anului trecut, a urcat cu 22%.
În ceea ce privește domeniile de interes ale cumpărătorilor români, se observă o preferință crescută pentru produsele de Home&Deco, pe măsură ce oamenii își petrec mai mult timp acasă pentru a lucra de la distanță sau pentru a se bucura de momente de relaxare în confortul locuințelor proprii. Segmentul Home&Deco a înregistrat cea mai mare creștere în numărul de comenzi (+33%), cu o valoare medie a comenzii de 100 de euro.
„Digitalizarea obiceiurilor de consum este tot mai evidentă și pe segmente care erau asociate comerțului tradițional. Home&Deco este cel mai bun exemplu. În ultimii ani, tranzacțiile online din această categorie au crescut constant. Din 2-3 clickuri, consumatorii pot explora diferite branduri, opțiuni de amenajare, pot compara prețuri, citi recenzii, fără a fi nevoie să se deplaseze fizic prin magazine. Practic, ecommerce-ul a făcut ca achiziția de produse pentru casă și decorațiuni să fie un proces ușor, accesibil, practic și rapid. Și în acest context, diferența notabilă o face experiența consumatorului pe site – soluțiile optimizate în funcție de nevoile consumatorului, de la viteza de încărcare, mod de prezentare la produselor, până la opțiuni de plată și retur.”,
a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Articolele sportive au avut o creștere stabilă a comenzilor (+6%), în timp ce pe segmentul IT&C s-au plasat mai multe comenzi cu 32% față de primele 6 luni ale anului precedent. Segmentul Fashion s-a remarcat cu ușoară scădere a numărului de comenzi de -5%, însă valoarea medie a comenzii a crescut ușor de la 32 de euro la 34 de euro.
„Comercianții din online trebuie să se adapteze la un comportament de achiziție mai precaut și o competiție ridicată. Bătălia pe atenția și bugetul clienților este intensă și, cred eu, o cursă de anduranță. Antreprenorii care își construiesc business-urile pentru un maraton au de câștigat. Cei mai abili se orientează către îmbunătățirea experienței vizitatorilor site-ului- a devenit mai importantă ca oricând. Efectul unui site bine optimizat, cu viteză mare de încărcare este imediat în rata de conversie și vânzări, indiferent de domeniu, iar pe termen lung este evident în retenție și loializare. Investițiile importante merg în automatizări, inclusiv pentru integrarea și adopția soluțiilor de inteligență artificială, precum și creșterea performanței magazinelor din perspectiva vizitatorilor, la nivel de storefront.”,
a adăugat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Aceste tendințe pozitive au atras noi magazine online către platforma MerchantPro, contribuind la o creștere de 22% a volumului total al vânzărilor online în ultimele 12 luni. Astfel, platforma a reușit să atragă atât magazine noi, cât și magazine mature care anterior foloseau alte soluții de e-commerce.
„Consolidarea pieței are un efect pozitiv la nivel de activitate a platformei, pentru că am atras magazine online noi, cu volume importante de vânzări”,
a explicat Arthur Rădulescu.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit