Dupa o prima incercare cu succes prin care cele trei dosare cheie cuprinse in Pachetul Mobilitate 1 au fost scoase de pe agenda la Strasbourg, iata ca inceputul lui aprilie a adus si vestea de care ne temeam cu totii, si anume votul in plen. Desi nimeni nu putea afirma cu exactitate pozitia PE inainte de acest moment, imediat dupa vot lucrurile s-au limpezit si am putut vedea exact cum a trecut fiecare raport. Foarte importanta, in succesul reputat de tarile vestice, a fost si maniera de vot, contestata in plen de Marian-Jean Marinescu alaturi de ceilalti colegi est-europeni, intrucat cele peste 1.000 de amendamente depuse au fost grupate in blocuri, ceea ce este incorect si superficial, pentru ca libertatea de vot pe fiecare amendament a fost astfel limitata. Asa cum se poate vedea mai jos, cel mai strans scor l-a avut raportul lui finlandezei Merja Kyllönen, privind detasarea.
• Propunerea de Lege speciala pentru aplicarea Directivei detasarii nr. 71/1996 la transporturile rutiere a fost aprobata cu 317 voturi pentru, 302 impotriva si 14 abtineri;
• Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere si de odihna ai soferilor profesionisti a fost aprobata cu 394 voturi pentru, 236 impotriva si 15 abtineri;
• Modificarea Regulamentului nr. 1071/2009, privind accesul la profesie, si a Regulamentului 1072/2009, privind accesul la piata de transport rutier de marfa, a fost aprobata cu 371 voturi pentru, 251 impotriva si 13 abtineri.
Imediat dupa votul din Comisia TRAN, cei trei raportori ai propunerilor de modificare din Pachetul de Mobilitate 1 au sustinut scurte declaratii pentru site-ul Parlamentului European.
Merja Kyllönen
„Cred ca cea mai mare problema este ce se va intampla cu Pachetul, pentru ca partea legata de cabotaj a trecut. Continuam cu Pachetul sau separam cele trei dosare, aceste lucruri trebuie discutate. Este un rezultat trist, pentru ca situatia de pe piata de transport continua. Cei care trioeaza, cei care folosesc soferii, folosesc abuziv sistemul, fac rau, acestia vor continua. Cred ca este o pierdere pentru noi toti.“
Wim van de Camp
„In acest moment avem o piata liberalizata in Europa. Si vedem o multime de reguli care nu sunt in vigoare. De exemplu, unde dorm soferii? Vor dormi intr-un hotel, vor dormi intr-o parcare securizata? Sau vor dormi de-a lungul autostrazilor? Aceste consecinte, alaturi de detasare, cu privire la momentul in care un sofer este sau nu detasat, nu sunt bine puse la punct. Si cu acest Pachet Mobilitate am incercat sa le reglementam mai bine. Dar, intre timp, am incercat sa respectam regulile pietei interne.“
Ismail Ertug
„In ceea ce priveste problemele tarilor periferice, stim ca transportul a migrat in ultimii 15 ani catre state membre din est si sud. Si vrem sa le ajutam spunand-le ca prin aceste reglementari suntem mai stricti cu companiile de tip «cutie postala» si in acelasi timp le oferim in continuare optiuni de a accesa piata europeana de transport. Am cazut de acord ca trebuie sa combatem companiile de tip «cutie postala», am definit clar ceea ce este legat de partea financiara, de locatie etc. Cel de-al doilea lucru este legat de utilizarea necorespunzatoare, asa numitul cabotaj ilegal. Pentru moment cred ca presiunea este foarte mare, in special in acele tari unde logistica ocupa o cota importanta din PIB. De exemplu, Bulgaria are in jur de 15%. De aceea, le-am oferit sa inceapa cu tahograful inteligent, sa inceapa sa combata companiile de tip «casuta postala», si le-am oferit o forma mai buna si o situatie mai liberalizata cand vine vorba de cabotaj.“
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit