Vanzarile de camioane MAN noi in Romania au crescut cu 80% anul trecut, comparativ cu nivelul inregistrat in 2010, pana la 884 de unitati. De asemenea, s-au vandut peste 400 de camioane rulate, cu 60% mai multe decat in anul anterior. Datorita acestor evolutii, MAN si-a mentinut pozitia de lider in Romania, cu o cota de piata de 20%. Camioanele au generat o crestere a cifrei de afaceri pana la 100 de milioane de euro pentru MHS Truck&Bus, importatorul MAN in tara noastra. Iar 20 de milioane de euro au provenit din reteaua celor sapte unitati de service.
Potrivit estimarilor importatorului MAN, piata camioanelor ar putea ajunge in acest an la un volum de 5.000 de unitati, chiar daca anul trecut a crescut cu 50% fata de nivelul din 2010. Si asta pentru ca, potrivit lui Jorge Leuschner, director general MHS Truck& Bus (foto), cifra este inca scazuta pentru o piata de marimea Romaniei. Pentru acest an, reprezentantii importatorului MAN in Romania si-au propus vanzari de 1.100 de camioane. Activitatea a mers cel mai bine in Bucuresti, dar la un nivel ridicat s-au clasat si Timisoara, Cluj, Sibiu si Brasov. „Este imbucurator ca am reusit sa crestem vanzarile cu 80%, dar nu trebuie sa uitam ca am plecat de la o piata de 13.000 de vehicule si am ajuns la una de 2.000. Este foarte bine ca, in conditiile in care piata a crescut la 3.700 de unitati in 2011, noi am evoluat intr-un ritm mai accelerat decat aceasta, dar Romania are un potential foarte mare, care se manifesta in prezent doar intr-o mica masura“, a declarat reprezentantul MHS Truck& Bus, adaugand ca, in prezent, in Romania ar trebui sa se vanda 15.000 de camioane noi. „Pe baza acestui scenariu mi-am realizat planul in 2006-2007. Acesta este inca undeva in background, pentru ca Romania este o piata cu un potential de 20.000 de unitati, care va deveni realitate la un moment dat, odata ce economia se va stabiliza“, a mai spus Jorge Leuschner. Acesta crede ca, desi mai sunt inca multe lucruri de imbunatatit in Romania, in general tara „se descurca destul de bine in acest context al crizei“.
Finantarea inca pune probleme
Problema este insa ca, pentru finantare, exista dependenta de Europa, iar daca bancile austriece, de exemplu, spun ca nu vor acorda niciun ban in plus pentru piata din Romania, atunci nu vor exista oferte de creditare. „Grecii au disparut deja din Romania, iar francezii ar putea face la fel, pentru ca si ei au probleme. Sigur, aceste luari de pozitii din partea bancilor vest-europene pot fi, in acelasi timp, si strategii de a obtine un nivel mai ridicat al dobanzilor, dar la fel de adevarat este ca Europa de Vest trece printr-un moment de criza destul de serios.“ Leuschner admite insa ca si bancile si-au schimbat in ultima vreme comportamentul fata de operatorii de transport, si nu le mai inchid usa in nas. „Desigur, sunt inca unele companii care intra in incapacitatea de a-si mai plati creditele, dar cea mai mare parte a lor se comporta acum asa cum ar trebui, isi anunta banca de faptul ca nu mai pot plati creditul si restituie vehiculele. Inteleg acum ca poate planurile la care s-au gandit nu mai pot fi realizate si ca trebuie sa le modifice pentru a se adapta la noile realitati ale pietei“, a mai declarat acesta, mentionand in acelasi timp ca, totusi, numarul transportatorilor care ajung in aceasta situatie nu mai este la fel de mare ca acum trei ani.
Creste pretul camioanelor SH
Camioanele rulate devin din ce in ce mai scumpe din cauza cererii care depaseste oferta. Iar ca urmare a crizei, in timpul careia nu s-au achizitionat prea multe vehicule, exista o lipsa a camioanelor rulate de buna calitate. „Sigur, situatia variaza destul de mult si in functie de categorie, dar, daca vrei sa cumperi un camion de constructii bun, cu o vechime de aproximativ doi ani, piata aproape ca este zero“, a spus Leuschner. El estimeaza ca piata de vehicule rulate se va mentine la nivelul lui 2011 sau un pic mai scazuta, in functie de disponibilitate.
Unii clienti cauta acum sa achizitioneze vehicule rulate, desi au inceput prin a dori sa cumpere camioane noi. Situatia poate fi explicata prin faptul ca acestia nu au gasit finantare pentru unitati noi si nici nu au stiut cu siguranta daca vor obtine contracte suplimentare pentru a putea sa isi achite creditele. „Am observat aceasta situatie atat in transporturi, cat si in constructii. Si cred ca tendinta se va diminua atunci cand oamenii vor avea o perspectiva clara asupra afacerii lor“, a mai spus reprezentantul MHS Truck&Bus, potrivit caruia jumatate din vanzarile importatorului se refera la vehicule rulate, departamentul de second-hand fiind unul foarte profitabil. MHS detine si acorduri de finantare pentru vehiculele rulate, dar „companiile de leasing sunt cam rezervate in ceea ce priveste acest tip de finantare. Depinde foarte mult si de clienti, multi dintre acestia nu primesc finantare de la banci, caz in care inchirierea camioanelor este o solutie mult mai simpla.“
Program de pregatire profesionala pentru 100 de tineri romani
Strategia MHS Truck&Bus pentru acest an include si formarea profesionala la locul de munca pentru 100 de oameni care vor fi selectionati din institutiile de profil si inclusi in programul de ucenicie de sase luni in Bucuresti si Sibiu, ce se va incheia cu angajarea permanenta a absolventilor. Importatorul MAN intentioneaza sa realizeze acest proiect prin contractarea unor fonduri europene, insa Jorge Leuschner este de parere ca s-ar putea sa fie nevoie de o investitie proprie in acest sens. „Astfel vom creste calitatea pregatirii oamenilor nostri si le vom oferi acestor tineri ocazia sa devina foarte buni profesionisti. Ne concentram mult in acest moment pe calitatea serviciilor noastre.” Anul trecut, reteaua MHS a pierdut 10 oameni care au plecat sa munceasca in Suedia, unde acestia reprezinta o forta de munca mai ieftina fata de cea locala, dar castiga, in acelasi timp, mult peste nivelul din Romania.
Strategia MHS pentru 2012 se concentreaza pe activitatea de service
Se stie ca in tara noastra multi operatori prefera sa execute mentenanta in atelierele proprii pentru a reduce din costuri, sau, in alte cazuri, duc camioanele in afara tarii, pentru ca nu au incredere in serviciile din Romania. „Dar acesta este exact curentul impotriva caruia noi luptam. In principal, luand in considerare activitatea clientilor si cifrele acestora, nu are sens pentru ei sa isi realizeze singuri
aceasta activitate. Exceptiile sunt rare in acest sens”, a spus reprezentantul MHS Truck&Bus, adaugand ca este mult mai bine pentru o companie de transport sa se concentreze pe specializarea proprie si sa lase activitatile adiacente pe seama celor care le au ca principala activitate. „Pe de alta parte, tocmai faptul ca sunt clienti care spun ca nu au incredere in serviciile oferite in Romania este motivul pentru care vreau sa imi calific oamenii. In plus, forta de munca aici este si mai ieftina, si acesta este un avantaj extraordinar cand nivelul de calificare este la fel cu cel intalnit in Germania, de exemplu, unde insa forta de munca este mai scumpa.”
Pe 16 iunie, Grupul ATP Exodus a anuntat semnarea unui contract de service, prin divizia sa, TTS Truck&Trailer Service, cu importatorul general de vehicule MAN din Romania, MHS Truck&Bus, si a inaugurat service-ul autorizat MAN din Baia Mare in prezenta a circa 200 de invitati.
Centrul TTS Truck&Bus a necesitat o investitie suplimentara de 500.000 de euro pentru optimizarea spatiului centrului ATP Exodus, deja amenajat din 2008. Atunci compania baimareana deschidea cu mare fast show-room-ul si service-ul Mercedes-Benz de autoturisme, vanuri, camioane, autobuze si autocare, cu dorinta certa de a se autoriza si ca service de camioane MAN, marca foarte cunoscuta si apreciata in aceasta parte a tarii, unde a patruns o „populatie“ importanta de camioane din aceasta marca, mai ales second-hand.
Din cauza crizei, discutiile cu MHS Truck&Bus s-au prelungit pana de curand, cand practic s-a decis „oficializarea“ serviciilor de reparatii de camioane MAN prin autorizarea ca service al producatorului german, reprezentat in Romania prin MHS. TTS detine deja in portofoliu peste 620 de camioane MAN, in conditiile in care exista aproape 20.000 de camioane ale acestei marci pe intreg teritoriul Romaniei (circa 4.000 de clienti).
Pentru a asigura un service la standarde mai ridicate pentru posesorii de MAN din zona Maramures, TTS a urmarit autorizarea ca service MAN si acces la reteaua informatica MAN, de urmarire a camioanelor de la achizitie, in garantie, si ulterior, din punct de vedere al pieselor de schimb comandate.
Potrivit directorului general al Grupului ATP Exodus, Mircea Cirt, service-ul TTS repara atat Mercedes-Benz (37% din volumul de operatii de reparatie), cat si MAN (28%) si alte marci de camioane, neexcluzand de fapt autorizarea pe viitor si pentru alte marci de camioane, in functie de evolutia pietei.
„Inca de la inceput ne-am propus sa mergem pe service multi-brand, deoarece o investitie precum cea facuta de noi la Baia Mare nu se poate sustine aici doar reprezentand o marca. Dorim sa ne optimizam la maximum investitia, ceea ce putem face avand un service care reprezinta doua branduri puternice. Cu Mercedes-Benz si MAN in portofoliu, ne-am atins, practic, capacitatea actuala a service-ului”, a mai afirmat Mircea Cirt.
TTS a devenit de curand si service partener ZF si urmeaza autorizarea din iulie ca Bosch Service Center pentru sistemele de injectie common-rail.
In plus, compania baimareana este autorizata sa caroseze si sa repare suprastructuri usoare de pana la 12 m lungime, avand in acest sens un parteneriat cu Dautel.
Michael Schmidt, proprietarul MHS Truck&Bus, s-a declarat multumit de calitatea serviciilor oferite de Truck&Trailer Service, precizand ca activitatea de vanzare de camioane MAN va fi insa coordonata de la Bucuresti, asa cum se intampla in cazul tuturor reprezentantelor proprii sau cele ale partenerilor din intreaga tara. TTS va activa insa ca un agent, astfel incat clientul va avea posibilitatea de a-si procura propriul sau MAN din Baia Mare, contractul de vanzare fiind incheiat de importator.
MHS Truck&Bus si-a propus sa vanda 800 de camioane noi in acest an, din care 600 au fost deja contractate, multe flote pe constructii, dar si pe transport pe distante lungi.
Distributia de piese detine inca o pondere importanta
Pe partea de piese de schimb, domeniul care a asigurat dezvoltarea grupului ATP Exodus, compania si-a schimbat strategia, punand accent pe utilizarea resurselor neutilizate si pe atragerea clientului prin gasirea de solutii particulare, mai degraba decat prin oferirea de preturi mici. Cu toate ca s-a luat in calcul si posibilitatea ca unii dintre clienti sa intre in insolventa, iar exigentele cu privire la verificarea bonitatii au mai crescut si ele, numarul de clienti ai companiei nu a fost afectat. In plus, volumele de piese de schimb vandute anul acesta au revenit la nivelul din 2008.
Numarul de furnizori a crescut in ultimii trei ani, desi s-a mai renuntat la cativa parteneri. „Criza ne-a invatat sa planificam, iar profitul sa nu fie intamplator. Strategia este ca dupa iesirea din criza sa inregistram o rata de profitabilitate de 3%”, a completat Mircea Cirt.
Inchirierea este viitorul
Michael Schmidt este convins ca piata de transport va migra pe viitor catre inchiriere. „Mercedes-Benz are o divizie proprie de inchirieri, MAN si-a asigurat acest serviciu prin preluarea, anul trecut, a Euroleasing, insa mentalitatea clientilor europeni nu a fost orientata inca pe inchiriere, iar a celor romani cu atat mai putin. Noi, insa, ne-am pregatit in acest sens si am creat o divizie de rental si vanzari second-hand inca din 2009, mai ales ca aveam o gramada de camioane pe stoc sau provenite din contracte de leasing terminate inainte de termen.”
Proprietarul MHS Truck&Bus a evidentiat insa necesitatea de a pune accent pe cresterea calitatii serviciilor si pe eficienta, astfel incat clientii romani sa nu mai fie tentati sa mearga sa cumpere camioane second-hand din Germania, cand le pot gasi si aici la preturi similare. La fel, pentru reparatii, clientii romani trebuie castigati de service-urile autorizate de aici, in loc sa mearga la service-urile MAN din vecini.
MHS vrea pe piata germana
Odata cu revenirea din perioada de criza, MHS Truck&Bus isi reia seria investitiilor, implicandu-se, in 2011, in renovarea si extinderea service-urilor MAN din Otopeni si Constanta. In aceste locatii functioneaza si primele service-uri BMW deschise de Automobile Bavaria si aveau nevoie de o reintinerire. Service-urile MAN din Otopeni si Constanta vor fi finalizate in cursul acestui an.
Omul de afaceri Michael Schmidt mai detine si cinci service-uri BMW in sudul Mü#nchenului, unde este posibil sa deschida in curand si un service MAN, aceasta zona nefiind acoperita din acest punct de vedere.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit