Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul Muncii propune suplimentarea contingentului de lucratori straini non-UE cu 30.000 de persoane pentru 2020, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern publicat recent de institutie.
Masura este determinata, potrivit initiatorilor, de necesitatea de a asigura forta de munca ceruta in unele sectoare de activitate sau meserii, care nu poate fi acoperita de lucratorii romani sau cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene

„In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata si al art. 29 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania,aprobata prin Legea nr. 14/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare. Pentru anul 2020 se stabileste un contingent de 30.000 de lucratori straini nou – admisi pe piata fortei de munca din Romania“, se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul de act normativ. Potrivit Ministerului Muncii, strainii care ar putea fi incadrati in munca sau detasati in Romania la un singur angajator, in baza avizelor de angajare/detasare, ar reprezenta aproximativ 0,6% din efectivul de salariati din economie la nivelul lunii august, care era, conform datelor publicate de Institutului National de Statistica, de 4.979.200 persoane. Proiectul de act normativ va fi in dezbatere publica pana la data de 1 noiembrie 2019.

Din cei aproape 17.800 de straini non UE, SEE sau Confederatia Elvetiana inregistrati cu contracte individuale de munca active la finalul lunii septembrie, aproape 400 lucrau in transporturi, potrivit unei statistici oferite de Ministerul Muncii la solicitarea revistei Tranzit. Daca includem si apatrizii, numarul strainilor din transporturi creste la 691 de persoane.
 

Potrivit Hotararii Guvernului nr. 946/2017 privind stabilirea contingentului pe tipuri de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, numarul total de autorizatii de munca ce vor putea fi eliberate strainilor in 2018 este de 15.000, dupa cum urmeaza: lucratori permanenti 8.000, lucratori stagiari – 100, lucratori sezonieri – 400, lucratori transfrontalieri – 100, lucratori inalt calificati – 500, lucratori detasati 5200, persoane transferate in cadrul aceleiasi companii 700, se arata in raspunsul Ministerului Muncii. Contingentul initial era de 7.000, insa autoritatile au decis suplimentarea cu 8.000 (4.000 permanenti si 4.000 detasati) a numarului de lucratori nou-admisi pe piata fortei de munca din Romania. Din explicatiile oferite de Ministerul Muncii, suplimentarea numarului de avize de munca a avut la baza cresterea numarului de solicitari primite de Inspectoratul General pentru Imigrari (IGI) din partea angajatorilor si, implicit, a numarului de avize de munca eliberate, o crestere cu 54% fata de perioada similara din 2017. In plus, la decizia de suplimentare au contribuit si datele oferite de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, potrivit carora din totalul locurilor de munca vacante inregistrate in primul trimestru al anului 2018, 31.464  au fost declarate in mod repetat de catre angajatori ca fiind neocupate.
Din datele Inspectiei Muncii puse la dispozitia revistei Tranzit, rezulta ca sunt activi circa 17.800 de salariati cetateni straini non UE-SEE, cei mai multi din Turcia (3.716), China (2.155), Moldova (1.459) si Vietnam (1.905). Dintre acestia, in functie de domeniul de activitate economica conform clasificarii CAEN Rev. 2 al angajatorului, doar 387 lucreaza in transporturi, inclusiv transporturi cu taxiuri, aeriene de pasageri, aeriene de marfa, de marfa pe calea ferata si urbane, suburbane si metropolitane de calatori. In afara strainilor non UE, angajatorii romani au sub contract si apatrizi. Daca includem si acesti straini pe codurile CAEN enumerate mai sus, rezulta ca in Romania lucreaza in transporturi, in acest moment, circa 700 de straini din afara Uniunii Europene, un numar extrem de mic daca ne raportam la numarul vehiculelor comerciale inmatriculate in tara.