Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare din cadrul „Programului pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi”, lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. APIA consideră că acesta nu răspunde nevoilor pieței și ar putea încetini și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România.
De asemenea, a subliniat necesitatea unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, reamintind faptul că, în 2024, o reducere drastică a sprijinului financiar a dus la o scădere a pieței de automobile electrice de 32,2% în vânzări, poziționând România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în acest sector. În primele două luni din 2025, înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 31%, în contrast cu o creștere de 37% la nivel european, ceea ce este extrem de îngrijorător. Această tendință negativă fiind și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul UE, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu +37% doar în prima lună a lui 2025.
În acest context, APIA reiterează mai multe propuneri, transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului:
Aceste propuneri nu s-au regăsit în proiectul supus dezbaterii publice și, totodată, contrazice măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, Președinta Comisiei Europene, care a reiterat responsabilitatea statelor membre să direcționeze și să sprijine consumatorii în tranziția către mobilitatea electrică.
Propunerile menționate împreună cu inițiativa APIA, de acum doi ani, privind implementarea unui program național de susținere a flotelor comerciale, denumit ”Rabla Comercial”, sunt pe deplin aliniate cu măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, Președinta Comisiei Europene. CE a precizat că 60% dintre noile înmatriculări de vehicule sunt reprezentate de flote comerciale, motiv pentru care statele membre sunt încurajate să accelereze procesul de decarbonizare prin scheme de sprijin dedicate acestui segment.
Așadar, Asociația a solicitat autorităților să adapteze Ghidul de finanțare pentru a sprijini, mai degrabă decât a frâna, adoptarea vehiculelor nepoluante, avertizând că, fără măsuri eficiente, România riscă să rămână în urma altor state europene în ceea ce privește tranziția ecologică, afectând atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.
Alstom, lider global în mobilitate inteligentă și durabilă, a livrat către Metrorex, operatorul metroului bucureștean, un simulator avansat de conducere pentru trenurile de metrou Metropolis de pe linia 5, ca parte a contractului său de material rulant. Simulatorul integrează cele mai noi caracteristici și capacități ale tehnologiilor de realitate virtuală pentru a instrui mecanicii și tehnicienii să opereze trenurile de metrou în condiții de siguranță și eficiență. Simulatorul a fost instalat în incinta Metrorex, în special la stația Valea Ialomitei de pe linia 5. Clientul a semnat testul de acceptare a amplasamentului.
Simulatorul reproduce elemente reale, cum ar fi liniile, stațiile, depoul și echipamentele de semnalizare și creează scenarii realiste utilizând tehnologia Realității Virtuale, creând o „dublură digitală” a infrastructurii și a materialului rulant ca sistem. Acesta include, de asemenea, o replică în mărime naturală a cabinei mecanicului de pe trenurile de metrou Alstom Metropolis care va circula pe linia 5. Linia 5 este prima linie de metrou din București și din România care va fi echipată cu sistemul de control al traficului CBTC (Communication-Based Train Control), cu intervale de succedare între trenuri de 90 de secunde.
„La Alstom, siguranța circulației este principala noastră preocupare și este integrată în fiecare etapă a procesului nostru de proiectare pentru a îmbunătăți experiența pasagerilor. Cu progresele tehnologice disponibile în prezent, putem crea un mediu de instruire sigur pentru viitorii mecanici și tehnicieni, asigurându-ne că aceștia stăpânesc abilitățile necesare pentru a opera în mod responsabil cea mai recentă generație de material rulant.”,
a precizat Gabriel Stanciu, directorul general Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova.
Folosind această tehnologie avansată, Metrorex își va pregăti instructorii, care, la rândul lor vor instrui apoi mecanicii de tren în vederea operării cu pasageri. În timpul modulului de formare, instructorii pot simula condițiile de trafic și pot anticipa eventualele probleme care pot apărea în timpul operațiunilor. Șase instructori vor finaliza în curând un program riguros de formare cu experții Alstom pentru a se califica în vederea instruirii viitorilor mecanici. Sistemul imită îndeaproape caracteristicile exacte ale liniei 5, cu replici digitale ale stațiilor, peroanelor, semnalelor și altor echipamente, cum ar fi balizele și punctele de acces radio.
Alstom oferă cea mai largă gamă de simulatoare de conducere și a instalat mai mult de 125 de simulatoare la clienții din întreaga lume. Simulatoarele Alstom sunt singurele de pe piață care oferă o experiență avatar complet imersivă, oferind o experiență de instruire “din perspectiva primei persoane”, nu numai pentru conducerea trenului, ci pentru tot ceea ce face mecanicul, inclusiv ieșirea din cabină, plimbarea prin tren și în afara trenului.
Linia 5, pusă în funcțiune în septembrie 2020, utilizează în prezent un sistem de semnalizare convențional furnizat tot de Alstom. Odată cu implementarea completă a sistemului CBTC, care este compatibil cu noile trenuri Alstom echipate cu unități de semnalizare CBTC la bord, linia 5 va oferi o experiență de transport cu metroul mai eficientă și mai sigură. Alstom este lider mondial pe piața CBTC, cu soluțiile sale avansate și de înaltă calitate de semnalizare urbană în serviciu pe 180 de linii din întreaga lume.
Primele patru trenuri de metrou Metropolis pentru linia 5 sunt deja în România, trecând prin testele obligatorii pentru a obține aprobarea tehnică din partea autorităților feroviare, înainte de a fi puse în funcțiune pe cea mai modernă linie de metrou din București.
Soluțiile de metrou Metropolis ale Alstom, lider de piață, răspund diferitelor nevoi ale clienților din întreaga lume și sunt concepute pentru a face orașele să respire timp de peste 60 de ani. Peste 80 de clienți operează metrourile Alstom, iar mai mult de 35.000 de trenuri de metrou au fost comandate sau sunt în funcțiune în peste 70 de orașe din 40 de țări.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit