Consiliul orașului Madrid a aprobat noua ordonanță privind mobilitatea, care își propune să limiteze circulația mașinilor care poluează și să creeze treptat, până în 2024, una dintre cele mai mari zone cu emisii scăzute din Europa.
Măsurile intră în vigoare imediat după publicarea în gazeta Oficială a Consiliului din Madrid, adică zilele acestea, cu excepția a trei dintre ele, care trebuie să treacă prin studii de impact: cele referitoare la spațiile dedicate toaletelor și altor servicii esențiale, la parcare (care va fi cu atât mai scumpă cu cât poluarea va fi mai mare) și la încărcarea/descărcarea inteligente.
În esență, noua Ordonanță păstrează aceleași limite și restricții de circulație pe care Consiliul a mai încercat să le propună o dată, dar a fost împiedicat în instanță din cauza unor vicii de formă. Dar în practică ea extinde numărul vehiculelor care pot circula în zonele cu restricții, deoarece comercianții vor beneficia de același tratament ca și rezidenții din acele zone.
În afară de cele două zone cu emisii joase care sunt create de la 1 ianuarie 2022, accesul și circulația în zona M-30 sunt restricționate de la 1 ianuarie 2023 pentru vehicule fără ecuson de mediu, adică vehicule A diesel și pe benzină înmatriculate înainte de 2006 și ai căror proprietari nu au domiciliul în Madrid. De la 1 ianuarie 2024 nici în interiorul zonei M-40 nu vor mai putea circula vehicule fără ecuson de mediu ai căror proprietari nu au domiciliul în Madrid, iar de la 1 ianuarie 2025 nici măcar vehiculelor fără ecuson de mediu ale persoanelor cu domiciliul aici nu vor mai putea merge prin oraș.
În ceea ce privește zonele cu emisii joase, în plus față de perimetrul care a fost parte a restricțiilor impuse de municipalitate va fi adăugată, în trei luni de la publicarea ordonanței, o zonă nouă, în împrejurimile Plaza Elíptica.
Pentru sprijinirea mobilității în România, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are în pregătire Strategia ITS (Intelligent Transport System), cu acoperire națională. „La ultima ședință interministerială la nivel european s-a discutat despre stabilirea unui cadru legal pentru mașinile autonome. La nivel local, în colaborare cu CNAIR, avem în vedere procedura de stabilire a unei zone pentru testarea acestor mașini autonome, dar și procedurile care trebuie implementate în vederea stabilirii unei viitoare legislații naționale“, explică Ștefan Roșeanu, consilier secretar de stat în MTI, în cadrul conferinței AHK prilejuită de Noul An, completând: „la nivel urban, pregătim investiții cu sprijinul autorităților locale. De anul trecut s-a deschis o fereastră de oportunitate prin legiferarea conceptului de tren metropolitan. Sunt în pregătire și pachete de investiții ale autorităților locale în parteneriat cu CNAIR, pentru drumuri locale.“
De asemenea, la nivel ministerial s-au stabilit obiective privind digitalizarea și construirea unei platforme pentru servicii de mobilitate. „Gândim trenul integrat cu transportul urban. Pentru regiunea București, avem în pregătire planuri care în următoarele două decade vor implica mari proiecte de investiții în infrastructură și servicii. Conceptul de tren metropolitan este din ce în mai matur și pentru alte orașe din România, precum Cluj, Brașov, Sibiu, Reșița sau Iași. Vor fi investiții nu doar în infrastructura grea, ci și în retehnologizarea unor gări“, precizează Ștefan Roșeanu, subliniind că are în vedere și sprijinirea segmentului intermodal de transport și logistică de marfă. „Acum se maturizează conceptele, iar în perioada următoare vom ieși cu mesaje mai coerente. Există însă și presiunea timpului, pentru că fondurile europene, mai ales în contextul ieșirii din coronacriză, au deadline-uri foarte scurte.“
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit