Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) – instituţie nou înfiinţată – are ca obiectiv mobilitatea muncii şi a tuturor lucrătorilor în plan european, cu scopul de a o face cât mai echitabilă şi mai eficientă. Cum sectorul transporturilor are cea mai mare mobilitate, supervizarea/controlul acestuia este printre priorităţile Autorităţii, a explicat Cosmin Boiangiu, noul director executiv al ELA, care va ocupa această funcţie din 15 decembrie 2020, în cadrul Galei Tranzit de transport marfă, din 12 noiembrie 2020.
De altfel, ELA va avea ca prioritate aplicarea uniformă şi eficientă a legislaţiei europene, iar pentru aceasta este necesară colaborarea cu statele membre, dar şi cu Comisia Europeană. „Vom studia cum este aplicată legislaţia muncii în fiecare ţară, mai ales că problematica este complexă. Cert este că subiectul transporturilor va fi în atenţia noastră şi vom analiza inclusiv inspecţiile efectuate în acest domeniu”.
Directorul ELA a evitat să comenteze pe marginea ipotezei înaintată de unii inspectori de muncă din România, care susţin că şoferul este lucrător mobil, iar locul său de muncă este cabina camionului. Pe de altă parte, el a precizat clar că directiva detaşării transnaţionale se aplică conducătorilor auto, lucru recunoscut de Comisia Europeană şi de statele membre.
Termenul de 2 februarie 2022, când va intra în aplicare directiva 1057, nu este foarte lung. Tocmai de aceea, transportatorii sunt sfătuiţi să ia din timp toate măsurile necesare, pentru a nu le fi afectate competitivitatea. „Ne aşteptăm ca după terminarea pandemiei – care pune probleme suplimentare pentru transporturi – economia să se relanseze, iar aplicarea directivei să ofere predictibilitate pentru companii, iar un transportator să ştie exact ce legislaţie să aplice pe teritoriul fiecărui stat membru”, a concluzionat directorul ELA.
MAN a dezvoltat motoarele cu hidrogen încă din anii ’90, însă acum anunță că dorește să demareze testarea, pe de o parte a vehiculelor cu celule de combustibil, iar pe de alta a vehiculelor cu motoare cu ardere de hidrogen.
Datorită dezvoltării rapide a tehnologiei bateriilor, hidrogenul poate fi o opțiune complementară de combustibil alternativ pentru transportul pe distanțe lungi. Din acest motiv, MAN Truck & Bus dorește să construiască din 2021 prototipul unor astfel de camioane eco, potrivit proiectelor în curs de desfășurare. Avantajele sunt evidente: este o formă de mobilitate ecologică, deoarece pilele de combustibil emit doar vapori de apă, iar autonomia de aproximativ 800 km este suficient de mare pentru transportul pe distanțe lungi cu o sarcină utilă mare.
Motorul cu ardere de hidrogen, pe de altă parte, oferă o soluție mai robustă și cu disponibilitate rapidă, datorită tehnologiei de bază bine-cunoscută.
Testările practice la clienții selectați sunt planificate pentru 2023/2024. MAN ar dori să testeze hidrogenul în transportul rutier de marfă pe distanțe lungi într-un proiect de consorțiu, împreună cu operatorii de infrastructură bavarezi și partenerii expeditori, fiind deja inițiate discuții cu guvernul bavarez. De asemenea, este planificată și o cooperare cu mediul universitar. „Pentru că își asumă în mod serios responsabilitatea față de mediu și societate, MAN Truck & Bus folosește multă energie pentru dezvoltarea sistemelor de acționare alternative”, subliniază Frederik Zohm, membru al Comitetului executiv pentru cercetare și dezvoltare MAN Truck & Bus. “Hidrogenul poate fi o soluție interesantă, dar infrastructura trebuie extinsă în mod semnificativ.”
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit