Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Masinile electrice devin o propunere de afaceri atractiva pentru operatorii de vehicule care parcurg multi kilometri, precum taxiurile si masinile Uber, mai ales in marile capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid si Lisabona, arata un nou studiu realizat de grupul de cercetare Transport & Environment (T&E).
Masinile electrice de dimensiuni medii sunt, in medie, cu 14% mai ieftine in functionare, decat modelele diesel similare, daca pot fi incarcate lent peste noapte in apropierea casei si rapid, in timpul zilei, la tarife preferentiale. Aceste economii care pot fi chiar mai mari (24%) in cazul soferilor parizieni. Acestea inseamna, in bani, economii de 3.000 de euro in fiecare an datorate electricitatii mai ieftine, preturilor mai mici de vanzare si stimulentelor de cumparare mai mari in Franta. „Situatia ar putea fi de tip win- win pentru soferi, populatie si planeta. Cu cat Uber si taxiurile devin 100% electrice, cu atat cetatenii se vor bucura mai devreme de un aer mai curat si de cartiere mai linistite, planeta va avea emisii mai putin afectate de clima, iar soferii vor castiga mai multi bani. Daca Uber doreste sa faca parte din solutia eco pentru orasele noastre, ar trebui sa se angajeze sa presteze curse 100% electrice pana in 2025 in capitalele europene cheie“, a spus Yoann Le Petit, expert in mobilitate in cadrul T&E.
Pe masura ce orasele si tarile anunta interdictii pentru autovehiculele diesel si benzina pentru combaterea poluarii aerului si a schimbarilor climatice, apelul de a conduce vehicule fara emisii creste. La Londra, autoritatile estimeaza ca 70% din cererea de incarcatoare lente si normale in zonele rezidentiale va veni doar de la soferii Uber. Demarata in noiembrie anul trecut in SUA, Franta, Germania, Belgia, Olanda si Marea Britanie, campania #TrueCostOfUber s-a lansat acum si la Madrid si Barcelona, cerandu-i lui Uber sa devina 100% curat in marile orase europene pana in 2025. 
Numarul de soferi pentru aplicatii precum Uber, Bolt si Kapten a evoluat in ultimii ani. In Paris, flota de soferi care ofera servicii s-a triplat in ultimii patru ani, de la aproximativ 10.000 in 2016, la aproximativ 30.000 astazi. In Portugalia, numarul soferilor s-a triplat si in 2019, ajungand la aproape 20.000 de soferi profesionisti. In Londra, cea mai mare piata a serviciilor de ride-sharing din Europa, in 2018 erau 88.000 de soferi activi de tip Uber.
Calculatorul de emisii de CO2 al ciclului de viata al T&E estimeaza ca astazi masinile electrice reduc emisiile de CO2 cu doua treimi in medie in Europa, comparativ cu cele diesel. Datorita obiectivelor UE privind emisiile de CO2, piata europeana de masini electrice va atinge o cota de 10% in 2021. 
 

Potrivit celor mai recente studii, Bucuresti este orasul cu cea de-a treia cea mai mare densitate de masini din lume, iar asta poate fi o dovada pozitiva ca locuitorii sai prospera. Insa faptul ca infrastructura nu tine pasul cu boom-ul inmatricularilor imprima ideea unei nevoi acute de gasire a unor solutii de trafic si de mobilitate durabila care sa imbunatateasca si calitatea vietii din punct de vedere al aerului respirat, este una dintre concluziile reiesite din simpozionul „Mobilitate durabila, solutii de trafic, transport public si logistica“, organizat de Camera de Comert si Industrie Romano-Germana (AHK) din Romania.

In acest context, este imbucurator trendul de deschidere tot mai mare catre automobile electrice, ca si orientarea municipalitatii catre achizitia de mijloace de transport in comun electrice, insa aceste aspecte nu compenseaza, de exemplu, faptul ca metroul bucurestean nu acopera nici 50% din cartiere, ca sa nu mai vorbim de periferii. Insa, potrivit lui Johannes Becker, partener TPA Romania, sunt disponibile fonduri europene pentru mobilitate urbana. „Pana in iunie 2019, a fost deschis un program pentru autoritatile publice, existand posibilitatea ca orasele sa acceseze fonduri europene pentru masuri in legatura cu transportul public ecologic, de la achizitia de autobuze electrice, pe gaz sau hibride, achizitia de tramvaie, pregatirea sinelor sau pentru statii mai moderne, e-ticketing sau benzi de biciclete si autobuze. Insa, orasele, pentru a fi eligibile, aveau nevoie de un plan de mobilitate, iar asta a intarziat programul. Majoritatea nici nu au avut, nici nu stiau cum se face. Ca urmare, multe proiecte au fost tarziu aprobate, iar licitatiile abia acum incep“, a punctat acesta, atragand atentia ca nu s-au cheltuit nici 20% din fondurile disponibile in perioada de finantare 2014-2020. „In perioada urmatoare vor fi mai multe fonduri disponibile pentru programele care contribuie la reducerea de emisii de CO2. Nu va mai fi asa de usor pentru Guvern sa finanteze din fonduri europene constructia de autostrazi, pentru ca cel putin 30% (circa 7-8 milioane de euro) din toate fondurile europene trebuie sa aiba un efect pozitiv climatic. Mai mult, CE a hotarat ca se vor investi pana in 2030 o mie de miliarde de euro in masuri care ajuta clima si, cu siguranta, vor fi si de aici multi bani disponibili pentru transporturi.“
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.