Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul interjudetean de pasageri a primit lovitura de gratie, odata cu semnarea – de catre ministrul Lucian Sova – a ordinului de modificare a Normelor metodologice privind aplicarea legii transporturilor (OG 27/2011), aprobate prin OMT 980/2011. Ordinul nr. 1824 din 5 decembrie 2018 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1060 din 2018. Sub argumentul ca doreste sa puna punct exclusivitatilor din transportul national, ministrul a adoptat un act normativ care va duce la falimentarea unei parti insemnate din piata de profil si care nici macar nu isi va atinge obiectivul de crestere a calitatii serviciului de transport. Si asta pentru ca desfiinteaza toate criteriile de evaluare diferentiata a vehiculelor inscrise la licitatie, astfel ca un microbuz nou categoria a patra (eventual cu banchete) va obtine punctaj superior unui autocar de cinci ani vechime, configurat pentru transport turistic. Operatorii de transport sunt socati si incearca sa se organizeze in fata noilor masuri, dar dosarele de finantare nu se aproba de pe o zi pe alta si nici vehicule noi nu prea sunt disponibile spre livrare intr un timp atat de scurt.
 

Ministrul transporturilor, Lucian Sova, a semnat ordinul de modificare a normelor de aplicare a legii transporturilor (ordinul 980/2011). In acest fel, ministrul (inca in functie) arunca transportul interjudetean de pasageri intr un haos ce va fi greu de gestionat de oricine va fi la conducerea ministerului pe 30 iunie 2019, data la care vor expira actualele licente de trasee interjudetene. Renuntarea la vechimea pe traseu drept criteriu de departajare la atribuire si transformarea majoritatii criteriilor de evaluare a ofertelor in conditii de acces, fara punctaj, vor face din licitatia de anul viitor o batalie intre cele mai ieftine vehicule noi care se vor putea gasi pe piata intr un timp scurt. Este clar ca nu se mai poate pune problema de confort, autocarele de cativa ani vechime nu se vor mai „califica“ la interjudetean in fata microbuzelor noi, care vor aduce punctaj maxim, si chiar si asa nimeni nu poate preveni canibalizarea pietei, in conditiile in care zeci de transportatori vor iesi la egalitate la licitatie. Acestia isi vor castiga dreptul de a pleca in acelasi timp pe cursele interjudetene, impartindu si bruma de pasageri intre ei, dar si cu piratii care circula nestingheriti si care nu au fost pe lista de prioritati a Ministerului Transporturilor in ultimii 15 ani.

Finantarile se obtin greu
Situatia creata este foarte dificila, apreciaza Gabriel Pavelescu, administratorul Normandia Service, din Horezu. Compania detine mai multe trasee interjudetene de distante lungi, care nu se pot efectua in conditii optime decat cu autocare. Din pacate, achizitionarea atator autocare noi este practic imposibila, iar schimbarea capacitatilor de transport ar ridica alte probleme generate de volumele de pasageri. „Nici calatorii nu cred ca ar accepta sa circule cu microbuze pe distante de sute de kilometri, dupa ce s-au invatat cu autocarele. Iar dupa cum arata ordinul acum se acorda punctaj maxim si pentru vehicule categoria a patra, cu conditia sa fie noi“, a declarat Gabriel Pavelescu.
Normandia si a innoit periodic flota, astfel ca o parte dintre vehicule sunt deja in curte. In prezent se doreste completarea necesarului, insa aprobarea dosarelor de finantare este anevoioasa, firmele de profil cerand multe justificari. In plus, solicitantul trebuie sa poata raspunde si la intrebarea cum isi va plati ratele daca nu castiga licitatia, iar aici trebuie garantat si cu alte linii de business. Oricum, si cu banii in buzunar nu prea ai ce sa cumperi, producatorii de autovehicule anuntand termene de livrare de cateva luni. „Sper ca ordinul in noua forma sa fie cumva blocat, astfel incat sa avem timp sa ne organizam“, a concluzionat administratorul Normandia Service.
Operatorul Livio Dario, din Alba, a renuntat la traseele interjudetene pe care le opera, preferand sa se concentreze pe cursele regulate speciale si pe liniile judetene detinute. Din pacate, si aici sunt ceva probleme, pentru ca, incercand sa se puna la punct cu studiile de mobilitate, consiliile judetene cer informatii detaliate pe ultimii patru ani despre fluxurile zilnice de calatori, pe diferite intervale orare, iar aceste date sunt greu de adunat „pe fuga“ si necesita personal suplimentar.

„Noul ordin este o bataie de joc.“
Toate investitiile facute de operatorii de transport in vehicule care acum au 4-5 ani vechime devin inutile odata cu adoptarea noului ordin, este de parere Gabriel Otet, adminstratorul G&S Tours, din Ilfov. „Oricum, ordinul anterior punea mai mare accent pe siguranta rutiera decat o face acesta nou, care nu este decat o bataie de joc, o sfidare la adresa tuturor operatorilor. Argumentele potrivit carora vechimea limiteaza accesul la piata de transport regulat nu se sustin. Din totalul companiilor autorizate pentru transport de calatori multe au diferite contracte cu scoli sau primarii; si mai multe au doar una sau doua masini. Acestea cu siguranta nu vor putea accesa serviciul regulat, pentru ca nu au forta financiara sa o faca. Conditiile pe care ministrul Sova doreste sa le instituie sunt mai rele pentru piata decat liberalizarea“, apreciaza Gabriel Otet.
Administratorul G&S Tours are deja vehicule noi achizitionate din vara, unele ca parte din planul de investitii periodic, dar si pentru a se pune la adapost in vederea licitatiei. Si acum acestea sunt binevenite. „Nu mi am propus sa concurez alti colegi si sa le iau traseele. Fiecare isi doreste sa poata sa isi desfasoare activitatea mai departe, pe traseele pe care le a format, in liniste.“

Daca se deschide piata, rezista cine poate
Efectele ordinului 1824/2018 nu sunt greu de anticipat, este de parere Cosmin Costache, administratorul firmei argesene Continental Fast Line. „Dupa ce s-a liberalizat transportul international, linia de Spania pe care o operam la momentul respectiv a fost invadata de tot felul de transportatori, care au incercat sa atraga clientii cu preturi mici. La fel, la interjudetean, daca vor castiga cate zece operatori pe aceeasi linie, va rezista cine are bani de pierdut, pentru ca este clar ca nu se va putea merge pe profit.“
Continental Fast Line si a cumparat masini noi in 2018, parte din politica de inlocuire periodica a flotei. „Nu tinem masini mai vechi de zece ani, pentru ca sunt restrictii de acces in multe orase, plus ca nu vrem sa bagam bani in reparatii. Oricum, daca nu vom castiga la licitatie, avem optiunea de a folosi masinile la cursele regulate speciale“, a precizat Cosmin Costache. Administratorul firmei argesene si a aratat ingrijorarea cu privire la modul de organizare a licitatiei, pentru ca, daca se va putea licita pe orice traseu cu orice mijloc de transport, atunci foarte multe trasee de autobuze vor ajunge probabil sa fie operate cu microbuze, in dezavantajul calatorilor.
O alta problema semnalata de Cosmin Costache este refuzul Primariei Brasov de a acorda drept de tranzit operatorilor care au contracte de transport angajati cu firme din Parcul Industrial din zona Ghimbav. „Nu inteleg refuzul Primariei: daca motivul este acela de a reduce poluarea, atunci se poate pur si simplu institui un nivel minim de poluare pentru autobuzele care intra in municipiu, asa cum se practica in alte orase din tara. Organele de control sunt puse pe dat amenzi, iar acestea sunt aplicate direct soferilor, sumele fiind uriase pentru persoane fizice. Desigur, nu sunt vazuti si cei care lucreaza ilegal sau nu respecta timpii de conducere si de odihna pentru soferi.“

Nu toti transportatorii vor putea face investitii
Mai multi transportatori, care nu au dorit sa isi faca publica identitatea, au declarat ca in conditiile actualului ordin 1824 nu se vor mai putea angaja la imprumuturi. Fara garantia castigarii licitatiei este greu sa iti asumi ca vei plati rate in urmatorii cinci ani. Si, chiar daca castigi, in conditiile in care vor fi mai multi operatori pe aceeasi cursa si se vor imparti incasarile si asa mici, va fi greu de rezistat in business. Este greu de obtinut profit si daca te dublezi doar cu un singur coleg, d apoi cu mai multi“, a declarat un transportator din sudul tarii. Compania sa are masini confortabile, soferi buni si cu experienta, care stiu sa creeze o atmosfera placuta la bord, iar relatia cu pasagerii este amicala. Din pacate, in conditiile in care se va organiza licitatie strict in functie de varsta flotei, operatorul de transport va fi nevoit sa renunte la traseele pe care le a format in anii ’90 si se va orienta spre alte segmente de transport.
„Ne vom intoarce la haosul de dinaintea reglementarii transportului regulat“, a avertizat un alt caraus, care isi aminteste ca soferii umblau cu bate in masini si se alergau unii pe altii ca sa ramana pe trasee. „Nu intelegem ce s-a dorit cu acest ordin, dar rezultatul va fi dezastruos.“
Reuniti in sedinta extraordinara, pe 19 decembrie 2018, membrii asociatiei FORT au decis atacarea ordinului 1824 in contencios administrativ. In acest sens a fost contactata deja o casa de avocatura din Bucuresti. De asemenea, pentru perioada 14 16 ianuarie 2019 a fost planificat un protest de amploare la nivel national.