Miniștrii europeni ai transporturilor din statele membre UE au ajuns în cadrul Consiliului pentru Transport la un acord politic asupra noilor reguli privind inspecțiile tehnice periodice (MOT) și masele și dimensiunile vehiculelor comerciale și tot acum a fost aprobată oficial și precedenta înțelegere privind raportarea uniformă a emisiilor de CO2 în sectorul transporturilor (CountEmissionsEU).
Miniștrii au ajuns la un compromis asupra Pachetului pentru Conformitatea Circulației pe Drumurile Publice, care revizuiește regulile existente în UE privind inspecțiile tehnice periodice, inspecțiile tehnice pe drum și documentația vehiculelor. Concluzia acestui acord este că statele membre UE doresc reguli mai moderne și mai clare pentru inspecțiile tehnice, teste mai stricte privind emisiile de NOx și CO2 și o mai bună schimbare digitală a datelor.
În aceste condiții, asociația olandeză de transport și logistică TLN avertizează factorii de decizie din UE în legătură cu faptul că țintele înalte și obligatorii de inspecție pot duce la costuri mai mari pentru companii.
Înainte ca negocierile cu Parlamentul European (PE) să poată începe, acesta trebuie să adopte poziția sa oficială, ceea ce se așteaptă să se întâmple la începutul lui 2026.
În ceea ce privește acordul la care a ajuns Consiliul pentru Transporturi pentru revizuirea Directivei privind masele și dimensiunile, el a fost încheiat după negocieri lungi și dificile între statele membre UE. Deși este necesară o actualizare pentru a compensa greutatea mai mare a camioanelor cu emisii zero, TLN consideră că acordul nu este suficient de ambițios, câtă vreme statele membre doresc doar să permită o greutate totală mai mare de 44 t pentru combinațiile cu emisii zero, ceea ce se limitează la combinațiile cu șase axe, dar sarcina pe axă rămâne de 11,5 t și nu există nicio creștere a greutății permisă în transportul transfrontalier și nicio preocupare pentru intermodal.
Acum, că s-a ajuns la un acord în Consiliu, negocierile cu PE și Comisia Europeană (CE) pot începe în prima jumătate a lui 2026. TLN se declară mulțumită de poziția PE și speră că acordul final va fi mai ambițios.
În ceea ce privește raportarea uniformă a emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor, în noiembrie s-a ajuns la un acord între Consiliu, PE și CE, care stabilește noi reguli pentru raportare (CountEmissionsEU). Iar acest acord a fost adoptat acum oficial de statele membre, deci nu va exista nicio formă obligatorie de raportare a emisiilor de CO2, iar companiile pot alege dacă își calculează emisiile pe baza propriilor date (primare) sau pe baza datelor secundare, medii, din noua bază de date a UE.
TLN este mulțumită că există o abordare uniformă pentru întreaga UE, iar acum PE trebuie să-și dea consimțământul formal și apoi CountEmissionsEU poate intra în vigoare, ceea ce se așteaptă să se întâmple în 2028.
În viitorul apropiat vor apărea noi cerințe referitoare la inspecțiile tehnice ale vehiculelor comerciale de peste 3,5 t din UE. Ele nu îi vor afecta pe deținătorii lor, ci numai firmele de transport care își fac singure aceste inspecții, și care vor trebuie să-și adapteze atelierele, ceea ce, desigur, presupune costuri considerabile.
Modificările vizează trei aspecte: punctul de control pentru ajustarea luminilor, sistemul de măsurare a cantității de funingine și detectorul pentru verificarea suspensiei.
Ajustarea luminilor se poate face pe podeaua service-ului sau pe un elevator, cu condiția ca vehiculul să stea suficient de orizontal. Pentru a garanta asta, în Olanda RDW a stabilit noi standarde pe care trebuie să le aibă centrele de inspecție tehnică de la 1 ianuarie 2022. Aceste noi standarde, alături de cerințele mai stricte introduse la 1 ianuarie 2021 pentru testarea echipamentului de iluminat, ar trebui să asigure un control mai bun al ajustării iluminării vehiculelor. Încă de la începutul lui 2021 era clar că cele mai multe podele ale service-urilor din Olanda nu respectau noua reglementare privind podeaua plată, dar consultările dintre organismul de control RDW și diverse organizații patronale din țară nu au dus la o relaxare a cerințelor, astfel că între timp multe firme au adaptat deja podelele, iar altele trebuie să o facă în scurt timp.
În ceea ce privește sistemul de măsurare a cantității de funingine, el se folosește pentru vehicule grele diesel încă din 1997. În timpul măsurătorilor, motorul este adus la viteză maximă și se măsoară cantitatea de funingine pe care o emite. Sistemul de măsurare a fost dezvoltat la acel moment pentru vehicule diesel fără filtre de particule, dar pentru motoarele moderne, curate, din prezent, testul nu mai este suficient, deoarece particulele de funingine sunt atât de mici, încât adesea nu pot fi măsurate sau pot fi măsurate doar cu mare greutate. Vehiculele cu filtru de particule înlăturat sau defect trec adesea testul, ceea ce nu e de dorit dacă ne gândim la calitatea aerului și la reducerea cantității de particule în suspensie. Deci, pentru a se obține un control eficient al filtrelor de particule, guvernul olandez a început să caute o metodă mai bună de măsurare și a găsit contorul de particule, care costă 3.000-4.000 de euro, contorizează particulele de funingine evacuate la ralanti și va fi inclus în legislație de la 1 iulie 2022 în cazul măsurării particulelor vehiculelor grele Euro 6. Iar pentru măsurarea nivelului de funingine al vehiculelor grele diesel mai vechi se va folosi instrumentul de până acum. Deci service-urile care nu vor avea noul instrument la 1 iulie 2022 se vor putea ocupa de inspecții numai pentru mașini mai vechi. În afară de Olanda, noul contor va fi obligatoriu și în Belgia și Germania.
În ceea ce privește suspensiile camioanelor și semiremorcilor, începând cu 20 mai 2023 ele trebuie verificate cu ajutorul unui așa-zis detector de jocuri, conform Directivei Europene MOT privind inspecțiile tehnice ale vehiculelor de peste 3,5 t. Deoarece modernizarea unui astfel de detector de jocuri existent deja într-un service este foarte scumpă (până la 100.000 de euro), asociația olandeză de transport și logistică TLN și alte patronate din țară au făcut lobby, cu succes, pentru o perioadă de tranziție de cel mult cinci ani, ceea ce înseamnă că de la 20 mai 2023 toate service-urile autorizate trebuie să aibă un detector de jocuri care îndeplinește cerințele din directivă. Însă există încă unele incertitudini cu privire la posibilitatea de a deschide ușile service-ului când se face testarea suspensiei, iar pentru unele ateliere acest lucru chiar este necesar, altfel nu există suficient spațiu pentru a deplasa un vehicul înapoi sau înapoi pentru a verifica toate punțile. RDW a fost de acord cu asta după consultarea firmelor din domeniu.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit