Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ACEA cere Comisiei Europene ținte de emisii mai realiste pentru 2030–2035, pe fondul scăderii cererii și al dificultăților din industria auto

Uniunea Europeană se confruntă cu presiuni tot mai mari pentru revizuirea interdicției privind vânzarea mașinilor noi cu motoare termice, care ar trebui să intre în vigoare în 2035.

Pe 10 octombrie 2025, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a transmis Comisiei Europene o propunere oficială de reevaluare a obiectivelor de emisii, solicitând ca țintele pentru 2030 și 2035 să fie relaxate și adaptate la realitățile economice actuale.

Industria auto consideră țintele „nerealiste”

Potrivit ACEA, scenariul actual de electrificare completă a pieței auto europene este dificil de atins. Estimările independente arată că, în 2035, vehiculele 100% electrice vor reprezenta doar 63% din vânzările noi, semnificativ sub pragul de 100% impus de regulamentul UE.

„Chiar și după investiții de sute de miliarde de euro, infrastructura de încărcare, puterea de cumpărare și costurile de producție rămân bariere majore”, se arată în analiza ACEA.

Asociația solicită menținerea posibilității de vânzare a vehiculelor hibride și a celor alimentate cu combustibili sintetici (e-fuels) și după 2035, ca măsură de tranziție realistă.

Presiuni politice crescânde în Germania și Italia

Criza din industria auto germană — care a dus la peste 50.000 de locuri de muncă pierdute într-un singur an — amplifică tensiunile între guvernul federal și Bruxelles.
O parte a coaliției germane cere reevaluarea interdicției, argumentând că accelerarea forțată a electrificării riscă să afecteze competitivitatea producătorilor locali.

În contrast, Italia a introdus în octombrie un program extins de subvenții pentru vehicule electrice. Cel mai ieftin model disponibil, Dacia Spring, ajunge să coste doar 3.900 de euro pentru persoanele cu venituri mici, datorită cumului de stimulente guvernamentale. Roma încearcă astfel să încurajeze achizițiile și să reducă decalajul față de piețele vest-europene.

În același timp, Statele Unite au eliminat creditul fiscal federal de până la 7.500 USD pentru vehiculele electrice noi (și 4.000 USD pentru cele second-hand), măsură care afectează exportatorii europeni și echilibrul global al competiției tehnologice.

Producătorii își revizuiesc planurile de electrificare

Industria auto globală traversează o fază de reechilibrare a investițiilor.
Mai mulți producători și-au suspendat modelele electrice neprofitabile, în special în SUA:

Constructorii acuză marjele insuficiente, cererea slabă și costurile ridicate ale materiilor prime pentru baterii, care fac dificilă menținerea rentabilității în segmentul EV.

Polonia – o excepție în peisajul european

În timp ce marile piețe vest-europene încetinesc, Polonia înregistrează o creștere accelerată a electromobilității. Potrivit Asociației Poloneze a Industriei Auto (PZPM), în septembrie 2025 au fost înmatriculate 4.452 de autoturisme electrice, de aproape trei ori mai multe decât în urmă cu un an. Cota de piață a vehiculelor electrice a ajuns la 8,9%, față de 2,5% în ianuarie.

Creșterea este atribuită programului guvernamental de subvenții „NaszEauto” și extinderii gamei de modele accesibile. Președintele PZPM estimează că 2025 se va încheia cu peste 30.000 de mașini electrice și 25.000 de hibride plug-in nou înmatriculate.

Polonia începe să recupereze decalajul față de media UE

La nivel european, vehiculele electrice pe baterii reprezintă 15,8% din noile înmatriculări (date ACEA – august 2025). Conform Asociației Poloneze pentru Noua Mobilitate (PSNM), Polonia ar putea atinge acest nivel în mai puțin de patru ani.

Proiecțiile arată că, până în 2030, vor fi înmatriculate anual aproximativ 197.000 de vehicule electrice și comerciale ușoare, iar parcul auto electric ar putea depăși 700.000 de unități.

„În 2029 vom fi la nivelul actual al Germaniei sau Franței, dar nu vom ajunge la liderii europeni, precum Danemarca, înainte de 2035”, estimează Jan Wiśniewski, director PSNM.

Programul „NaszEauto” se apropie de final

Programul actual de subvenții expiră în 2026, iar PSNM avertizează că vânzările ar putea scădea temporar după această dată. Totuși, diferența de preț dintre vehiculele electrice și cele termice scade constant – în prima jumătate a lui 2025 era de doar 20%, față de 39% în 2024.

Extinderea programului și includerea companiilor private printre beneficiari ar putea accelera suplimentar piața. În prezent, subvențiile sunt disponibile doar pentru ONG-uri, instituții publice, școli și centre medicale.

Revizuirea planificată a interdicției UE pentru mașinile cu motoare termice reflectă dilema actuală a tranziției verzi: între ambițiile climatice și realitatea economică.
În timp ce Polonia și alte piețe emergente accelerează electrificarea datorită sprijinului public, industria europeană auto solicită flexibilitate și predictibilitate, temându-se că o aplicare rigidă a termenului 2035 ar putea provoca pierderi masive de locuri de muncă și dezechilibre industriale.

Comisia Europeană urmează să prezinte, până la sfârșitul anului 2025, un raport de evaluare privind fezabilitatea actualelor obiective de emisii — un document care ar putea redefini traiectoria tranziției energetice a sectorului auto european.

Liderul în domeniul energiei și al produselor chimice, Aramco a finalizat achiziția unui pachet de 10% în Horse Powertrain, lider global în domeniul sistemelor de propulsie hibride și termice. Tranzacția, efectuată prin intermediul Aramco Asia Singapore Pte. Ltd, o filială deținută direct, face parte din eforturile companiei de a dezvolta noi soluții de mobilitate care pot reduce emisiile globale din transporturi.

Acordurile au fost semnate la 28 iunie, iar tranzacția va fi încheiată după primirea tuturor aprobărilor de reglementare aplicabile. Investiția Aramco indică o evaluare a companiei Horse Powertrain la 7,4 miliarde de euro, în care Grupul Renault și Geely (prin intermediul Geely Holding și Geely Auto) dețin fiecare o participație de 45%.

„Lupta pentru diminuarea emisiilor generate de transport necesită o gamă largă de abordări care să ia în considerare diversitatea flotei globale de vehicule, disparitățile mari în infrastructura de transport și nevoile specifice ale șoferilor din diferite țări. În cadrul Aramco lucrăm la o serie de soluții potențiale inovatoare, de la combustibili sintetici cu emisii scăzute de carbon până la motoare termice mai eficiente, în timp ce căutăm oportunități care să facă diferența. Investiția noastră în Horse Powertrain se bazează pe eforturile noastre considerabile în domeniul R&D. Prin unirea forțelor cu doi dintre cei mai importanți producători de automobile din lume, ne propunem să ne valorificăm expertiza colectivă pentru a duce soluțiile de mobilitate cu emisii scăzute la următorul nivel.”,

a precizat Ahmad O. Al Khowaiter, Director General adjunct Tehnologie și inovație la Aramco.

„Suntem încântați că Aramco și-a finalizat investiția în Horse Powertrain. Experiența lor în combustibili alternativi și sintetici îi recomandă ca partener ideal pentru a ne permite să furnizăm soluții de propulsie de ultimă oră, cu emisii reduse. Prin consolidarea poziției de lider tehnologic ca urmare a acestui parteneriat, Horse Powertrain va deveni un partener și mai important pentru mărcile de automobile care doresc să beneficieze de o expertiză și de o amprentă industrială cu adevărat globală.”,

a subliniat Matias Giannini, Managing Director al Horse Powertrain.

„În calitate de partener tehnic și furnizor al Horse Powertrain, suntem nerăbdători să contribuim la dezvoltarea unor soluții de viitor în domeniul tehnologiilor motoarelor termice, al combustibililor și lubrifianților, punând în valoare cultura inovației și experiența de peste 150 de ani a Valvoline Global. Colaborarea noastră recentă cu Horse Powertrain și Aramco se bazează pe lunga tradiție a parteneriatelor pe care le avem cu furnizori și companii din domeniul auto. Prin această nouă colaborare, vom contribui la dezvoltarea mobilității viitorului.”,

a adăugat Jamal Muashsher, Director General Valvoline Global Operations.

Prin această investiție Aramco se așteaptă la accelerarea eforturilor Horse Powertrain de a dezvolta noua generație de propulsoare termice și hibride, precum și tehnologii complementare, cum ar fi combustibilii alternativi și hidrogenul. Ca parte a acordului, Aramco și filiala sa Valvoline Global Operations vor colabora cu Horse Powertrain în privința inovațiilor în materie de motoare termice, combustibili și lubrifianți. Datorită poziției sale de lider tehnologic, a bazei industriale globale și a economiilor de scară, ambiția Horse Powertrain este de a-și consolida în continuare și mai mult oferta către producătorii de automobile din întreaga lume ca partener unic pentru sisteme de propulsie hibride și termice de ultimă oră, competitive din punct de vedere al costurilor, care va contribui la reducerea emisiilor globale de CO₂.

Consiliul de administrație Horse Powertrain va fi format din șapte membri:

• 3 directori de la Geely: Daniel Li (Vicepreședinte al Geely Auto și Director General al Geely Holding), care va fi Președinte al Consiliului de Administrație; Jerry Gan (Director General al Geely Auto Group) și Andy An (Președinte al Geely Holding și Președinte al Consiliului de Administrație al Geely Auto Group).

• 3 directori de la Renault Group: François Provost (Director Achiziții, Parteneriate și Afaceri Publice al Renault Group), Thierry Charvet (Director Industrial și Calitate al Renault Group) și Denis Le Vot (Director General Dacia și Director Logistic al Renault Group)

• 1 director de la Aramco: Ali A. Al Meshari (Director General adjunct de supraveghere și coordonare tehnologică Aramco)

Fișă sintetică HORSE Powertrain Limited:

• 17 locații de producție în întreaga lume

• 10 clienți industriali în 130 de țări

• 5 centre de cercetare și dezvoltare

• 19.000 de angajați

• Implantare strategică axată pe Europa, China și America Latină

• 5 milioane de grupuri motopropulsoare pe an • Acoperire pentru toate tipurile de soluții de propulsie: full hybrid și plug-in hybrid cu autonomie mare, precum și motoare termice cu combustibili alternativi, cum ar fi etanol, metanol, GPL, GNC, hidrogen etc.