IVECO, lider în propulsia alternativă, promovează un studiu realizat de Institutul de Poluare Atmosferică al Consiliului Național Italian de Cercetare (CNR), care a evaluat impactul utilizării biometanului comprimat, derivat din fracția organică a deșeurilor solide municipale (OFMSW), asupra mediului. Biometanul a fost comparat cu motorina și gazul natural comprimat, combustibili tradiționali, folosiți pentru alimentarea vehiculelor de colectare a deșeurilor în zonele urbane.
Scenariul de referință pentru studiu a fost piața italiană, cunoscută pentru numeroasele stații de alimentare cu GNC, datorită numărului mare de vehicule alimentate cu metan, unul dintre cele mai mari din Europa. Analiza a evaluat impactul producției și utilizării combustibililor, excluzând construcția și întreținerea instalațiilor și infrastructurii, pentru a compara strict combustibilii. De asemenea, studiul a investigat captarea CO₂ în lanțul de producție și mixul energetic folosit pentru alimentarea diferitelor procese industriale.
Astfel, rezultatele acestuia au arătat că biometanul comprimat poate juca un rol decisiv în decarbonizarea transporturilor și reducerea poluării aerului în zonele urbane. Studiul indică o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră de până la 96%, comparativ cu motorina și o reducere a emisiilor de oxizi de azot de până la 72%. Aceste reduceri semnificative contribuie la atingerea obiectivelor de neutralitate carbonică stabilite la nivel european.
Cele mai bune rezultate au fost obținute atunci când toate etapele lanțului de producție a biometanului comprimat, de la gestionarea deșeurilor municipale solide (fracția organică) la digestia anaerobă, modernizare, captarea CO₂, comprimarea biometanului și realimentarea vehiculelor, au avut loc pe același amplasament. Toate procesele au fost alimentate cu energie produsă prin arderea biogazului generat tot pe amplasament.
„Suntem onorați să sprijinim cercetarea în domeniul tehnologiilor sustenabile care sunt cu adevărat capabile să ne ajute să realizăm decarbonizarea într-un mod eficient și productiv. La IVECO, am crezut întotdeauna în beneficiile biometanului, o resursă matură din punct de vedere tehnologic pentru întreaga noastră gamă și pentru misiunile multiple ale clienților noștri. Studiul condus de CNR confirmă că utilizarea bio-GNC este o soluție sustenabilă și poate genera o economie circulară dezirabilă, extrăgând valoare din deșeuri și materie organică pentru a furniza combustibil pentru colectarea deșeurilor în sine, fără a compromite capacitățile operaționale ale vehiculelor.”,
a declarat Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development.
Rafinăriile Petromidia, Vega și Divizia Petrochimică a Rompetrol Rafinare s-a ridicat anul trecut la 1,64 milioane de tone, contribuind la un nivel total de 7,3 milioane de tone în ultimii 5 ani.
Rompetrol Rafinare a plătit peste 1,65 miliarde de dolari în cursul anului precedent către bugetul de stat al României. Valoarea a inclus toate taxele datorate, inclusiv taxa de solidaritate pe anul 2022 de 126 de milioane de dolari, achitată în iunie 2023, împreună cu accize, TVA, contribuții salariale și alte impozite. În perioada 2019-2023, Rompetrol Rafinare SA a contribuit cu o sumă de aproximativ 7,6 miliarde de dolari la bugetul de stat. În prezent, acționarii semnificativi ai companiei sunt KMG International, deținând 54,63% direct și indirect, și Statul Român, prin Ministerul Energiei, cu o participație de 44,7%.
Segmentul de rafinare a înregistrat o cifră de afaceri brută consolidată de 4,5 miliarde de dolari, un profit operațional (EBITDA) de aproximativ 187,7 milioane de dolari, în timp ce rezultatul net a fost negativ, însumând aproape 227 de milioane de dolari.
Rafinăria Petromidia Năvodari a procesat în 2023 peste 5 milioane de tone de materii prime, obținând o producție de 1,38 milioane de tone de benzină și aproape 2,5 milioane de tone de motorină și combustibil special pentru aviație. Din totalul de aproape 3,9 milioane de tone de combustibili produși, 65% au fost distribuiți către piața internă.
Indicii operaționali au scăzut fiind influențată de funcționarea rafinăriei Petromidia fără instalația de Hidrocracare Ușoară (MHC). Rominserv a coordonat lucrările de reabilitare, având sprijinul subcontractanților specializați din regiune. Testele tehnologice au fost finalizate cu succes la finalul acestei luni, iar instalația va reveni la capacitatea optimă de funcționare în cel mai scurt timp posibil.
Rafinăria Petromidia a atins anul trecut un randament de produse albe de 84,1%wt, stabilind un record la producția de benzină cu 98 lei și la producția de clase speciale de motorină (Diesel 55, Efix Diesel, Super Diesel Euro 5). Cu o pondere de 40% în capacitatea totală de rafinare din România, Petromidia beneficiază de un flux stabil de materie primă, sprijinit de achizițiile de țiței kazah, susținute de KazMunayGas. De asemenea, rafinăria a procesat în 2023 țiței din Kazahstan, provenind de la KEBCO și CPC.
Rafinăria Vega Ploiești, singurul producător de bitum și hexan din țară, a procesat aproape 374 de mii de tone de materii prime, menținându-se la un nivel similar cu cel din 2022. De asemenea, a marcat rezultate operaționale pozitive, evidențiind un consum eficient de energie de 2,33 GJ/tonă și o disponibilitate mecanică remarcabilă de 98,5%.
Segmentul petrochimic a prelucrat 135 de mii de tone de materii prime (propilenă și etilenă) în 2023, înregistrând o scădere de circa 20% față de nivelul din anul precedent. Divizia Petrochimică a înregistrat o producție totală de polimeri de 105 kt, în scădere cu 19% față de 2022. Această tendință a fost în principal influențată de instalația de Polietilenă de Joasă Densitate (LDPE), care nu a funcționat continuu datorită condițiilor nefavorabile de pe piața produselor petrochimice.
În 2023, unicul producător autohton de polimeri a continuat să-și onoreze livrările către partenerii din industriile de profil și a sprijinit diverse sectoare de producție. Segmentul petrochimic, singurul producător de polipropilenă și polietilenă din România, se pregătește să-și recâștige poziția competitivă pe piața internă și regională, anticipând o stabilizare a pieței de profil.
Cifra de afaceri brută consolidată în 2023 pentru segmentul de distribuție a atins aproape 3,5 miliarde de dolari, iar rezultatul operațional (EBITDA) a înregistrat peste 86 de milioane de dolari. Vânzările cu amănuntul pe piața din România au însumat 1,14 milioane de tone, evidențiind o creștere de 15% față de 2022, ca rezultat al strategiei orientate în principal către piața internă.
Rezultatele pozitive au fost consolidate prin extinderea rețelei de distribuție, cu proiecte de dezvoltare a noi benzinării, inclusiv cele 12 stații deschise în centrele de servicii integrate de pe Autostrada A1. Această expansiune a implicat o investiție totală de peste 40 de milioane de dolari, susținută de Fondul de Investiții Energetice Kazah-Român (FIEKR).
Anul 2023, comparativ cu 2022, a atins cotații medii Platts (FOB Med Italia) exprimate în USD cu 21% mai puțin pentru motorină și cu 14% pentru benzină. În moneda națională, cotația internațională a motorinei a scăzut cu 23,3%, iar cotația internațională a benzinei cu 16,5%, față de anul precedent.
La finalul lui 2023, rețeaua de distribuție din România a ajuns la 1.325 de puncte de vânzare, incluzând stații proprii, stații partenere și stații mobile expres, alături de baze interne cu capacități de 9 și 20 de metri cubi.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit