Deși oferta de camioane de pe piață este mai mică decât cererea, transportatorii mici se află într-o situație dificilă. Motivul este că inflația record și creșterea continuă a ratelor dobânzilor pun în dificultate micile întreprinderi. Multe dintre ele vor da faliment în toamnă, avertizează firmele de servicii financiare.
Creșterea foarte rapidă a costurilor depășește ratele de creștere prevăzute de clauzele privind combustibilii. „O creștere de peste 30% a prețurilor la energie înseamnă că o companie care, în urmă cu un an, plătea, de exemplu, 10.000 PLN pe lună pentru energie, trebuie să cheltuiască acum peste 13.000 PLN pentru același consum. În cazul combustibililor, creșterea este de 35% de la an la an. Proprietarii de companii de transport calculează acest lucru într-un mod simplu: în urmă cu un an, au umplut un rezervor plin de 600 de litri al unui autotractor cu aproximativ 3 000 PLN, iar acum trebuie să cheltuiască aproape 4.500 PLN. Din păcate, acesta nu este sfârșitul creșterilor, dacă, potrivit Biroului Central de Statistică, combustibilul crește cu 5,5% în cursul unei luni, atunci la sfârșitul verii, același rezervor va costa 5.300 PLN! Diferența, adică 2.300 de zloți, reprezintă mai mult de 300 de litri de combustibil, adică jumătate de rezervor”, estimează Marek Sikorski de la compania de microfacturare Finea.
Între timp, mai mult de jumătate (51%) dintre IMM-urile intervievate au deja probleme cu facturile neplătite, potrivit unui studiu comandat de ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
Creșterea prețurilor la combustibili a accelerat inflația, care a ajuns la 13,9%. Ca urmare a datelor privind inflația furnizate de CSO, Consiliul de politică monetară (CPM) a majorat rata dobânzii de referință de la 5,25% la 6,5%. Aceasta este cea de-a zecea creștere consecutivă, care s-a tradus, de asemenea, prin creșterea costurilor de leasing pentru materialul rulant. Acesta nu este sfârșitul creșterilor. Inflația va atinge un vârf de 15-20% pe an. Aceasta ar putea avea loc la sfârșitul verii sau în toamnă.
Acest lucru nu va trece neobservat de către MPC – o creștere a ratei de referință a dobânzilor la 8,5%, când în martie era de 2,75%, este realistă. Inflația și creșterea ratelor dobânzilor reduc creșterea economică. Numărul companiilor care se află în pragul falimentului va crește în toamnă.
Sondajul Barometrului EFL arată că, de la începutul acestui an, companiile de transport „călătoresc” sub pragul de creștere restricționată (RCO), adică văd puține oportunități de a-și dezvolta afacerile. Subindicele Barometrului EFL pentru industria de profil pentru al doilea trimestru al acestui an a fost de 49,3 puncte, la un nivel similar cu cel din trimestrul precedent (49,1 puncte). Deși un procent similar dintre cei chestionați prevăd o creștere și o scădere a comenzilor (29% și 26%), nu există un astfel de echilibru în domeniul „lichidităților”. 15% se așteaptă la o îmbunătățire a acesteia, dar 24% se tem de o deteriorare, în timp ce cu un trimestru înainte acest procent era de 16%.
EFL subliniază în raport că, în al doilea trimestru al acestui an, marea majoritate a companiilor de transport (86%) planifică un nivel de investiții similar cu cel din lunile anterioare, în timp ce 14% se așteaptă la o scădere a acestora. „Nimeni nu se gândește la noi cheltuieli de investiții mai mari”, avertizează directorul general al EFL, Radosław Woźniak.
Pe de altă parte, vânzările de material rulant se mențin la un nivel ridicat, care ar fi și mai ridicat dacă nu ar fi vorba de o ofertă redusă. „Achizițiile pot fi făcute în principal de companii mari, adesea cu capital străin, care au în portofoliul lor de comenzi piața transporturilor (de asemenea, interne). Transportatorii internaționali mici, care reprezintă peste 80% din structura firmelor licențiate, nu își extind flotele într-un asemenea ritm, ceea ce poate însemna marginalizarea pieței interne poloneze”, avertizează președintele Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali, Jan Buczek.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit