Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit Transporeon, indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut cu 16,2% în iulie 2023 față de iulie 2022 și este la a 13-a lună consecutivă de creștere față de luna similară din anul anterior, ceea ce indică stagnarea cererii de transport din Europa.

Evoluția moderată a cererii a dus și la scăderea tarifelor spot, care continuă din noiembrie 2022 încoace, și care în iulie 2023 a fost de 17,4% față de iulie 2022.

Spre deosebire de acestea, tarifele de transport pe bază de contract se mențin. În cazul lor panta descendentă a început în septembrie 2022, dar până în iunie 2023 au continuat să fie în fiecare lună peste cele din luna similară a anului anterior. După care în iunie 2023 au înregistrat o scădere de 0,7%, urmată de o altă, de 1,9%, în iulie. Și analiștii Transporeon se așteaptă la noi scăderi în lunile următoare.

Tarifele spot sunt de șapte luni sub cele din contracte, prima dată când s-a întâmplat asta din ianuarie 2021 încoace fiind în ianuarie 2023, ceea ce indică scăderea volumului real de mărfuri de pe piața europeană.

Iar rezultatele financiare ale companiilor de transport rutier de marfă reflectă această tendință. De exemplu, volumele de transport terestru ale DB Schenker din prima jumătate a lui 2023 au scăzut cu 5,3% față de perioada similar din 2022 și cu 6,7% față de primul semestru din 2019, mai ales din cauza incertitudinilor privind dezvoltarea economică, inflației și efectelor războiului din Ucraina.

În general, piața transportului rutier de mărfuri continuă să fie caracterizată de o stagnare a cererii de transport, de o scădere a tarifelor spot și de o creștere a capacității de transport. Operatorii rutieri mai mici care au dificultăți în a transfera creșterile de costuri în tarife sunt forțați să iasă de pe piață, iar Pachetul Mobilitate, cu incertitudinile pe care le aduce legate de creșterea costurilor, este o altă problemă majoră.

sursa grafic: Transporeon

Conform bilanțului CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), creșterea economică globală scade de la +6% în 2021 la +3% în 2022 și apoi la +2% pentru 2023, un nivel foarte scăzut comparativ cu situația din ultimele trei decenii.

Perspectivele pentru 2023 sunt sumbre, în opinia CNR: inflația afectează toate economiile din lume, atât activitatea comercială, cât și consumul casnic, iar pe termen scurt există riscuri mari de tensiuni și se preconizează că multe țări se vor confrunta cu o recesiune economică de scurtă durată în 2023. Îmbunătățirea situației va fi apoi treptată, iar factorii inflaționisti s-ar putea diminua începând cu a doua jumătate a lui 2023.

Europa este cea mai afectată de inflație, iar guvernele diverselor țări au instituit mecanisme de sprijin pentru gospodării sau întreprinderi. De exemplu, Germania intenționează să abordeze inflația printr-un plan de 200 de miliarde de euro care să permită inclusiv o repornire rapidă a industriei. Media anuală a inflației pe 2022 se preconizează că va fi sub 9% în majoritatea țărilor europene. 

În Franța are loc o încetinire economică semnificativă în 2022, care se estimează că se va extinde în 2023. Potrivit Băncii Franței, creșterea economică anuală pentru 2022 ar fi de +2,6% și pentru 2023 de +0,5%, iar inflația rămâne la un nivel ridicat și, conform diferitelor prognoze, ar oscila între 5,3% și 6,4% în 2022 și ar rămâne peste 4% în 2023.

În ceea ce privește firmele de transport rutier de marfă, după un nivel decent de activitate în trimestrul al doilea al anului, s-au confruntat cu o scădere a piețelor, în concordanță cu deteriorarea generală a situației economice din a doua jumătate a anului.