Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Curtea Constituțională a decis astăzi, 5 noiembrie, că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său, admițând obiecţia de neconstituţionalitate formulată de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi de deputaţi neafiliaţi.

”În esenţă, Curtea a reţinut că, prin actul normativ criticat, orice operator de transport rutier de persoane poate solicita efectuarea unor servicii regulate la nivel interjudeţean numai în privinţa rutelor care nu sunt deservite deja de operatorii care deţin licenţe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023, respectiv, a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 31 decembrie 2024, prin noile autorizaţii de transport prevăzute de legea criticată. Această soluţie legislativă exclude posibilitatea ca alţi operatori de transport care nu aveau licenţe de traseu valabile la data de 30 iunie 2023, să solicite autorizaţii de transport naţional de persoane pentru servicii regulate interjudeţene pentru orice traseu interjudeţean, în condiţiile legii criticate”, precizează CCR într-un comunicat de presă.

Curtea a constatat că atribuirea serviciilor de transport rutier de persoane, prin servicii regulate, la nivel interjudețean, reglementată prin legea criticată, restricţionează și chiar înlătură concurenţa pe această piaţă relevantă prin stabilirea unor condiţii discriminatorii pentru operatorii care solicită pentru prima dată accesul pentru efectuarea de servicii regulate de transport rutier pe o anumită cursă de pe un traseu interjudețean. Totodată, Curtea a reținut că, fiind vorba de o piață reglementată, în care concurența se manifestă doar la momentul atribuirii curselor, prelungirea duratei programului de transport interjudețean prin măsuri neconcurențiale conduce, automat, la lipsa concurențeiblocând în mod nejustificat accesul pe piață al potențialilor operatori în domeniu. În plus, lipsa unui criteriu de atribuire concurențială a rutelor de traseu, precum criteriul tarifului de călătorie practicat pe traseu/km, care să aibă ponderea cea mai mare atunci când este acordată o exclusivitate pe un traseu, denaturează concurența pe această piață specifică a transporturilor rutiere și conduce la un monopol sui-generis, în favoarea operatorilor actuali care dețin licențe de traseu pentru cursele/traseele respective, ceea ce echivalează cu încălcarea dispozițiilor constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale.

Totodată, Curtea a mai reținut că deținătorii actuali de licențe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023 sunt favorizați față de noii operatori și prin prelungirea, inițial până la data de 31 decembrie 2024 și ulterior, pentru o durată maximă de 3 ani, a autorizațiilor de transport, iar în lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, cel al tarifului de călătorie, și a unor criterii tehnice și de calitate a mijloacelor de transport care să permită creșterea calității vieții și asigurarea unui nivel de trai decent (precum respectarea normelor de poluare sau de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculelor – dotarea cu instalații de aer condiționat, vechimea maximă de 9 ani a autovehicului, asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități ori transportul persoanelor aflate în localități izolate, fără acces la infrastructura feroviară etc.), este afectat însuși scopul legitim al Legii concurenței nr.21/1996 constând în protecția finală a consumatorilor, motiv pentru care aceste soluții legislative încalcă principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale și aduc atingere libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.

Prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu/autorizațiilor de transport la nivel interjudețean conduce la distorsionarea mediului concurenţial, prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care ar fi putut să efectueze aceste servicii în condiţii economice şi de calitate superioare.

Decizia este definitivă și general obligatorie.

Legea de promulgare a OG 3/2024 pentru modificarea unor acte normative din domeniul transpotului rutier a fost adoptată prin decret prezidențial. Aceasta vizează o serie de modificări aduse OG 81/2000 privind inspecția tehnică periodică (ITP) și OG 27/2011 privind transporturile rutiere.

În cazul reglementării ITP, OG 3/2024 prevede acum ca autovehiculele ce desfășoară activități în regim de taxi și de închiriere să fie supuse inspecției tehnice o dată la șase luni. Nu se supun acestei prevederi mașinile autopropulsate a căror viteză nu depășește 25 km/oră.

Foarte important, ITP-urile efectuate înainte de intrarea în vigoare a OG 3/2024 își păstrează valabilitatea în vigoare la data eliberării.

În ceea ce privește OG 27/2011, modificările vizează examinarea în vederea atestării profesionale a personalului de specialitate în transporturile rutiere. Astfel, comisia de examinare trebuie alcătuită din trei membri specialiști în domeniu, din cadrul autorității competente și respectiv din unități subordonate acesteia din urmă, care să îndeplinească cumulativ mai multe condiții privind pregătirea profesională și experiența la locul de muncă, care să dețină certificat de „evaluator de competențe profesionale“, să cunoască limba engleză și să nu fi avut relații contractuale cu centrele de pregătire în ultimii cinci ani.

Activitatea de examinare este independentă, se organizează în condițiile stabilite de autoritatea competentă prin ordin al ministrului Transporturilor și se desfășoară în temeiul OG 3/2024, prin derogare de la Codul Muncii.

OG 3/2024 intră în vigoare în termen de 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.