Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este obligatorie pentru toti agentii economici inca din 2016, insa, in cazul transportului de calatori, anumite servicii ar trebui sa fie exceptate de la aceasta prevedere. La momentul ultimei revizuiri a OG 27/2011 urmau sa se aduca lamuriri cu privire la tipul caselor de marcat agreate de autoritati, insa acestea nu au mai aparut. Lucrurile au trenat, termenul limita de dotare cu aparate de marcat fiscale a trecut, dar obligativitatea in codul fiscal ramane, astfel ca ANAF a facut deja controale.
 

Obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, asa cum este ea prevazuta in OUG 28/1999, modificata prin ordonanta 91/2014, este in vigoare inca din 2016, conform calendarului de implementare din normele de aplicare aprobate prin HG 479. Referirea la dotarea cu case de marcat fiscale se face insa si in legea transporturilor, iar  normele metodologice la OG 27/22011 ar fi trebuit sa stabileasca modul in care sa se realizeze corespondenta datelor, ce tip de case de marcat trebuie folosite si alte detalii tehnice – pentru ca, cel putin in cazul operatorilor de transport persoane, unii dintre ei aveau deja casele de marcat montate pe vehicule.
Transportul in interiorul localitatilor nu se supune obligativitatii utilizarii caselor de marcat electronice fiscale si nici serviciile regulate speciale sau ocazionale nu ar trebui sa fie vizate, in cazul acestora din urma – cel putin – pretul de transport fiind dinainte stabilit, in baza unui contract.

Transportul international nu este exceptat
Printr-un raspuns oficial – dat in 2015 la o adresa FORT – Ministerul de Finante recunoaste faptul ca transportatorii se supun prevederilor OG 27/2011 (cu completarile ulterioare) si trebuie sa astepte normele metodologice care sa ofere lamuriri din punct de vedere tehnic cu privire la casele de marcat fiscale cu transmitere online a datelor si memorie electronica, pana la adoptarea acestora carausii nefiind in culpa. Trebuie subliniat insa ca OG 27 se refera la fiscalizarea transportului national prin servicii regulate, iar internationalul nu este mentionat. In acest caz, firmele care fac transport international se supun prevederilor din codul fiscal, iar Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a efectuat chiar recent controale la vehiculele de transport calatori care ieseau din tara si a aplicat sanctiuni.

Modificarile la OG 27/2011 au fost agreate la nivelul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si, la finalul lui noiembrie, actul normativ se astepta sa plece pe circuitul extern al MTI. Fiind ordo- nanta de urgenta, sunt implicati multi avizatori, astfel ca procedura este destul de complexa. Totusi, reprezentantii MTI nu exclud ca forma finala sa fie publicata in Monitorul Oficial pana la sfarsitul acestui an, avand in ve-dere faptul ca textul de lege este scurt, simplu si la obiect.

Avem confirmarea ca licentierea autovehiculelor cu masa maxima autorizata cuprinsa intre 2,4 si 3,5 t si a celor de transport calatori cu capacitate de 8 locuri plus conducatorul auto ramane in vigoare, desi la comisiile de dialog social au fost reprezentanti ai asociatiilor patronale care s-au opus. Si de fapt aceasta a fost si principala ratiune de modificare a OG 27/2011, autoritatilor romane fiindu-le semnalata necesitatea gasirii unei forme de autorizare a acestei categorii de vehicule de catre omologii straini (cu precadere cei germani), exasperati de numarul mare de operatori care fac transport international cu masini de 8+1 locuri.
In ceea ce priveste reglementarea transportului elevilor mai sunt chestiuni de finalizat, in sensul in care se doreste stabilirea unor reguli clare privind tarifarea, la care sa se supuna toti operatorii care efectueaza servicii de transport prin curse regulate. Practic, ar trebui sa nu mai fie diferente mari intre pretul biletelor de la o companie la alta pentru acelasi tip de transport, lucru care pune oarecum in incurcatura si MTI, fiind vorba de categorii sociale care beneficiaza de subventie. In acest caz se impune insa agrearea textului de lege de catre consiliul concurentei si se mai asteapta ultimele rectificari.