Din martie 2024, antreprenorii olandezi vor putea utiliza o nouă schemă de subvenții pentru camioanele cu H2 și pentru stațiile de alimentare, iar propunerea, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, a intrat în consultare la final de septembrie. Fiecare aplicație trebuie să includă o stație de alimentare și achiziționarea imediată a suficiente camioane sau furgonete pentru a o face profitabilă de la început, adică, în medie, 10-15 unități.
Ceea ce, consideră TLN, va face ca transportatorii și proprietarii de benzinării să își unească forțele când vor depune cereri de subvenție și să dispară discuțiile despre ce trebuie să existe mai întâi: stația de alimentare sau mașinile?. Pentru o stație alimentare cu hidrogen, antreprenorii pot primi o subvenție de 40% din costurile pentru construcția acesteia, iar pentru camioane/furgonete maximum 80% din diferența de preț față de un model diesel comparabil. Schema urmează noile criterii de la Bruxelles pentru ajutoarele de stat, ceea ce înseamnă că furnizorul de subvenții va acorda prioritate cererilor eficiente din punctul de vedere al costurilor. În plus față de camioanele care funcționează cu hidrogen cu pilă de combustie (H2EV), schema este deschisă și camioanelor cu motor cu ardere internă care funcționează exclusiv și în întregime pe hidrogen (H2ICE). Valoarea subvenției este de maximum 300.000 de euro/vehicul (pentru H2EV) și 100.000 de euro/vehicul (pentru H2ICE). Condiția pentru stațiile de alimentare este ca atât camioanele, cât și autoturismele să poată alimenta acolo și să fie accesibile publicului.
Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)
Așa cum știți deja, începând cu 21 august 2023, toate vehiculele de peste 3,5 t nou înmatriculate trebuie echipate cu noul tahograf inteligent 2, dar producătorii au probleme de livrare a acestuia, iar durata mare de asamblare a utilitarelor face ca multe dintre ele să fie obiectul noii reglementări, deși au fost comandat de mult. În aceste condiții, RDW (Autoritatea Olandeză pentru Vehicule) propune, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, măsuri care să garanteze o tranziție lină spre noul smart tacho 2.
Pentru noile reglementări este decisivă DET (Data primei admiteri) a vehiculului. Dacă aceasta este înainte de 21 august 2023, poate fi instalat în continuare un tahograf inteligent 1, dar toate vehiculele de după această dată trebuie să aibă tacho smart 2. De aceea este de așteptat ca multe mașini să fie aduse la inspecție înainte de 21 august și să existe o mare presiune în rândul deținătorilor de omologare RDW pentru a instala un nou tahograf și chiar să se oprească multe camioane noi în așteptarea livrării unui smart tacho 2.
De aceea, la solicitarea Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și la insistența firmelor olandeze de transport, RDW a venit cu două măsuri pentru îmbunătățirea acestui proces.
Prima presupune că RDW este pregătit să stabilească data primei autorizări până la 31 decembrie 2023. Spre deosebire de acum, acestor vehicule li se atribuie imediat un DET (cu o dată înainte de 21 august), după care pot fi înregistrate în flota companiei. DET poate fi stabilit diferit pe baza numărului de identificare al vehiculului sau pe baza unei declarații a producătorului care să includă o dată de fabricație.
A doua măsură este că RDW va lărgi orizontul de planificare de la jumătatea lui august până la 31 decembrie 2023: clientul poate face, înainte de 21 august, o programare pe termen lung pentru vehiculele respective, iar ele pot primi DET înainte de 21 august și pot fi echipate în continuare cu tahograf inteligent de tip 1.
Deci TLN sfătuiește companiile olandeze care au un vehicul nelivrat încă să contacteze dealerul auto cât mai curând și să convină ca mașina să fie inclusă în planificarea realizată conform acestei soluții tranzitorii.
Sigur că în cele din urmă toate camioanele care fac transport internațional trebuie echipate cu un tahograf inteligent 2 – obligație care se aplică de la 1 ianuarie 2025 tuturor celor cu tahograf digital și analogic și de la 19 august 2025 tuturor celor cu tahograf inteligent 1.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit