sursă foto: DAF (https://www.daf.com/en/news-and-media/news-articles/global/2023/27-06-2023-first-electric-ecocombi-hits-the-road-in-the-netherlands)
Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, guvernul acestei țări ți-a anunța zilele trecute planurile menite să facă din transport un domeniu mai durabil folosind veniturile obținute din taxa de drum pentru camioane. Proiectul de program multianual pentru returnarea taxei (proiectul MJP) prevede ca banii să fie utilizați pentru camioane electrice, infrastructură de încărcare, camioane electrice cu hidrogen și pentru îmbunătățirea eficienței lanțului logistic.
Reamintim că introducerea taxei pentru camioane din Olanda a fost amânată până în 2026, deoarece ministerul are nevoie de timp pentru a face pregătirile corecte. Dar TLN, evofenedex și VERN au subliniat întotdeauna că sectorul transporturilor nu poate aștepta până în 2026. De aceea proiectul MJP ia în considerare o prefinanțare care pentru 2024 și 2025 ar fi de 70 și respectiv 100 de milioane de euro, sume ce vor fi apoi rambursate din veniturile obținute din taxa de drum pentru camioane din anii următori. Iar când va fi prezentat bugetul se va vedea clar dacă această prefinanțare va deveni realitate.
Propunerea executivului olandez a fost elaborată în strânsă colaborare cu evofenedex, TLN și VERN, iar aceste organizații sunt mulțumite de faptul că planurile au fost publicate și așteaptă ca propunerile să fie și adoptate în 2023. Prefinanțarea planificată este și ea un motiv de satisfacție, deși sumele alocate nu vor fi suficiente pentru planurile antreprenorilor de implementare a camioanelor cu emisii zero în următorii ani.
Pe de altă parte, MJP nu oferă o soluție pentru firmele care nu au deocamdată conexiune la rețeaua de încărcare a camioanelor electrice. De aceea asociațiile olandeze subliniază necesitatea de a oferi perspective rapide companiilor active în logistica urbană. De acum înainte, ele pot achiziționa doar camioane electrice în pregătirea pentru trecerea la zonele cu emisii zero, deci trebuie să le și poată încărca fără probleme cu electricitate în zonele urbane aglomerate.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN anunță că pe 1 iulie se termină parțial perioada în care guvernul acestei țări a redus temporar cu 21% accizele pentru benzină, motorină, GPL și LNG, pentru a atenua creșterea bruscă a prețurilor combustibililor De la 1 iulie, acciza va fi majorată prin indexarea anuală și creșterea ratei accizelor pentru motorină incluse în Acordul privind Clima. În a doua jumătate a lui 2023, prețurile combustibililor vor rămâne parțial scăzute, deoarece se va păstra jumătate din reducerea menționată, care este în vigoare de la 1 aprilie 2022. Iar taxa suplimentară datorată legal pentru accize nu se va aplica pentru majorările de la 1 iulie 2023 și 1 ianuarie 2024.
Ca urmare, acciza pe litru va fi, din iulie, de 1,2023 de cenți pentru benzina fără plumb, de 78,91 de cenți pentru motorină și de 51,63 de cenți pentru GPL.
Ratele/l ale accizelor pentru motorină erau la 1 ianuarie 2021 de 0,522 de euro, la 1 ianuarie 2022 de 0,528 de euro, la 1 aprilie 2022 au scăzut la 0,417 euro, valoare în vigoare și la 1 ianuarie 2023, pentru ca de la 1 iulie 2023 să crească până la 0,516 euro.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit