Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum informează asociația de transport și logistică TLN din Olanda, noua reglementare a intrat în vigoare pe 24 martie 2023 și impune amenzi pentru programul de lucru din transportul rutier.

Legea este modificată mult față de varianta din 2019, în special din cauza Pachetului Mobilitate și a Brexit, deoarece în cazul transportului rutier internațional de mărfuri între UE și Regatul Unit normele privind perioadele de conducere și de odihnă sunt acum incluse în Acordul comercial și de cooperare.

Printre modificări se numără faptul că au fost apărut coduri de amendă noi (încălcări), care se referă la standardele adăugate în Pachetul Mobilitate, cum ar fi introducerea simbolului codului de țară la punctele de trecere a frontierei, pentru a cărei încălcare amenda este de 200 de euro.

În plus, au fost modificate multe cuantumuri ale amenzilor, deoarece a fost inclusă o a patra categorie de sancțiuni. Dar nu toate au fost majorate: unele au fost chiar reduse.

La stabilirea amenzilor este luat în considerare gradul de vinovăție, ceea ce nu s-a întâmplat anterior. Dar Secția de jurisdicție administrativă a Consiliului de Stat a stabilit că acest lucru trebuie făcut în contextul unei alte norme de politică privind impunerea de amenzi. În prezent, se examinează dacă există vinovăție redusă, vinovăție normală, neglijență gravă sau intenție. Pentru vinovăție normală se dă amendat standard, pentru o vinovăție redusă suma se înmulțește cu 0,5, pentru neglijență gravă cu 1,5 și pentru intenție cu 2.

În cazul unei prime inspecții, amenda are o sumă maximă pentru firmele cu peste 1.000 de angajați, iar cele cu mai puțini angajați și persoanele fizice autorizate primesc 25%, 50% sau 75%, în funcție de numărul de angajați. Deoarece acum este luat în considerare și gradul de vinovăție, a fost creată o matrice, ceea ce înseamnă că se examinează, pe de o parte, numărul de angajați și, pe de altă parte, gradul de vinovăție pentru toate încălcările luate împreună. Și în funcție de rezultat se stabilește cuantumul maxim al deciziei de amendă. După 24 martie 2023 continuă să se aplice vechea lege în cazul încălcărilor comise până la acea dată. Dar dacă nouă reglementare duce la un rezultat mai favorabil firmei sancționate se va aplica tot aceasta și pentru incidente mai vechi.

În Olanda, în luna martie vor începe noi teste cu ansambluri de 32 de metri lungime. Acestea vor furniza date pentru a analiza riscurile și beneficiile utilizării unui tractor cu două remorci de dimensiuni normale. Testele vor fi efectuate de Ewals Cargo sub supravegherea Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și a agenției guvernamentale care se ocupă de înmatricularea vehiculelor, RDW. Guvernul a întrerupt prima serie de teste în martie 2022.

Asociația olandeză a transportatorilor TLN indică faptul că ansamblurile de 32 de metri lungime sunt permise în Spania, Suedia (din septembrie 2023) și Finlanda. În Finlanda, ansamblurile de 34 de metri cu o greutate maximă autorizată de până la 76 de tone sunt permise din 2019, iar în 2022 aceste seturi au parcurs peste 50 de milioane de km, ceea ce implică faptul că există aproximativ 400 de astfel de vehicule.

Operatorii de logistică subliniază că aceste ansambluri de 32 de metri ăn combinaţie cu transportul feroviar de marfă pot reduce la jumătate emisiile de CO2 pe rutele lungi (de exemplu, din Germania în Spania). Dacă pe un astfel de traseu se utilizează doar transportul rutier, emisiile de CO2 vor scădea cu o treime față de un convoi clasic de 16,5 m. 

Includerea unor astfel de vehicule nu este doar un avantaj. Șoferii olandezi se plâng de traficul dens din Țările de Jos, care poate face dificilă conducerea chiar și a unui ansamblu de 25,25 m lungime. Sensurile giratorii sunt greu de traversat, iar găsirea unui loc de parcare este, de asemenea, o provocare.

Suedezii, pe de altă parte, atrag atenția că tractoarele 4×2 nu sunt foarte stabile pentru ansamblurile lungi. Experții suedezi consideră că, în cazul combinațiilor lungi, tractorul ar trebui să aibă 3 punți. Reglementările prevăd că, în traficul internațional, axa sau axele motoare trebuie să susţină cel puțin 25% din greutatea convoiului.  În Polonia, Elmex a testat asambluri lungi de 25,25 m pe drumurile din Wielkopolska, circulând între fabricile și depozitele concernului Volkswagen. Ambele entități au dat asigurări că rezultatele au fost încurajatoare, fără incidente sau dificultăți înregistrate. Cu toate acestea, Ministerul Infrastructurii și Direcția Generală pentru Drumuri Naționale și Autostrăzi din Polonia sunt reticente față de acest tip de combinaţie de vehicule. Ansamblurile lungi sunt căutate și de agenții de expediție, Camera Poloneză de Expediții și Logistică solicitând de ani de zile o modificare a reglementărilor naționale. Nu este exclus ca, în iunie, Comisia Europeană să permită ansambluri cu o lungime de 25 m pe anumite coridoare internaționale.