Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, Comisia Van Geest, prin raportul „Obiective clare, alegeri clare“, propune măsuri suplimentare pentru atingerea obiectivelor climatice, printre care una este de a crește taxa pentru camioane și de a extinde drumurile pe care urmează să fie plătită aceasta. Însă TLN, evofenedex și Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) nu sunt de acord cu aceste recomandări, considerând că ele nu contribuie la creșterea sustenabilității transporturilor și că înrăutățesc poziția concurențială a firmelor olandeze.

În 2019, în Olanda s-a convenit asupra introducerii în 2023 a unei taxei pentru camioane, cu condiția ca veniturile să fie disponibile pentru cerințele legate de sustenabilitate și inovare cu care se confruntă sectorul și să existe consultări cu anumite părți, cum ar fi TLN, evofenedex și VERN. Un obiectiv important al acestui demers, în conformitate cu textul din Acordul privind schimbările climatice, este reducerea emisiilor de CO2, de exemplu prin stimularea transportului cu vehicule fără combustibili fosili. În perioada următoare, aceste acorduri au devenit acte cu putere de lege și norme administrative, dar introducerea efectivă a taxei pentru camioane a fost amânată și este acum prevăzută cel mai devreme pentru 2026. Or, punerea la dispoziție mai devreme a fondurilor ar fi putut fi un pas bun pentru a accelera sustenabilitatea.

Banii din taxa de drum ar fi urmat să se întoarcă la transportatori pentru a face posibil din punct de vedere financiar ca miile de firme din Olanda să devină efectiv sustenabile. Cu cât fondurile devin disponibile mai devreme, cu atât se pot lua măsuri mai rapide în această direcție. Or, propunerea Van Geest de a majora taxa pentru camioane, în timp ce la trezorerie se adună venituri nete mai mari, este în contradicție cu acordurile anterioare încheiate cu guvernul central.

Firmele și asociațiile din transporturi consideră inacceptabil faptul că sfatul lui Van Geest propune schimbarea unilaterală a regulilor chiar înainte de începerea jocului și cred că, dacă guvernul central ar urma acest sfat, ar încălca toate acordurile anterioare privind taxa pentru camioane.

Prin urmare, recomandarea Comisiei Van Geest este privită ca o măsură fiscală disimulată, iar TLN, evofenedex și VERN cred că guvernul poate rămâne un interlocutor de încredere numai dacă se distanțează explicit de ea.

Olanda va acorda și în 2023 subvenții pentru achiziția de vehicule electrice destinate transportului de mărfuri și vehicule de construcții și echipamente de încărcare și descărcare, așa cum anunță asociația de transport și logistică TLN, care subliniază importanța de a depune cererea la timp, deoarece în 2022 schema AanZET pentru camioanele fără emisii a fost epuizată la scurt timp după înființare. Pentru 2023 este disponibil un buget total de 30 de milioane de euro pentru vehicule grele, iar schema se va deschide pe 4 aprilie 2023, antreprenorii interesați fiind sfătuiți să pregătească cererea cu atenție și să o depună imediat după această dată.

Pe lângă bugetul de subvenționare ajustat, cele mai importante modificări pentru 2023 se referă la o mai bună aliniere a perioadei de aplicare la perioada de vacanță și la faptul că subvenția poate fi aplicată numai atât timp cât există un buget.

Pentru vehicule de construcții și echipamente de încărcare și descărcare, schema de subvenționare SSEB se va redeschide la 9 mai 2023 și vizează achiziționarea și inovarea în ceea ce privește echipamentele fără emisii și pentru conversia (retehnologizarea) în echipamente curate (cu emisii scăzute) sau fără emisii. Plafonul de subvenționare este de 36 de milioane de euro pentru cumpărare, 14 milioane de euro pentru retehnologizare și 10 milioane de euro pentru inovare.

Iar în cadrul schemei SEBA pot fi acordate subvenții pentru achiziționarea de noi vehicule comerciale cu emisii zero de către societăți și instituții fără scop lucrativ. Cererea poate fi depusă în termen de până la șapte luni (în loc de patru) de la data acordării subvenției, prelungirea fiind aplicată pentru prima dată în 2021 și fiind necesară din cauza termenelor lungi de livrare a vehiculelor comerciale.