Așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, și după 1 ianuarie 2023, șoferii cu permis de conducere categoria B pot conduce o autoutilitară cu emisii zero pentru transportul de mărfuri, până la o greutate maximă de 4.250 kg, primind pentru aceasta o scutire de la obligația de a deține permis de categoria C. Însă scutirea este valabilă doar până pe 1 ianuarie 2024.
Pentru aceasta însă trebuie să se îndeplinească anumite condiții: șoferul respectiv să dețină permisul de conducere B de cel puțin doi ani și să se demonstreze că greutatea suplimentară, ceea ce depășește 3.500 kg, poate fi atribuită pachetului de baterii – și pentru aceasta în vehicul trebuie să existe un document, semnat de producătorul, importatorul sau dealerul lui, care să indice greutatea sa specifică.
Noua schemă de scutire o va înlocui pe cea actuală, care se aplică în Olanda din mai 2019, cu acordul Comisiei Europene, iar proiectul pilot și-a propus să accelereze implementarea autoutilitarelor complet electrice în zonele urbane prin compensarea greutății suplimentare a bateriilor, astfel încât să nu existe pierderi de sarcină utilă. Până acum la această schemă au participat aproximativ 30 de vehicule.
Publicarea celei de-a treia directive europene privind permisele de conducere face posibilă o legislație permanentă pentru aceste vehicule, după modelul sistemului pilot, țările membre având ocazia de permite să se conducă utilitare electrice cu greutate maximă de 4.250 kg cu permis de conducere B.
Pentru a nu se ajunge ca vehiculele din cadrul experimentului și vehiculele deja comandate să se poată conduce doar cu permis categoria C după 1 ianuarie 2023, TLN a solicitat în repetate rânduri Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor să permită intrarea în vigoare a noii legislații de la 1 ianuarie, dar această dată nu părea fezabilă din mai multe motive, astfel că inițial s-a vorbit despre o intrare în vigoare pe 1 iulie 2023 sau, mai probabil, pe 1 octombrie 2023.
Totuși, pentru ca utilizarea acestor vehicule să fie posibilă pentru perioada 1 ianuarie-1 octombrie 2023, s-a decis, în consultare cu poliția și diverse instituții de reglementare și control din Olanda, că în perioada de tranziție nu se va menține obligația de a deține permis de conducere C pentru acest tip de vehicul până la intrarea în vigoare a legislației privitoare la scutire. Deci vehiculele deja existente, care au făcut parte din experiment, pot continua să circule după 1 ianuarie și alte companii pot utiliza deja vanuri electrice de până la 4.250 kg cu permis B, în așteptarea sosirii noii legislații.
Exceptarea pentru tahograf rămâne în vigoare, utilizarea unei remorci nu este permisă și nu pot fi parcurși mai mult de 100 km în afara locului de stabilire.
La începutul acestui an, ministrul olandez al Infrastructurii și Gospodăririi Apelor a trimis o scrisoare Camerei Reprezentanților pentru a explica de urgență reglementarea recunoașterii europene a permiselor de conducere ucrainene. Iar acum asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că ministerul a decis în cele din urmă că un șofer ucrainean cu un cod 95/CPC obținut în UE poate fi angajat în Olanda ca șofer profesionist în transportul de mărfuri.
În același timp, TLN este de părere că este important să se reglementeze la nivel european situația permiselor de conducere ucrainene, deoarece, în caz contrar, situația refugiaților se va schimba din nou pentru fiecare stat membru.
În prezent în Olanda pentru șoferii ucraineni se aplică aceleași reguli ca pentru toți ceilalți șoferi profesioniști. În conformitate cu legislația europeană, permisul de conducere ucrainean poate fi schimbat în Olanda cu un permis de conducere temporar, dar valabil. Și de îndată ce conflictul din Ucraina se va încheia, Comisia Europeană va lua o decizie suplimentară cu privire la această valabilitate – dar pentru moment nu este cazul. Obținerea unui nou permis de conducere merge întotdeauna mână în mână cu examinarea medicală.
Pentru toți ucrainenii care încep să lucreze în Olanda există și o obligație în plus față de cele pe care le au șoferii de alte naționalități: ucrainenii sau persoanele care au stat legal în Ucraina când a izbucnit războiul pot solicita un autocolant sau un document O în pașaport, ca dovadă că au reședința aici în temeiul Directivei privind protecția temporară și, prin urmare, au acces, printre altele, la piața muncii.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit