Asociația olandeză de transport și logistică TLN anunță că Super EcoCombi (SEC), combinația autotractor-semiremorcă având lungime dublă, de aproximativ 32 m, are o nouă șansă să primească drepturi depline de a circula pe drumurile din această țară. Deoarece recent, în timpul evenimentului Ziua Experienței SEC, desfășurat în terminalul APM de la Maasvlakte 2 din Rotterdam, au fost discutate condițiile pentru un viitor test pilot.
Imediat după o vizită de lucru a ministrului transporturilor în aceeași locație, la începutul lui octombrie, în timpul căreia a condus un Super EcoCombi, a apărut ideea de a pregăti un test pilot cu această combinație, care are avantaje majore în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2, necesarul de șoferi, congestia și eficiența în transportul rutier.
Iar cu ocazia Zilei Experienței SEC, unde s-au reunit reprezentanți ai tuturor părților relevante – ministerul transporturilor, instituții responsabile cu infrastructura, producători de vehicule și companii de logistică – s-a analizat unde și în ce condiții ar putea fi folosite SEC pentru un test pilot pe drumurile publice. Cu această ocazie s-au stabilit și condițiile concrete ce trebuie îndeplinite de o astfel de combinație și de traseul pe care va circula ea, și care trebuie să presupună rute fixe, de la un hub la altul, care să nu includă trafic urban sau intrare pe porțiuni vulnerabile de infrastructură, număr limitat de sensuri giratorii și de viraje și un diametru de virare aproximativ egal cu al vehiculelor grele lungi, adică de o dată și jumătate cât lungimea autotractoarelor și semiremorcilor existente deja pe șosele. De asemenea, greutatea totală a unei combinații trebuie să fie de cel mult 72 t, șoferii să aibă certificat 95, iar accesul la terminalele de încărcare/descărcare să se facă pe baza unor sloturi orare foarte bine definite. În plus, este important să se țină cont de concluziile din Spania și Danemarca, unde au fost folosite deja astfel de combinați lungi.
La finalul testului pilot trebuie să se poată răspunde la întrebarea dacă SEC este potrivită pentru infrastructura rutieră din Olanda și dacă se pot obține aici beneficiile scontate. Și apoi se va decide finanțarea proiectului.
Deocamdată se va începe, în al treilea trimestru din 2023, cu firma de transport Ewals, care va rula pe porțiuni din traseul dintre Venlo și Maasvlakte. Iar dacă proiectul va avea succes se va continua cu un test mai amplu, în care alți 5-10 actori de pe piață se pot înscrie pentru teste pe coridoare desemnate, pentru perioada 2023-2024.

Guvernul Olandei vrea să accelereze intrarea pe piață a camioanelor grele cu alte tipuri de propulsii, inclusiv cu hidrogen, și de aceea a instituit o schemă de subvenționare pentru mai multe stații de alimentare și pentru achiziția de vehicule (în medie 20-25 pentru fiecare stație, astfel încât să se creeze în același timp și cererea, și oferta), care pot circula pe distanțe lungi fără emisii de gaze de eșapament Inițial vor fi alocate 22 de milioane de euro, estimate ca fiind suficiente pentru 5-10 locații și camioanele asociate, și schema de subvenționare se preconizează că se va aplica de la începutul lui 2024.
Industria de transport a primit pozitiv această inițiativă, așa cum afirmă asociația de transport și logistică TLN, care crede că provocarea va fi ca infrastructura să se extindă și mai repede.
Și Europa prevede că trebuie utilizat mai mult hidrogen în transporturi și că trebuie construită o stație de alimentare cu hidrogen de-a lungul autostrăzii la fiecare 100-150 km și în nodurile urbane majore, în întreaga UE. În prezent în Olanda există 14 stații de alimentare cu hidrogen, dar nu toate sunt echipate pentru camioane grele, ceea ce constituie o barieră în calea investițiilor în camioane cu hidrogen. Și, pentru că sunt puține astfel de camioane, nu este atractiv să se deschidă stații de alimentare cu hidrogen.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit