Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, companiile Jan Bakker și Millenaar & van Schaik au început să folosească în septembrie câteva camioane alimentate cu hidrogen pentru construcția de drumuri, fiind printre primii operatori din această țară care au în exploatare vehicule grele fără emisii poluante.

Jan Bakker și Millenaar & van Schaik au plasat o comandă comună la Hyzon Motors Europe în 2021 și camioanele au fost livrate după un an de așteptare. Inițial firmele le folosesc pentru a se obișnui cu ele, iar din ianuarie 2023 vehiculele vor lucra la întreținerea A1.

Ele pot merge aproximativ 520 km cu o singură alimentare. Hidrogenul este transformat în energie electrică de către o așa-numită pilă de combustie, iar emisiile conțin numai vapori de apă, nu și monoxid de carbon, oxizii de azot sau particulele în suspensie.

Dar pentru a conduce aceste camioane șoferii au nevoie de pregătire pentru a se obișnui cu modelul Hyzon, fiind diferențe față de un vehicul diesel în special în ceea ce privește accelerația.

Jan Bakker lucrează în construcții civile, la transport de asfalt, nisip și materiale de construcții, și în sectorul agricol și în industria alimentară, comercializând toate tipurile de grăsimi, subproduse, produse reziduale lichide și gunoi de grajd, pe care le transportă cu propria flotă. Iar Millenaar & van Schaik Transport este specializată în construcții de drumuri.TLN laudă curajul celor două firme de a investi în camioane cu hidrogen în ciuda faptului că încă nu există studii de caz concludente referitoare la cât de rentabilă este o astfel de soluție.

Asociația olandeză de transport și logistică TLN prezintă câteva detalii din experiența unei firme, Dailycool, care a început să folosească încă din 2020 camioane pe HVO100 (ulei vegetal hidrotratat).

Managerul companiei își amintește că în urmă cu doi ani căuta o modalitate de a conduce mai curat, iar la acel moment vehiculele electrice și cele pe hidrogen nu erau încă o opțiune, și de altfel nu sunt nici în prezent în cazul combinațiilor autotractor+semiremorcă. Deci HVO100 era cea mai bună soluție intermediară și datorită ei emisiile de CO2 ale companiei au scăzut cu circa 90% – cu 13.000 t/an – fără să fie nevoie de investiții în alte camioane. Și consumul de AdBlue a fost redus cu 10-15%, iar firma primește în fiecare an un certificat care atestă cât de mult a redus emisiile de CO2.

Există însă și dezavantaje, începând cu prețul mare al uleiului hidrogenat, cu până la 45 de cenți/l peste cel al motorinei la pompă, deci o diferență semnificativă pe kilometru. Și, deși guvernul olandez oferă subvenții pentru diverși combustibili, ele nu sunt disponibile și pentru HVO100, cu toate că acesta aduce beneficii majore într-o perioadă scurtă de timp.

În ceea ce privește Dailycool, firma și-a permis efortul financiar cu ajutorul celui mai mare expeditor al său, care este, și el, motivat să scadă emisiile de CO2. În plus, transportatorul a început în septembrie să folosească o nouă remorcă frigorifică având agregat electric, un alt pas către un viitor durabil, deoarece nu are emisii când e încărcat cu energie electrică verde. „Când privesc spre viitor, cred că flota noastră va fi o combinație de energie electrică și hidrogen. Dar pentru moment, HVO100 este foarte bun“, concluzionează managerul Dailycool.

Firma este specializată în transport intern și internațional și logistică a cărnii, legumelor și fructelor și are 45 de ansambluri, toate cu autotractoare pe HVO100, și 120 de șoferi.