Nivelurile scăzute ale apei, necesarul de cărbune din Germania și porturile supraaglomerate exercită presiuni asupra transportului maritim intern olandez, așa cum informează asociația de transport și logistică TLN, iar companiile de logistică sunt îngrijorate, din moment ce nu mai găsesc nave disponibile.
Chiar și firmele care încă nu se confruntă cu probleme cauzate de nivelul scăzut al apei – de exemplu BTT din Tilburg, care transportă containere între Rotterdam și terminalele interioare Moerdijk, Oosterhout și Tilburg – suportă consecințele indirecte ale acestuia, începând cu faptul că nu există nave suplimentare, așa cum ar fi nevoie. Firma închiriază nave pe termen lung, de 5-10 ani, ceea ce constituie un avantaj în situația actuală, dar, pentru că acum este nevoie de mult mai multe nave pentru a transporta aceeași cantitate de marfă, nu este posibil să se angajeze nave suplimentare sau, dacă acestea se găsesc, costă dublu.
O altă companie, Van Berkel Logistics, este în aceeași situație, trecând de la opt nave închiriate la cinci, deși are de lucru pentru 10. Unul dintre motivele pentru care lipsesc navele este că industria germană caută să atragă cât mai mult cărbune, ca urmare a boicotului gazului rusesc, și ia astfel multe nave în această direcție, unde tarifele sunt foarte bune. Iar unele dintre ele merg spre România, unde sunt folosite la transportul cerealelor din Ucraina.
Van Berkel Logistics se mai confruntă cu nivel scăzut al apei la ecluza Weurt de lângă Nijmegen, Oostluis este blocat tot din cauza nivelului apei, iar ecluza vestică este închisă din cauza întreținerii restante, ceea ce înseamnă că ecluza de la Grave este impozitată suplimentar și că se așteaptă mai mult la ea deoarece este singura rută către Maas care este importantă pentru companie.
O altă companie, Nijmegen BCTN, are suficientă apă pentru a continua să navigheze pe Nijmege, dar la unele traversări a trebuit să scadă cantitatea de marfă încărcată. Deocamdată se poate merge cu viteza maximă, dar dacă nivelul apei mai scade va fi nevoie de ajustări ale operațiunilor. Astfel că, într-o perioadă când olandezii se bucură de soare, firmele de logistică din această țară au nevoie de ploaie și abia așteaptă să vină septembrie, când șansele de precipitații mai cresc.
Luna trecută, Logistiek.nl a prezentat Top 100 furnizori de servicii logistice din 2022 din Olanda, iar una dintre companiile care au făcut un salt uriaș în clasament, dar care are scor mare și la capitolul inovații, este Versteijnen Logistics Group din Tilburg. De aceea asociația de transport și logistică TLN a fost curioasă să afle ce face această firmă în domeniile depozitării inteligente, gestionării lanțului logistic și utilizării platformelor digitale.
Versteijnen Logistics Group face livrări directe către clienți din întreaga Europă și, pe lângă transport pentru diverse segmente, s-a concentrat în ultimii ani și asupra omnichannel. Firma face expedieri B2C și B2B din diferitele depozite și fiecare clădire a sa are propriul obiectiv și propria expertiză.
În plus, Versteijnen are și o companie soră, IDS, care e ocupă doar de gestionarea lanțului logistic și de activități legate de turnul de control și asigură optimizarea rețelei între clienți și furnizori.
Unul dintre depozite este echipat cu AutoStore, un sistem automat de depozitare și colectare care utilizează roboți. Versteijnen a fost una dintre primele companii care au achiziționat un AutoStore, care acum funcționează la capacitate maximă și a fost extins la 40.000 de tăvi și 35 de roboți. Datorită acestora din urmă, angajații nu trebuie să meargă mulți metri, ci tava vine cu ajutorul robotului, iar oamenii trebuie doar să împacheteze articolul. Uneori ei mai merge printre rafturi pentru produse mai mari care nu se potrivesc într-o tavă, și tocmai de aceea întotdeauna, chiar și peste 10 ani, va fi nevoie și de personal, pe lângă roboți. AutoStore este perfect pentru articole din magazinele online, îmbrăcăminte și piese de schimb, dar pentru produsele chimice, de exemplu, nu se poate folosi.
Printre obiectivele Versteijnen din următorii ani se află automatizarea ambalajelor, dar compania încă analizează soluțiile de pe piață și nu a reușit să ajungă la o concluzie despre cum să abordeze cel mai bine această activitate, deoarece complexitatea este mare: mulți clienți ar dori să folosească propria cutie, dar acest lucru nu permite o bună automatizare.

02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit