Senatul olandez a adoptat la începutul lui iulie legea privind taxele pentru camioane, după ce pe 22 martie Camera Reprezentanților votase și ea în favoarea noii reglementări.
Camioanele înmatriculate în Olanda și cele străine vor plăti din 2026 pentru utilizarea drumurilor olandeze – mai ales cele naționale și o parte din cele de provincie. Pe de altă parte, eurovinieta va fi eliminată, iar taxa auto pentru vehiculele grele de marfă va fi redusă. Veniturile nete din taxa pentru camioane sunt canalizate înapoi către sectorul transporturilor, pentru a finanța inovarea și sustenabilitatea.
Introducerea acestei taxe pentru camioane fusese convenită în acordul de coaliție al cabinetului anterior, din 2017, și în ultimii ani s-au făcut pregătiri împreună cu sectorul de transport, inclusiv prin intermediul unui acord administrativ semnat în septembrie anul trecut de ministrul Infrastructurii și Managementului Apelor și de organizațiile profesionale TLN, evofenedex și VERN.
Inițial s-a intenționat ca Legea privind taxele pentru camioane să fie introdusă cu doi ani mai devreme, în 2024, iar din cauza amânării povara investițiilor în sustenabilitate, din partea firmelor de transport, este mai mare. De aceea asociația olandeză de transport și logistică TLN solicită totuși ca acești bani să vină mai devreme, astfel încât să se asigure tranziția către emisii zero începând cu 2024. „În caz contrar, cu siguranță nu vom atinge obiectivele climatice pentru 2030.“
Guvernul olandez oferă o nouă subvenție care le va permite mai multor antreprenori să treacă mai repede la camioane cu emisii zero. În total, este vorba despre 11,5 milioane de euro disponibili mai devreme decât se anunțase inițial, în timp ce suma pentru achiziția de echipamente de construcții fără emisii va fi majorată cu 22,2 milioane de euro. În aceste condiții, asociația olandeză de transport și logistică TLN se bucură că vor fi mai mulți bani pentru camioane curate, și că ei se vor acorda mai repede.
În total, este vorba despre 34 de milioane de euro ca subvenție pentru cumpărarea de vehicule cu emisii zero, suplimentare necesară pentru că la începutul anului cererile de subvenționare au depășit în două ore bugetul disponibil de 13,5 milioane. Suma în plus va permite cumpărarea a încă circa 450 de camioane pe hidrogen sau electrice. Pentru 2022 însă nu se mai pot depune cereri în vederea obținerii de subvenții, deoarece deja sunt prea multe chiar și pentru bugetul suplimentat. Dar autoritățile analizează posibilitatea de a suplimenta din nou sumele pentru cumpărarea de camioane, iar TLN, la rândul său, susține importanța creșterii și devansării acestor bugete, câtă vreme până în 2030 va fi nevoie de cel puțin 12.000 de camioane electrice, mai ales pentru aprovizionarea orașelor, ceea ce necesită un buget semnificativ pentru subvenții. Astfel că asociația îndeamnă încă o dată la avansarea banilor disponibili odată cu introducerea taxei pentru camioane în 2026, astfel încât tranziția către vehicule nepoluante în sectorul transporturilor să nu stagneze.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit