Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

P3, împreună cu Sunrock, a livrat cu succes un proiect unic de energie regenerabilă în Olanda, care se remarcă, nu numai, prin instalarea de panouri fotovoltaice (PV), ci și prin soluția extraordinară concepută pentru conectarea energiei generate la rețeaua națională de electricitate.

Proiectul, amplasat la P3 Echt, un centru logistic strategic situat în apropierea frontierei cu Germania și Belgia, s-a confruntat cu un obstacol major: rețeaua electrică olandeză fiind una dintre cele mai supraîncărcate din Europa. Inițial, operatorul de rețea local a respins cererea de conectare din cauza problemelor de congestionare, punând proiectul în pericol. Cu toate acestea, după ce Sunrock și operatorul de rețea au lucrat împreună pentru a găsi alternative, s-a realizat un progres. Echipa a dezvoltat o nouă conexiune prin cablu de 11 km la cea mai apropiată substație disponibilă, care s-a dovedit crucială pentru succesul proiectului.

Cablul nou instalat transmite energia curată generată de 24.240 de panouri solare de la P3 Echt direct către rețeaua electrică, producând până la 12 MWp de energie regenerabilă anual – suficient pentru a alimenta peste 3.600 de locuințe. Această realizare depășește standardele actuale și a adus P3 Echt la cel mai înalt calificativ posibil “Outstanding” din partea agenției internaționale de evaluare a sustenabilității BREEAM.

„Acest proiect a fost o provocare deoarece infrastructura nu exista inițial pentru a susține o instalație solară de o asemenea amploare. Finalizarea cu succes a conexiunii prin cablu subteran de 11 km este o dovadă a spiritului de colaborare și a expertizei tehnice a tuturor celor implicați. Această soluție nu numai că ne-a permis să continuăm proiectul, dar a stabilit, de asemenea, un nou standard pentru rezolvarea congestiei rețelei în proiectele de energie regenerabilă.”,

a declarat Nick Kavelakis, Group Construction Director la P3.

Panourile solare au fost instalate de Sunrock, principalul dezvoltator european de acoperișuri solare la scară largă și soluții integrate de energie curată, care elaborează strategii energetice personalizate pentru proprietarii și utilizatorii de proprietăți logistice, precum și clienți comerciali și industriali. Sunrock a fost bine echipată pentru a prelua acest proiect solar complex pe acoperiș și a colaborat îndeaproape cu părțile interesate locale pentru a face posibilă această instalare ambițioasă.

„Din punct de vedere comercial, acest proiect a fost în mod evident de interes pentru noi, deoarece P3 este un jucător consacrat pe piață, iar acest acoperiș este o completare excelentă pentru portofoliul Sunrock din Țările de Jos. Presiunea ca P3 să obțină o certificare BREEAM “remarcabilă” ne-a obligat să găsim soluții creative, mai ales într-o zonă care inițial a avut probleme de saturație a rețelei.

Este minunat să vedem cum instalația fotovoltaică a contribuit la îmbunătățirea ratingului de sustenabilitate. Acest proiect este un exemplu excelent al modului în care instalațiile fotovoltaice sprijină proprietarii în atingerea obiectivelor lor de mediu.”,

a explicat Sebastiaan Morshuis, dezvoltatorul de proiecte de la Sunrock care a fost responsabil de proiect.

Privind în viitor, succesul acestui proiect la P3 Echt este de natură să influențeze alte inițiative de energie regenerabilă din întreaga Europă și să aducă beneficii clienților P3. Proiectul, cu o conexiune extraordinară de 11 km la rețea, oferă informații valoroase pentru viitoarele proiecte P3, care vor accelera proiecte mai mici în alte părți. De exemplu, dacă un chiriaș dorește în viitor o capacitate de încărcare a camioanelor, energia provenită de la o instalație fotovoltaică de pe acoperiș ar putea fi utilizată pentru a încărca bateriile camioanelor grele de pe amplasament, reducând dependența de rețea.

„Schimbările climatice sunt una dintre cele mai presante provocări ale lumii”, a declarat Nick. „La P3, prioritizăm sustenabilitatea prin integrarea tehnologiilor dovedite în clădirile noastre și prin furnizarea de soluții eficiente din punct de vedere energetic pentru chiriașii și comunitățile noastre. Nevoia noastră de un partener solid în țară, precum Sunrock, cu acreditările potrivite, a fost uriașă, în special având în vedere prezența noastră limitată în Olanda la momentul respectiv. Aveam nevoie de un partener care să completeze propria noastră expertiză tehnică. Sunrock a îndeplinit toate aceste cerințe și a răspuns exact așteptărilor noastre.”

Asociația olandeză de transport și logistică TLN a anunțat că pe 26 s-a dat startul înscrierilor pentru subvenția AanZET destinată achiziției de camioane electrice, care anul acesta s-a acordat în condiții puțin diferite de anii anteriori. Spunem la trecut, s-a acordat, deoarece fondurile s-au epuizat în două zile – față de o zi în trecut – așa cum a anunțat ulterior TLN.

Revenind la condițiile diferite, o companie putea aplica, de exemplu, pentru un camion/zi, modificare necesară pentru a se asigura că mai multe firme pot primi subvenții și că au șanse egale indiferent de mărimea lor. În anii anteriori fondul se epuiza aproape imediat, deoarece un transportator putea aplica pentru până la 10 camioane în același timp.

Bugetul AanZET pentru 2024 a fost de 45 de milioane de euro (după prima zi solicitările au ajuns la 46,5 milioane de euro), iar pentru a încuraja achiziția a cât mai multe camioane electrice subvenția pentru întreprinderile mici a fost mai mare decât cea pentru întreprinderile mai mari. Valoarea maximă a subvenției din 2024 a fost cuprinsă între 31.100 și 115.200 de euro pentru autoșasiurile grele N3 și între 43.900 și 115.200 de euro pentru autotractoare N3, iar pentru autoșasiurile mai ușoare N2 subvenția maximă a fost cuprinsă între 7.500 și 18.000 de euro.

Ca și transportatorii, și companiile de leasing operațional au putut solicita un camion/zi și pentru ele a existat acum opțiunea de vânzare și leaseback. Compania de transport face ea însăși achiziția, primește procentul de subvenție corespunzător mărimii sale și trebuie să păstreze vehiculul pe numele său timp de patru ani, ceea ce nu exclude posibilitatea ca, din ziua a doua, dreptul de proprietate asupra vehiculului să poată fi transferat unei companii de leasing prin vânzare și leaseback. Ca urmare, limita de un vehicul/zi/companie nu este dezavantajoasă pentru companiile de leasing, explică TLN.

Asociația este de părere că mulți antreprenori olandezi sunt dornici să utilizeze camioane electrice și că bugetul limitat de subvenții este un obstacol în calea implementării pe scară largă a acestora. De aceea TLN poartă discuții cu Ministerul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor pentru a vedea dacă există posibilitatea de a suplimenta bugetul pentru 2024. Însă, și dacă ar fi posibil, asta s-ar întâmpla după perioada de vară.