Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Așa cum știți deja, pentru a evita problemele din timpul controalelor în trafic, Comisia Europeană le-a recomandat statelor membre UE să adopte o perioadă de grație, în care să nu dea amenzi, pentru vehiculele care ar fi trebuit echipate cu tahograf inteligent de generația a doua încă de pe 21 august 2023, dar nu au fost din cauza disponibilității reduse a noilor aparate. Datorită acestei perioade de grație ele pot fi înmatriculate și cu smart tacho 1, cu condiția să treacă la smart tacho 2 cel târziu pe 18 august 2025. Ceea ce aduce costuri suplimentare pentru transportatorii din statele respective – printre care, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, se numără acum și Olanda.

Perioada de grație este însă numai pentru aplicarea noii măsuri, nu și pentru instalarea noului tahograf pe camioanele înmatriculate în Olanda după 21 august 2023. Adică vehiculele care urmau să fie înmatriculate acolo după această dată ar fi trebuit înregistrate anterior pentru a li se acorda posibilitatea de a amâna echiparea cu smart tacho 2. Altfel sunt obligate să îl dețină.

TLN mai informează că a solicitat instituțiilor abilitate din Olanda ca prețul cardului tahograf să nu fie mărit la 1 ianuarie 2024 cu rata inflației (ar fi urmat să crească de la 104 la 110 euro fără TVA) și să se respecte promisiunile făcute anterior legate de un nou sistem tarifar non-profit și un tarif plauzibil de acoperire a costurilor pentru fiecare produs. Asociația și alte părți interesate solicită de câțiva ani un preț al cardului care să acopere costurile pentru producerea lui. Ministrul Infrastructurii și Gospodăririi Apelor stabilește prețul după consultarea părților interesate, dar TLN crede că în Olanda cardul de tahograf este mult mai scump decât, de exemplu, permisul de conducere, și mult mai scump decât costul său de producție, ceea ce plasează Olanda în Top 3 european al țărilor cu cele mai scumpe carduri, cu mult peste media din UE, „un lucru inacceptabil pentru un produs public impus prin lege de către UE“.

Conform institutului olandez de statistică CBS, citat de asociația olandeză de transport și logistică TLN, numărul de kilometri parcurși de camioanele și vehiculele comerciale ușoare din această țară a fost în 2022 mai mare decât în anul anterior pandemiei de Covid-19, 2019.

Un consilier TLN explică cifrele și spune că 2022 a fost un an de vârf pentru Olanda, în care economia a crescut cu 4,5%, după ce și în 2021 crescuse cu 4,9% față de 2020, ceea ce se vede imediat și în transport și logistică. 2022 a fost, de asemenea, un an în care încă s-au simțit anumite tendințe din perioada pandemiei, în sensul că numeroși consumatori au cheltuit mai mult.

Și preocuparea pentru a folosi utilitare prietenoase cu mediul s-a văzut mai clar decât până acum, mai ales în logistica urbană, în perspectiva zonelor cu emisii zero care vor fi instituite de la 1 ianuarie 2025 în aproximativ 30 de orașe mari din Olanda, unde nu va mai fi posibil decât transportul electric. În acest sens există și o schemă de subvenționare și, deși aceasta este insuficientă în opinia TLN, managerii de firme de transport și logistică sunt pe deplin implicați în utilizarea camioanelor electrice pentru aprovizionarea urbană și nu numai, ceea ce deja duce la congestii ale rețelei de alimentare. Soluții temporare există, dar logistica urbană are nevoie de o schemă prioritară pentru consolidarea conexiunilor la rețeaua electrică, astfel încât să se permită încărcarea vehiculelor mai ales noaptea, când nu sunt vârfuri de consum și nu le creează probleme operatorilor rețelelor.

TLN îi va prezenta în curând guvernului olandez un plan, Delta Mobility 30, elaborat de Alianța pentru Mobilitate, din care asociația face parte alături de alți 24 de actori implicați în mobilitate, și care descrie modul în care guvernul poate aborda mobilitatea în următorii ani.