Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 13 martie 2022, China a înregistrat o triplare a numărului de cazuri de Covid-19 față de ziua precedentă. Cifrele sunt încă scăzute (3-4.000 de cazuri), dar politica de limitare a numărului de bolnavi din China presupune închiderea unor orașe întregi la primele semne de infecție. Autoritățile au luat deja măsuri în metropola Shenzhen, care este unul dintre cele mai importante centre de producție ale țării și unul dintre principalele noduri pentru transportul de mărfuri către Europa. Astfel, Shenzen este in carantina si s-a oprit activitatea in majoritatea fabricilor si depozitelor, cu exceptia celor care ofera servicii esentiale, pentru cel puțin 7 zile. Au fost restrictionate transporturile catre/dinspre Hong Kong, deoarece acest oras a raportat luni 26.908 de cazuri de Covid si 249 de decese. Transportul in comun a fost restrictionat.

Pentru moment, infrastructurile de transport, cum ar fi porturile, aeroporturile, terminalele și platformele logistice, continuă să funcționeze, dar vor trebui să încetinească din cauza închiderii multor unități de producție. Shenzhen este al treilea port ca mărime din lume în ceea ce privește traficul de containere, iar încetinirea acestuia ar avea un impact major asupra întregului lanț logistic, ceea ce ar putea crește întârzierile de livrare, care sunt deja mari. Companiile de transport maritim încă evaluează situația înainte de a schimba rotațiile.

Un alt loc cu probleme este Aeroportul Internațional Pudong din Shanghai, care a deviat zborurile străine către alte 13 aeroporturi chinezești timp de 6 săptămâni, din nou pentru a limita răspândirea celei de-a doua variante Omicron. Măsura afectează doar zborurile de pasageri, dar are consecințe negative pentru transportul de marfă, din cauza reducerii spațiului de depozitare, ceea ce duce la creșterea tarifelor de transport.

În Shanghai portul este operational, darsunt inchise mai multe centre industriale din Changchun si Jilin. Unii furnizori din afara Shanghai-ului – cum ar fi cei din Yangzhou, Taichang, Lianyungang – nu au permisiunea sa intre in oraș. 

Acest lucru vine într-un moment în care transportul feroviar între China și Europa este, de asemenea, compromis de războiul din Ucraina. Puține servicii (aproximativ 2%) trec prin țara invadată, dar apar probleme din cauza sancțiunilor care vizează Rusia, pe unde trec toate rutele feroviare. Compania rusă de stat Rzd este afectată de sancțiuni. Deocamdată, acestea sunt doar financiare și nu includ călătoriile cu trenul, dar incertitudinea îi determină pe unii clienți europeni să renunțe la trenuri în favoarea navelor sau a avioanelor. O situație care provoacă deja suspendarea unor servicii, cum ar fi cel care leagă orașul vietnamez Danang de Europa, potrivit companiei feroviare vietnameze. Trenul urma să transporte 23 de containere cu mobilier Ikea.

Pe de alta parte, în contextul războiului din Ucraina, pretul combustibililor a crescut, acest lucru afectand direct costurile de transport. De asemenea, pentru a reduce costurile, liniile maritime incetinesc viteza de navigare pentru a reduce consumul de combustibil, lucru care duce la intarzieri. Liniile maritime percep suprataxe de urgenta, care cresc costurile pentru destinatarii marfurilor, iar tarifele pentru transportul aerian au valabilitate redusa, se modifica frecvent (de 2-3 ori pe saptamana), informează IB Cargo. 

Majoritatea marfurilor cu destinatie porturi din Marea Neagra afectate de razboi, sunt descarcate in Portul Constanta, ducand astfel la congestionarea acestuia. De aici, parte din marfuri sunt livrate rutier catre tarile de destinatie, exceptie facand Rusia/Ucraina.

Agenția de transport suedeză Transportstyrelsen a anunțat că, în perioada 1 februarie – 2 martie 2022, șoferilor li se va acorda o prelungire a timpului de conducere a șoferilor lor: cea zilnică este mărită la 11 ore și cea săptămânală la 60 de ore. Timpii de pauză, pe de altă parte, rămân neschimbați. 

Agenția a acceptat astfel solicitările în acest sens din partea asociațiilor de transport Sveriges Åkeriföretag și Transportföretagen de a aborda deficitul de șoferi cauzat de răspândirea variantei Omicron a virusului Sars-Cov-2. „Răspândirea infecției în societate este acum foarte mare, iar sectorul transporturilor nu este scutit de numeroasele absențe din cauza bolii”, explică Annika Sjöberg de la Transportstyrelsen. „Decizia vizează facilitarea activității companiilor de transport.

Între timp, au intrat în vigoare și în Suedia noile reguli privind detașarea transnațională a șoferilor, care impun prezentarea unei declarații specifice prin portalul Comisiei Europene. Potrivit relatărilor din ziarul suedez Trailer, guvernul suedez nu a stabilit încă regulile și procedurile pentru verificarea rutieră a documentației pe care vehiculele trebuie să le aibă la bord.

În acest sens, asociația de transport rutier Sveriges Åkeriföretag denunță că „încă o dată, însă, legislația suedeză nu ține pasul. Faptul că șoferii trebuie să primească salarii ca în Suedia atunci când conduc în Suedia este probabil cea mai importantă parte a punerii capăt înșelăciunii, concurenței neloiale și exploatării lucrătorilor străini din sectorul transporturilor. Dar fără legislația suedeză în vigoare, noile reglementări sunt momentan ineficiente”.

Din declaratiile asociatiilor patronale din mai toate tarile vest-europene se vede faptul că acestea încă nu realizează că noul sistem de declarare a detașării șoferilor nu pune încă nicio problemă firmelor din estul Europei să îndeplinească condițiile de plată a remunerației minime în țările din care încarcă/descarcă, singurele probleme urmând să apară pentru firmele care își detașează șoferii în aceleași țări în mod repetat; transportul internațional, cu multipli clienți, multiple rute și locuri de încărcare/descărcare nu pune probleme firmelor din estul Europei, care plătesc indemnizații de detașare mari și care sunt parte a remunerației minime din orice țară.